"Nem
lehet megoldani problémákat
ugyanazzal a gondolkodásmóddal,
amivel létrehoztuk õket."
(A. Einstein)
A hétköznapi, és kiváltképp
a vezetõi gondolkodás célja általában
a problémamegoldás. A problémák
megoldása, amelyek döntéseinket készítik
elõ, amelyek döntési alternatívákhoz
vezetnek. A fenti A. Einstein aforizmára rímel,
és egyben a megoldás útját is megmutatja,
Arnold Kaufmann német matematikus 1968-ban leírt
gondolata:
"
ráébredünk,
hogy a komplex problémák megoldásánál
mennyi cselekvési lehetõség van, hogy nem
kielégítõ a preferencia egyszerû
leszögezése sem.
Gyermekeink hamarosan megismerkednek
azokkal a modellekkel, amelyek segítenek megérteni
a világ mechanizmusát, bármilyen társadalmi
csoport tagjaivá is lesznek.
És akkor talán
ez a veszélyes és izgató világ,
amelyet mi elõre látunk, sokkal könnyebben
szabályozható lesz, mert érthetõbbé
válik."
Ezzel a kötettel alapozta meg egy új tudomány,
a "döntés tudományának"
megszületését. Ahogy általában
a könyvek alcíme hordozza a szerzõ olvasóknak
szánt igazi üzenetét, ebben az esetben is
érdemes figyelni az alcímre: "Bevezetés
a praxeológiába", azaz a gyakorlati döntések
elõkészítésének, a (tudományosan)
megalapozott döntési alternatívák
elõállításának módszeres
vizsgálata.
Ugyanakkor akár
társadalmi törvényként is kimondhatjuk,
hogy az emberek többsége megerõltetõnek,
tehernek tartja a (kreatív) gondolkodást. Pontosan
ezért tapasztaljuk, hogy már a legkisebb kreativitást
igénylõ probléma felmerülésekor,
azonnal szellemi mankóra, gondolkodási mintákra
(sémákra) támaszkodnak a legtöbben.
Ezt nevezzük "én nem tudok egy szöget
se beverni" , vagy újabban "én
nem értek a számítógéphez"
effektusnak.
Pedig a kreatív
gondolkodás és a gondolatok társadalmi
öröklõdése, az emberiség egyetlen
differenciaspecifikuma az élõvilágban.
Szent-Györgyi Albert örökérvényû
gondolata, hogy "az ember minden érzékszerve
már eltompult az állatokéhoz képest,
kivéve ha az emberi gondolkodás szervét,
azaz az agyat speciális "érzékszervnek"
tekintjük. A 20. századi elektronizáció
és számítástechnika rohamos fejlõdése
által azonban jó úton haladunk abba az
irányba, hogy ezt az elõnyünket is elveszítsük."
A 21. század
elsõ évtizedét megélve, mi már
tapasztaljuk e látnok gondolat szomorú beteljesülését.
Fel kell tennünk tehát a kérdést,
hogy mit tehetünk agyunk teljes eltompulása ellen?
Mit kell tennünk azért, hogy a totális elektronizáció
narkotikus állapotából kiszabadulva, eldobhassuk
a digitalizált világ szellemi mankóját?
"Egy alkalommal
teológushallgatók ültek velem szemben a vonaton,
az egyikük kezében lévõ könyv
címe ez volt: "Dogmatika". Felkeltette az érdeklõdésemet
a cím és kértem, hogy beleolvashassak a
könyvbe. Rögtön az elsõ oldalak egyikén
ez állt: Vannak kérdések, amiket nem lehet
feltenni." (interjú
Dénes Tamással)
Ebbõl az egyetlen mondatból
világossá válik, hogy a dogma nem
más, mint a szabad kreatív gondolkodás
betiltása. Hiszen eszerint vannak kérdések
(általában fontos alapkérdések),
amelyeket azért nem lehet feltenni, mert nem kell rajtuk
gondolkodni, mivel valaki(k) megmondja(k), hogy mit kell gondolni
azokról.
Az ember differenciaspecifikuma az élõvilágban,
a kreatív gondolkodás, melynek számára
elfogadhatatlan, mondjuk ki bátran, hogy szellemi
bûncselekmény, ha felnõtt emberek (vagy
ahogy Antoine de Saint Exupéry írja: a fölnõttek)
kalodába zárják a gyerekek, vagy akár
a felnõtteket vakon követõ fölnõttek
gondolkodását. Kérdések nélkül
ugyanis megfoganni sem tud, így hát sohasem születik
meg a sémáktól eltérõ, új,
hatékony problémamegoldást lehetõvé
tevõ kreatív gondolat.
