Dénes
Tamás - Farkas János
A
humán társadalom
elmélete
Multistrukturális
modell alapján
Gondolat
Kiadó (2015)
R E C E N Z I Ó
Bangó Jenõ
A Düsseldorfi és az Aacheni Egyetem nyugalmazott
szociológiaprofesszora,
az esztergomi, a budapesti és a szegedi felsõoktatási
intézmények vendégoktatója
A könyv címe
szokatlan, bár a szociológiában a társadalom
fogalma nem csak az emberekre, emberiségre vonatkozik. Egyes
szerzõk- fõleg a posztmodern irányzatok hívei
- a társadalom fogalmába
nemcsak az élõlényeket hanem még
az anyagi kultúra bizonyos elemeit is beleértik. Latour
hibrid rendszereinél (fekvõ rendõr) az élettelen,
élõ és emberi alkotórészek együttesen
vesznek részt a társadalom formálásában.
A szerzõpáros egy elméleti szociológus és
egy matematikus - nem meglepõ párositás a statisztikára
és a matematikára különönösen figyelõ
magyar szociológiában - közös munkája.
Az idõközben elhúnyt Farkas János nagyra értékelte
a közös munkát nem hallgatva el a kommunikációs
nehézségeket a szerõpáros és a kiadó
részérõl. A "humán" jelzõ
tehát túlmutat a már Niklas Luhmannál feltalálható
radikális állásponton
(a társadalom nem emberekbõl, hanem kommunikációból
áll) és ezt a "humanitást" a multistrukturális
modell keretében magyarázza. Véleményem
szerint ezt könnyebb megmagyarázni a diákoknak mint
Luhmann provokativ mondatát. Ha elfogadjuk, hogy van növénytársadalom
és van állattársadalom akkor semmi nehézsége
nincs annak, hogy "humán" vagyis embertársadalomról
beszéjünk.
Könyismertetésemben a könyv
kimondottan elméleti szociológiai mondanivalóit
próbálom összefoglalni és a matematikai meggondolásokat
- nem lévén ezen a területen szakember - elhagyom.
A könyv világos felosztását öt részre
minden szociológus helyesnek tartaná mert mind az elméleti
elõzmények, mind a társadalom fogalma és
mûködése végül a társadalmi fejlõdés
és evolúció tárgyalása és
mindezek multistrukturális látószögbe helyezése
olyan témák, melyek - még ha sokszor ismerték
is már a szakembernek - a könyv végsõ mondanivalóját
alátámasztják. Az egyes részleteknél
nincs külön kiemelve, hogy ez egy matematikus vagy egy szociológus
írása, de ezt olvasva ez evidens lesz. A szerzõpáros
sikeresen kisérelte meg társadalomelméletüket
matematikai nyelven is leírni. Ezzel valóban egy fehér
foltot tisztáztak a szakirodalomban. Mindjárt a kötet
elején (26 oldal) egy színes ábra - a "humán
társadalom kétvérkörös modellje"
- fogadja az ovasót, amelynek figyelmes olvasása kitûnõ
áttekintést ad egyrészt az energiaáramlásról,
másrészt a multistrukturálódás folyamatáról.
Ezután rövid ismertetést olvashatunk a rendszerelméletrõl,
melynek empirikus szintjén az anyag, az energia és az
információ ekvivalenciája és a halmazelmélet,
elõfutárai a multistrukturalitás elméleti
megalapozásának. Ezt az élõ rendszerek tárgyalása,
azaz az MsM (multistructure memory) modell
követi, amelyet Dénes Tamás
strukturális egyenletekkel kimeritõen leír. A társadalomelméleti
alapok tulajdonképpen a szociológia elméletek röviden
összefoglalt történetét jelentik - kiemelve
Niklas Luhmann és Pierre Bourdieu elméleteit.
