Dénes
Tamás - Farkas János
A
humán társadalom
elmélete
Multistrukturális
modell alapján
Gondolat
Kiadó (2015)
R E C E N Z I Ó
Ankerl Géza
Az M.I.T., a Montreáli és a Genfi Egyetem
nyugalmazott professzora
Ha valaki A humán társadalom
elmélete könyvcímre talál, - talán
meglepi, hogy az "élõ rendszerre" utaló
"emberi" jelzõt a szerzõk
a görög-római "humán" szóval
fejezik ki, de mégsem gondolja, hogy valójában
"különös kutatók" (159) rendkívüli
vállalkozásának szülötte. Dénes
Tamás egy titoktannal (kriptográfiával) is foglalkozó
matematikus és Farkas János egy bölcseleti és
elméleti fizikai képzettséggel is rendelkezõ,
a tudomány- és ismeretelméletben elmerült
szociológia-tanár évtizedes együttmûködésükben
(333) arra vállalkoznak, hogy általános formalizált
szinten megtalálják az emberi társadalom rejtélyeinek
kulcsát (35). Nyilvánvaló, hogy a munka tárgyának
megfelelni nem mindennapi szakmai "gyerekjáték",
rutinmunka. A kultúrtörténetben jártas ember
tudja, hogy csak a saját nyugati kultúrkörünket
tekintve is évezredes irodalom súlya - mint "elõzmények"
(52-65) - szûkíti le az újdonság kilátásait.
De kezdjük "in medias res", milyen elméletet
tálal elénk a "multistrukturális modell".
A tartalomjegyzék nyomán és a könyv
egyszerû lapozgatása folytán mindjárt szembeötlik,
hogy elsõsorban a matematika szigora adta módszertani
haladást ígér, s a társadalom-képnek
a nem-humán élõvilággal összevetõ
- biológiai értelemben vett (70-81) az evolucionizmus
(63, 64) képez hátteret. De abban az értelemben
is, hogy - a minden globalista álmon túl jelenleg a különbözõ
kultúrkörökben élõ - társadalmak
idõbeli "fejlõdési" rendben, "szintekben"
vannak felsorakoztatva. Ez az álláspont közel áll
a Tõkei Ferencnek négy nyelvre is lefordított A
társadalmi formák elméletéhez címû
munkájában képviselt gazdaság-technológiai
marxista fejlõdéselmélethez (85). A társadalmaknak
ez a szinte szükségszerû egymásra-következési
rendje implicite rangsorolja azokat.
Azt észleljük, hogy a nyugati (mainstream) kincstári
társadalom- és történelemtudományt
továbbra is nyíltan vagy burkoltan a gyarmatosító
szuprematizmus árnyékolja be. (Ankerl G.: Global Communication
without Universal Civilization.1. k: Coexisting Contemporary Civilizations:
Arabo-Mulsim, Bharati, Chinese, and Western. 2000.)
Nem hiába
viseli a Londoni Egyetemnek 1916-ban alapított Oriental Studies
intézete 1938 óta az Asia, Africa and the Middle East
Studies elnevezést. Pedig nyilvánvalóan e területeket
ismeretelméletileg csak a gyarmatosítás éhsége
fogja össze! Evvel kapcsolatban szerencsésen idézi
a most tárgyalt munka Zygmunt Baumant: "univerzális(!)
mércék hiányában a posztmodern világ
gondja nem a felsõbbrendû kultúra globalizálása,
hanem a kultúrák közötti kommunikáció
és a kölcsönös megértés biztosítása."
(16-7)
Ennek megvalósításához nem lehet Ernest
Gellner Sovjet and Western Anthropology címû munkája
elégséges útmutató (64). Mindezt szükségesnek
tartottuk leszögezni, mert a munka egyetemes ismeretek termelésére
törekszik, s az általános feltételezéseknek
meg kell felelnie.
A munka nem akar szociológiai szakdolgozat lenni (55),
hanem a marxista és más iskolák tradíciója
szerint általános társadalom-tudományi jellegû.
Elvont szinten szintetizálni akarja a társadalom (szak)tudományait.