A gyermeki agy
még teljesen nyitott a gondolkodásra, minden új
információt szûrõk nélkül
fogad be.
A szocializáció folyamata alakítja ki bennünk
azokat a tiltásokat, gátlásokat, sémákat,
amelyeknek szélsõséges esetei a dogmák.
Az ilyen értelemben rossz nevelés tehát
a gondolkodást, a kreativitást kerülõ,
kritikátlan, sematikus fölnõttek társadalmát
hozza létre. Miközben a döntéshozók
figyelmen kívül hagyják azt az alapvetõ
társadalmi törvényt, hogy a kreatív
társadalom, akárcsak az egyéni kreativitás,
... a társadalom, a szervezet, a nagy és kis csoportok
túlélésének alapja.
Nem csoda tehát,
hogy megszületett A. Einstein egyik legtömörebb
aforizmája: "Ami igazán számít,
az az intuíció."
Az intuíció pedig nem más, mint amikor
a kreatív gondolkodás szellemi kalandtúrájának
kivételes tájait megpillantjuk, vagy a jelen kötet
2.7. fejezetének szóhasználatával:
"Az intuíció a megismerés egy-egy
õsrobbanása."
A kreativitás
fogalmát, az intelligenciához hasonlóan,
fõleg a pszichológia igyekszik direkt módon
definiálni. Ezek a definíciók ugyanakkor
mindig valamiféle összefüggésben vannak
a legalább ilyen nehezen definiálható "alkotással",
ezáltal a direkt definíciók csupán
a kreativitás egyes, fõleg egyéni szinten
létezõ szegmenseit írják le.
Ez a kötet
a kreativitás egzaktan leírt rendszertanát
mutatja be, és ennek alkalmazását, a heurisztikus
problémamegoldásban, a döntési helyzetekben.
Mindezt olyan játékos modell feladatok segítségével,
amelyek feloldják azt a látszólagos ellentmondást,
amely a kreatív gondolkodás és a kognitív
sémák között feszül. Az így
elsajátított kreativ megoldási sémák
modellanalógiaként teszik alkalmazhatóvá
a kreativitást a döntési gyakorlatban.
A könyv a
téma szempontjából azt a különös
tárgyalásmódot vállalja fel, hogy
igyekszik a matematikai egzaktság követelményének
megfelelni.
Ezért több fejezetében találkozik
majd az Olvasó a definíciók és tételek
formalizált leírásával és
olyan gondolatmenetekkel, amelyek a strukturális gondolkodást
segítik. A kreativitás és intuíció
tárgyalásához közelebb állnak
az efféle új gondolkodási sémák,
így bízom benne, hogy az Olvasó könnyebben
fogadja el ezt az új formát.
Budapest, 2014. -------------------------
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
a Szerzõ
----- . -----
A jelen bõvített
kiadást olyan új fejezetekkel egészítettem
ki, amelyek reagálnak az elmúlt évek azon
szakirodalmi és empirikus kutatási tendenciájára,
hogy a kreativitást, a kreatív egyént és
szervezetet, a siker fogalmához kötik. A sikert
pedig az egyéni, vagy éppen csoport teljesítmények
hálózati beágyazottságával
igyekszik meghatározni (lásd 1.3.-1.3.4. fejezetek).
Budapest, 2020. -------------------------
----------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------a
Szerzõ
----- . -----
E kötet
megszületését az inspirálta,
hogy a 2010-es évek közepén az akkor még
BKF-en (Budapesti Kommunikációs Fõiskola),
mai nevén METU (Budapesti Metropolitan Egyetem) szakirányú
továbbképzés keretében Prof. Noszkay
Erzsébet tanárnõ létrehozta
az Executive MBA-Turnaround Menedzsment szakot.
Mivel az egyetem fõ mottója a kreatív ALKOTÓ
EGYETEM lett, így jól illeszkedett ehhez a koncepcióhoz,
hogy ennek a képzésnek
az egyik tantárgya a "Kreatív gondolkodás-intuíció-döntési
alternatívák" címet kapta.
E tantárgy anyagának összeállítására,
majd oktatására kért fel Noszkay Erzsébet
professzor asszony. Az általam képviselt rendszerelméleti
és strukturális megközelítés
annyira újszerû volt, hogy az e tárgykörben
rendelkezésre álló könyvek nem voltak
alkalmazhatók tankönyvként.