A Multisstructure Memory mûködése
az információ, az ismeret és a tudás körfolyamata
(86 oldal). Ezt a folyamatot a legjobban az emberi kommunikáció
folyamatában érjük tetten. Ezen a síkon érvényesül
a társadalmi távolság és a társadalmi
tér. Figyelemre méltó az idõ fogalma amely
a szociológia mostohagyermeke. Szerzõink a számtalan
(inkomplet) idõdefinicióhoz hozzáadják a
struktúraidõt - ez a struktúra tér sajátsága.
Szellemes bizonyitás a 120. oldalon: a pók órája
a pókháló!
Matematikusoknak jó, de laikusnak is érdekes a kumulativitás
és az okságról szóló fejezet.
A társadalmi egyelõtlenségek és a társadalmi
energia témái a multistruktura elmélet alapján
matematikai bizonyítást kapnak. Ez a negyedik rész
az "Aréna modell" meglepõ, de találó
példájával záródik.
Hat
évig voltam Farkas János kollégája a szegedi
egyetem Juhász Gyula Pedagógiai Fakultásán.
Intenzív szakmai és baráti beszélgetéseket
folytattunk. Mivel mindketten Budapesten laktunk és hetenkét
egy kolléga autóval vitt és hozott Szegedre és
vissza, alkalmat adott arra, hogy a baráti beszélgetések
szakmai vitákká alakuljanak. Nagyon sokat tanultam Jánostól.
Halála hire - 83 éves volt - megdöbbentett, szembetegségét
kivéve egészségesnek tünt. Halála elõtt
e Dénes Tamással írt közös könyvtervérõl
beszélgettünk. Ezért gondolom, hogy a legjobb, ha
a számtalan levélváltásból közre
adom az utolsót, ahol már az elkészült, nyomtatás
elõtt álló kötetrõl cseréltük
ki gondolatainkat.
2017. április
A társadalom strukturális elmélete
(Egy megjelenés alatt álló könyv bevezetõje)
BANGÓ:
Félõ, hogy lesznek olvasók, akik a szavakat a címnél
felcserélhetik: mi strukturált, az elmélet strukturált
vagy a társadalom? A bevezetõ részben aztán
világos lesz, hogy egy új, átfogó elméletrõl
van szó. Az élõ és élettelen strukturális
megkülönböztetése, univerzális rendszertörvényeket
igényel.
FARKAS:
Jómagam is fokozatosan arra jöttem rá, hogy a kibontakozó
elmélet kettõs jellegû: egyfelõl - és
talán fõszabályként - a megismerés
elmélete, másrészt - talán - a társadalom
(de szélesebben az ontológiai totális valóság)
elmélete is. Ez valami kettõs irányban kibontakozó
lehetõségnek tûnik. Világosan mutatkozik
meg ez ebben a szokatlan tanulmányban, ahol eredetileg egy még
nem publikált - de kéziratban már létezõ
- könyvvel ismerkedünk meg.
BANGÓ:
Pont ezért is nehéz a kritika, illetve a vélemény
az írásról. Amit olvasunk az egy nagyon szellemes
összefoglaló - de nem tudjuk még mi van a szövegben
pontosan. Mindenesetre az új, szokatlan, sokszor provokáló
kifejezések (pl. Infosance) egész tüzijátéka
kitárul benne. A szerzõpáros végsõ
célja az új kreatív társadalom körvonalazása
az elméletük szerint. Ez természetesen a tudástársadalom,
ahol az információ-ismeret-tudás triádja
dominál. A luhmanni rendszerelmélet szerint ez a hármasság
a következõ: információ-közlés-megértés
ami a kommunikációhoz vezet és a társadalom
nem emberekbõl, hanem kommunikációból áll.
FARKAS:
Ezt a szerzõk is tudják. A társadalom egy multistrukturális
rendszer, amelyben a struktúrákat relációk
generálják (ez a rendszer tulajdonképpeni mûködése).