Az "elõzmények" (52ff és 257ffg) az idézett
és fõleg megemlített múltbeli szerzõket
illetõen, nem lehet enciklopédikusan teljesebb. Az egységesített
társadalomelmélet alapjait illetõen
a szerzõk legtöbbet a XIX. századbeli, a szó
pozitív értelmében vett polihisztortól,
Ratzenhofer Gusztávtól hajlandók tanulni (53ff
244), nevezetesen azt, hogy a Természet törvényei
analógiát mutatnak a társadalom törvényeivel,
de mindazonáltal elismerik az élettelen, élõ
okság és az "emberi kölcsönhatások"
sajátosságait (53, 66). A tudományos elméletek
fejlõdését illetõen a szerzõk Thomas
S. Kuhn fõleg a paradigmák "rendszerváltozásaira"
vonatkozó ismeretelméletét tartják a leginkább
figyelemre méltónak (52).
Minden tudománytörténeti
vizsgálódáson túl elsõsorban Dénes
és Farkas multistrukturális modelljét akarjuk bemutatni.
Ehhez pedig
a példásan részletes tartalomjegyzék követése
ad alkalmat, mert a szerzõk szerint az vezérfonalnak tekinthetõ
(19). Ennek kifejtésére szentelik az elsõ fejezetet.
Majd az "elméleti elõzményekkel" foglalkoznak.
A harmadik fejezet a társadalmat, mint élõ rendszert
prezentálja. A negyedik, a leghosszabb, a társadalom mûködését,
s végül a könyv ötödik záró
fejezete a társadalmi fejlõdés és evolúció
viszonyát taglalja.
A vezérvonal a humán társadalomelmélethez
alap-sémájában az emberi társadalmat kétvérkörös
modellbe foglalja össze:
van
egy evolúciós vagy nagy vérkör és
egy társadalmi mozgást szabályozó kis
vérkör (26, 1.1. ábra). A "humán
társadalom kétvérkörös modelljére"
rímel szerkezetileg "az evolúció kétvérkörös
modellje" (276, 5.3.2.2. ábra). Ha az olvasó bárhol
az evolúciós és fejlõdési szinteket
és faktorokat illetõen eltéved, e vázlatok
visszavezetik a helyes útra.
Mind a társadalom (szívesen mondanám társadalmak)
mûködésének, mind (struktúra)változásainak
felfogásához az élettantudományi analógia
ad hátteret és mondhatni, hogy magának az alapmodellnek
a meghatározásában is. Így igyekszik a régieken
túllépni, mert az "élettelen (!) tudományokból
átvett mérési eljárásokkal az ember
olyan kvantitatíve metrikus térbe konvertálta a
társadalom multistrukturális terét, amely egyre
kevésbé izomorf a valósággal." (22).
S evvel összhangban e munkában kifejtett multistrukturális
modell alapja éppen a metrikus matematikával szemben,
azt általánosítással túllépõ
strukturális matematika. Ennek a társadalomra való
alkalmazásával ígér egy tárgyilagosabb,
a valósággal izomorfabb (22) társadalomtudományi
elméletet.
E munka magát az emberi társadalmakat
a nem-emberi, állati és növényi közösségekhez
hasonlítva, mint "tanulságos" fajként
határozza meg, amihez Dénes strukturális matematikáját
rendeli: "az élettelen rendszerek strukturális
modelljei egyszerû multigráfok, míg a multistrukturális
élõ rendszereket 1-nél magasabb szintû MsM-gráfok
képesek csak modellezni." (67). E ponton talál
egymásra a Farkas-féle társadalom fogalma (77-78)
a Dénes-féle multistrukturális matematikájának
Multistructure Memory modelljével (MsM) (19). E
vonatkozásban az Isteni téveszme (2007) írójának,
a harcos evolucionista etológus Clinton Richard Dawkins-nak a
mém (emlékmás) fogalma erõs befolyást
gyakorolt a szerzõkre. A gének mellett a mémek
- "emlékmásolatok" - is öröklõdnek.
(40). S ez a strukturális evolúció alapja. Ennek
szellemében "a humán társadalom az egymással
együttmûködõ emberek kultúrateremtõ
tevékenysége a különbözõ generációk
közötti értékek és tapasztalatok átörökítése."