Ezt a kötetet (a Kreativitás Rendszertan
fõcím erre utal) tehát e tárgyhoz
afféle háttér tudásbázisként
(tankönyvként) készítettem el. Mivel
a rendelkezésemre álló 16 tanóra,
amely gyakorlatként lett akreditálva, igen csekély
volt, az órákon igyekeztem diákon és
videómontázsokon
bemutatni a kötet lényeges állításait
és feladatok formájában gyakorlati példákat
elemezni.
A 2021-es tanévben
(hirtelen) koncepcióváltás következett
be a Metropolitan Egyetem e szakán
és az általam kidolgott tananyag "feleslegessé"
vált. Ezért úgy döntöttem, hogy
az órai diáknak azokat az ismereteit, ami addig
a könyvben nem szerepelt, most e kötetbe beleszerkesztem.
Így jött létre ez az új bõvített
kiadás.
Budapest, 2021. -------------------------
----------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------
a Szerzõ
----- . -----
TARTALOMJEGYZÉK
ELÕSZÓ
1. A kreativitás fogalmáról
1.1. A kreatológia megszületése
1.2. Adottság, tehetség (tálentum), kreativitás
1.2.1. A Czeizel-féle 2x4 faktoros tálentum modell
1.2.2. A "magyar csoda"
1.2.3. A zsidó neveltetés mítosza
1.2.4. A 20. század eleji magyar középiskolai
oktatás-nevelés mítosza
1.2.5. A gondolati öröklõdés folyik
tovább
1.3. Felsõvezetõk, (válság)menedzserek
a kreativitásról
1.3.1. A szervezeti kreativitásról
1.3.2. Kérdés, hogy mi a SIKER definíciója?
1.3.2.1. A siker egyetemes törvényei?
1.3.3. Sikeres vezetõ, sikeres szervezet
1.3.4. David Bohm a kreativitásról
2. A megismerés kulcsfolyamata: információ-»
ismeret-»
tudás
2.1. Információ és ismeret
2.2. A kumulativitás fogalma
2.3. A megismerési folyamat struktúrájának
elemzése
2.4. A megismerési folyamat periódusos rendszere
(MPR)
2.4.1. A változások speciális esete a fejlõdés
2.4.1.1. Pillangóhatás (Pillangó-effektus)
2.4.2. Rendszerek CT-je
2.5. A problémamegoldó gondolkodás periódusos
rendszere (PPR)
2.6. A kreativitás fogalma PPR-ben
2.7. Az intuíció a megismerés egy-egy "õsrobbanása"
2.7.1. Példa a mintakövetés és
intuíció alkalmazására a
problémamegoldásban
2.7.2. A KREATIVITÁS lényege (definíció)
2.7.3. Két part, vagy szakadék probléma
2.7.4. Tarzan-effektus
2.7.5. "Okoska-botocska ..." (mese a kreativitásról)
2.7.6. Csillagkép, impresszionizmus és megismerés
(gondolatkísérlet)
2.8. Kreativitási skála és alkotás
2.8.1. A "különös kutató"
fogalma
2.8.2. Vezetési és szervezési következmények
(tudásmenedzsment)
2.8.3. "Negatív" alkotás, avagy "zseniális
szélhámosok"
2.8.3.1. "Ne vegyél el semmit, intézd
úgy, hogy önszántukból adják"
2.8.3.2. Aki eladta a Rottenbiller utcát
2.8.3.3. Majom tõzsde (szélhámosság)
2.8.3.4. Strasznov Ignác 20. század végi
reinkarnációja
3. Megismerés és problémamegoldás
3.1. Mi a probléma?
3.2. Játék(elmélet)
3.3. Dichotom gondolkodás vagy kompromisszum?
3.4. Nyugati és keleti gondolkodás
(Valószínûségi gráf
modell)
3.4.1. Szun-cu "kézikönyve", avagy a keleti
gondolkodás lényege
3.4.2. Az UBUNTU gondolat játékelméleti
megfogalmazása
3.4.3. Kompromisszum és egyensúly
3.5. A szöveg
(tartalom)elemzés, mint intuitív módszer
3.5.1. Komplementer ismeret (látens, rejtett tartalmak)
3.5.2. Ösztönös és tudományos tartalomelemzés
3.5.3. A tartalomelemzés három szakasza
4. Kreativitás, innováció,
kockázat
4.1. Kognitív sémák definíciója
4.2. A (sakk)játék, vagy a (sakk)játékos
mérése?