(Farkas 2002, 17)
Itt jegyezzük meg, hogy az
emberiséget illetõen a kollektív memória
átadása szempontjából az emberi írás
és írásmódok különös figyelmet
érdemelnének. A kollektív tudat generációkon
átnyúló átadása elõször
természetesen az élõ szóval, az anyanyelven
keresztül történik. S mivel a magatehetetlenül
földre jövõ embercsemete csak szülei által
való szocializálása jóvoltából
lesz felelõs "souverain" (Rousseau) egyén, a
Nyugaton elterjedt individualista-liberális társadalmi
szerzõdésmodell, amely szerint független egyének
megegyezése alapítja, "alkotmányozza"
az államot, nem rendelkezik realista bázissal. Mindenki
elkerülhetetlenül a felserdülõ szocializációja
révén abba egyszerûen belenõ, beidomul. (Ankerl
G.: Anyanyelv, írás és civilizációk.
2004.)
A
munka negyedik, leghosszabb fejezete a "társadalom mûködésének"
van szentelve. A tizenegy alfejezetben a szociológiailag képzett
olvasó többek közt a materiális egyenlõség
és a formális (esély)egyenlõség (107-111
és 164-7) megkülönböztetésére vonatkozó
ismereteit és a jelenlegi reális helyzet állására,
tendenciáira vonatkozó ismereteit gazdagíthatja
(160ff). A szerzõk szerint a társadalom résztvevõinek
"két alaptípusa a birtokosok és a kiszolgáltatottak"
(164). A szerzõk a marxi Tõke kizsákmányolási
és munkaelméletének úgy ígérnek
megújhodást, hogy a tudáshalmozódásnak
és a halmozóknak új központi szerepet tulajdonítanak.
A mû kitér a kollektivistának bélyegzett
marxizmussal szemben az individualista liberalizmus nem rég elhunyt
harvardi patriarchájának, John Rawlsnak a társadalmi
igazságosságra vonatkozó szociáletikai fejtegetéseire
is. (220-221). Szerintük Az igazságosság elmélete
csak a nullaösszegû játék szabályait
dolgozza ki. Annak paradoxát pedig csak a szerzõk által
elképzelt - itt még elõlegezett - infosance, -
info(rmációs renes)sance - társadalom (295ff) közösségi
szellemével lehet túllépni.
A 4. fejezet 11. utolsó alfejezetében
a társadalmi energia megmaradás törvényét
fejtik ki egy gondolatkísérlet, az ún. Aréna-modell
kapcsán. Megfogalmazásuk szerint ez az "alapmodell",
amely a társadalmat mint élõ multistruktúrát,
s nem mint nullaösszegû játékot képezi
le. Azért hívják Aréna-modellnek, mert bikaviadalhoz
hasonlítják: a torreádor a birtokos (hatalom),
(vörös) posztója (információ) és
a bika (tömege) a kiszolgáltatott embereket (247, 251).
A fejtegetéseket Dénes igényes strukturális
matematikai leírásai és levezetései gazdagítják.
A matematikában nem járatos szociológusok a könyv
második függelékében találnak matematikai
alapdefiníciókat és tételeket.
Az ötödik záró
fejezet címe: Társadalmi fejlõdés és
evolúció. Ha valaki Farkas professzornál vizsgázni
akar s a "fejlõdést" egyszerûen az "evolúció"
magyar változatának kezeli, elbukik (268, 271). Míg
a szerzõk szóhasználatában az evolúció
biológiai,
addig a "fejlõdés a társadalmi változások
speciális esete" (268). Nagy vonalakban Darwint (akárcsak
a szociáldarwinizmushoz közelálló Ratzenhofer
és Dawkins vonalat követve az élõ világ
evolúciójáról beszélhetünk,
- ebbe a folytonosságba beleértve az emberiséget.
Olyan élõ struktúrák maradnak fent és
terjednek el, amelyek a szelekció, tulajdonság-átöröklés
és mutációk révén növelik túlélési
és szaporodási esélyeiket (273). Jóllehet
a szerzõk az összes élõ fajra, nemre alkalmazható
strukturális modellt ajánlanak, de az emberiségre
vonatkozólag számukra ez önmagában nem kielégítõ.
Így nem esnek elõfutáraik csapdájába,
hogy az emberi társadalmak kifejlõdését
egyszerûen a többi "állatfajta" evolúciójának
kaptafájára húzzák. A humán társadalom
ugyanis nemcsak a gének révén, hanem a kulturális
öröklõdés révén is folytonosságot
mutat fel (282, 299; "tapasztalatok átöröklése".