4.3. Kognitív sémák és kompetencia
4.4. Az innováció fogalma PPR-ben
4.4.1. Az innováció eredete
4.4.2. Az innováció újabb értelmezései
4.4.3. Az innováció jellemzõi
4.4.4. Innovációs modellek
4.5. Alkotó vezetés
4.6. A kreativitás kockázata (paradoxon)
5. Tanulható-e
a kreativitás? (Heurisztikus
problémamegoldás)
5.1. Turing-teszt, avagy mi az intelligencia?
5.1.1. IQ teszt versus kreativitás
5.2. Heurisztikus problémamegoldás (a kérdezés
tudománya)
5.2.1. A heurisztikus problémamegoldás lépései
5.2.2. Az emberi és gépi memóriakapacitás
különbségei
5.2.3. A mesterséges intelligencia (MI) veszély,
vagy lehetõség az emberiség számára?
5.2.3.1. HUMÁN RABSZOLGATARTÓ társadalom
= INFOSANCE kor
5.2.4. Példák a heurisztikus problémamegoldásra
5.2.4.1. Az FKk probléma
5.3. Csoportos kreativitás (statisztikus döntés
vagy "brainstorming"?)
5.3.1. Affinitás diagram (KJ)
5.3.2. A Delphi módszer
5.3.3. A SWOT elemzés
5.3.4. Az "agyroham" (brainstorming)
5.3.4.1. A klasszikus brainstorming helye PPR-ben
5.3.4.2. A 21. századi brainstorming új
lehetõségei
5.4. Az idõkényszer (kulcs)szerepe
5.5. A Kreatív Problémamegoldás módszere
(CPS: Creative Problem Solving)
5.5.1. Zavar keresés
5.5.2. Adat keresés
5.5.3. Probléma keresés
5.5.4. Ötlet keresés
5.5.5. Megoldás keresés
5.5.6. Elfogadtatás keresés
6. Turing-teszt az e-társadalomban
("lilatehén effektus")
6.1. Turing szemléltetõ példája
6.2. A Turing-teszt e-gyakorlata
6.3. A Turing-teszt és az e-kommunikáció
("lilatehén effektus")
6.4. Az új kérdés: valós vagy
virtuális információ?
6.5. CAPTCHA (napjaink fordított Turing-tesztje)
6.6. Redundancia a kommunikációban
6.6.1. Példa: hiányos szöveg olvasása
7. Zero-knowledge proof (elõismeretek
nélküli bizonyítás)
7.1. A sakknagymester probléma
7.2. Az átlagéletkor probléma
7.3. Biztonságos e-szavazás
7.3.1. Vakaláírás
7.3.2. Az e-szavazás kriptográfiai protokollja
8. Kreatív gyakorlatok, alkalmazások
8.1. Sakktábla és hálózat bejárás
8.1.1. "Kritikus négyzet" döntési
helyzet
8.1.2. Bejárjuk a sakktáblát
8.1.2.1. Világos úr és Sötét
úr
8.1.2.2. Lóugrásokkal bejárható-e
a sakktábla?
8.1.3. Bejárjuk a hálózatot (gráfot)
8.1.3.1. Bejárjuk a gráf éleit (Königsbergi
hidak)
8.1.3.2. Boríték falvak bejárása
8.1.3.3. Bejárjuk a gráf pontjait (Utazó
ügynök)
8.1.3.4. Kulcs
pozíciók és kulcs
kapcsolatok a hálózatban (mediátor
pozíció)
8.1.3.5. Hierarchia játék
8.2. Heurisztikus problémamegoldás
8.2.1. Kérdezés helyett konvenció?
8.2.1.1. A % relativitása
8.2.1.2. A rövidítések köznyelvi konvenciói
8.2.2. Zénón paradoxonok
8.2.3. Gyufák intuitív elvétele
8.2.4. Rendezés, rendszerezés
8.3. TRIVI(ális) intuíció (Annyira egyszerû,
hogy senki sem gondol rá)
8.3.1. Vonalhosszabbítós telefonhálózat
probléma
8.3.2. Szék elhelyezési feladat
8.4. Paradoxon és titkosítás
8.4.1. Lewis Carroll: 2x2=5 paradoxon
8.4.2. A beszédnyelv redundanciája
8.4.3. Titkosítás digitális csomóírással
8.4.4. Katéter probléma, avagy döntés
krízis helyzetben (megtörtént eset)
8.5. Képrejtvények
Irodalomjegyzék
Mellékletek
M1. Matematikai jelölések, definíciók,
összefüggések
M2. Redundancia a kommunikációs rendszerekben