Farkas 2002,17). A tudásfelhalmozódásnak, bár
hézagos és "földrengések" tarkította
vonala ígér fejlõdést. A bonyolultság
és a stabilitás (fenntarthatóság) növekedése
jellemzi e fejlõdõ multistruktúrákat. A
gráf-teória nyelvére lefordítva, a gráf
sûrûségének és a gráfbeli körök
számának növekedése biztosítja a stabilitást
(264), vagyis több szálat kell elvágni, hogy a rendszer
szétessen. (Ez vonatkoztatható az államot kiegészítõ
civil szervezetekre is.)
Dénes Tamás és Farkas János
szerint a 21. századi info(rmációs rene)sance,
vagyis az "infosance" társadalom a jelen század
reménye (295ff). A szerzõk futorológiai képükhöz
kifejezetten vállalják Jókai ihletését
(252, 297-298).
Összevetve a reneszánsz gondolat- (és az iparosítás-gépesítés
a kétkezi munka alól) felszabadító forradalma
után jelenleg episztemo-lógiai forradalom zajlik le, amely
az információs és tudás intellektuális
iparának ad központi szerepet (301). Kétségtelenül
a "probléma-megoldási lehetõségek"
száma hatványozottan megnõ. De ha az intellektuális
üzemek moguljai réteg-sovinizmusukat legyõzve kitekintenek
elefántcsonttornyukból, a Világháború
óta annyi rommá bombázott "vívmánynak"
nem lehettek szemtanúi. S rájöhetnek arra, hogy az
egész világnak a Nyugat által való "kioktatása"
eleddig nem hozta azt közelebb az infosance társadalom céljához,
a békés "társadalmi összelégedettséghez."
(302).
A tudás és az akarat ugyanis egymásra
nem redukálható dimenziók! Ezért nem tudja
a szabadelvû tudományosítás sem a történelmi
hadakozásokat piaci alkuvá szelídíteni (Fukuyama,
vö. Kant örökbékéjével). S az "információs
közmûveket" pedig a "középkori egyházi"
cenzúra helyett (298) - fõleg a társadalomtudományokban
- más újabb politikai tilalomfák kényszerítik
propagandisztikus csõlátásra.
Végül
meg kell említeni, hogy e nem éppen"pehelysúlyú"
(élet)mû mind a recenzió írójának
munkáját, mind az olvasóét nagyban megkönnyítette
az európai szakirodalomban különben sokszor elhanyagolt
- de itt írástudói alapossággal kidolgozott
- tárgy- és névmutató, amely az elméletet
áttekinthetõvé teszi. Mivel a szerzõk például
különbséget tesznek "evolúció"
és annak magyar megfelelõje a - gyakran idézõjelben
irt "fejlõdés" között is (23, 268),
- s más szociológiában megszokott szakkifejezések
újszerû használata miatt is, - nem lett volna felesleges
a könyvhöz a strukturális matematika "jelmagyarázata"
(356-70) mellett e munkában használt társadalom-tudományi
alap-terminológiát kifejtõ szószedetet is
fûzni.
A mû egyrészt
ismeretelméletileg és módszertanilag az ún.
matematikai szociológia metrikus matematikáján
akar túllépni, s másrészt túlmutatni
(szociálbiológiailag) a humán társadalom
önfejlesztési képességének hangsúlyozásával
(információs "neoreneszánsz kor", "infosance"
(295-300) Marxnak a korabeli ipari társadalomra vonatkozó
elméletén. A mû a nagyon elpolitizálódott
magyar kultúréletben páratlan figyelmet érdemel.
Mint külhonban
tanító szociológus meglepetéssel és
büszkeséggel figyeltem fel a könyv bibliográfiájában
arra is, hogy mondhatni minden jelentõs társadalomtudományi
munkát rendszeresen lefordították és lefordítanak
magyarra. Dénes Tamás és Farkas János munkáját
angol nyelvû "abstract" zárja le. A könyv
nagyon megérdemelné, hogy a kölcsönösséget
ígérõ kozmopolita új világban
angolul is megjelenjen.
Genf (Svájc),
2015. november
|