Ilyen struktúra generátor lehet a kommunikáció,
amely semmiképpen nem ELEM, hanem RELÁCIÓ. A generált
struktúrák különbségei hozzák
létre a rendszer mûködését, röviden
ez az Sd-effektus, azaz a strukturális-energia különbségek
által generált állapotváltozás a
rendszer mozgása (pl. társadalmi mozgások). (A
magam részérõl a luhmanni hármasság
és a mi triádunk azonosságának vagy különbségének
problematikája még átgondolandó. Nem ez
a végleges szavam róla.)
BANGÓ:
A társadalmi valóság megismerése, és
ennek strukturális modellezése amely végül
is egy konglomerátum az élõ és élettelen
viszonyában (legutóbb a viz-szociológiájáról
írtam!) véleményem szerint igen hasonlít
Wilson elméletéhez (consiliens) a tudás egységéhez,
illetve a szupertudományhoz, ahol már megszûnik
a megkülömböztetés a társadalomtudományok
és a természettudományok között.
FARKAS:
Igen, Wilson "egybecsengés" gondolata erõsen
motivál. De nálam ez már nagyon régi probléma.
Már Marxnak van egy olyan megjegyzése, hogy csak egyetlen,
egységes tudomány van, a történelem tudománya.
Aztán ezt az NDK-teoretikusok (itt állnak a könyveik
a polcomon) próbálták újra- és továbbgondolni.
Ha a Latour-féle purifikáció és transzláció
megkülönböztetésre gondolsz, az is arról
szól, hogy csak az ember választja szét fejében
a valóságban egységes dolgokat. A Természet
és a Társadalom is csak absztrakció. A valóságban
"hibridek" vannak. A természet is hibrid (pl. kultúrtáj),
a társadalom, az ember is. Talán a Föld magva még
nem hibrid. De ahhoz meg nem férünk hozzá.)
BANGÓ:
A kötet mûfaja tehát a párbeszéd és
az elektronikus levelezés. Ez rendben is lenne, de félõ,
hogy két tudós monológja lesz belõle, ha
nem vesznek részt a párbeszédben többen és
nincs kiterjedt levelezõ hálózat.
FARKAS:
Szándékunk szerint a két monológ dialógussá
érett, hiszen a párbeszédben összecsiszolódnak
az amúgy egymás számára is új gondolatok.
Ezt igazán jól tükrözi a Rímpárok
fejezet. De gondolom majd a könyv olvasása közben ezek
a kételyek eloszlanak.
BANGÓ:
Hogy vannak-e egyáltalán egzakt tudományok az kérdéses,
hiszen az egzaktság a mérhetõségen alapul,
de már itt felmerül a probléma a mérõeszközeinkkel.
FARKAS:
A mérés valóban mindig relatív, hiszen csak
egy referencia-rendszerben értelmezhetõ. Vagyis mindig
az ember által konstruált mérõeszköz
és mérési eljárás valósággal
való összehasonlításának eredményét
konstatáljuk. Ebbõl fakad a Heisenberg-féle határozatlansági
elv. Éppen ezért az egzaktság nem a mérhetõségen,
hanem az ellentmondásmentességen alapul. A matematikai
elméletek elég egzaktak mérés nélkül,
sõt az igazi probléma mindig az absztrakciók végesre
való alkalmazásakor
(a mérhetõség megteremtésekor) állnak
elõ, lásd pl. valószínûségszámítás
és statisztika.
BANGÓ:
A szociológiában még a mérõ maga
is méretezett - alanya és tárgya a kutatásnak.
A szociológiában az eddig trónusra emelt kérdõíves
módszer egzaktsága mindig is bizonytalan volt. A narratív
módszerek kevésbé egzaktak? Gondolok a szabad interjúra
vagy a biográfiai módszerre.
FARKAS:
A survey-vel kapcsolatban - bár sokat csináltam- mindig
is az volt a véleményem, hogy kérdéseinkkel
elõzetesen nyomást gyakorolunk a megkérdezettekre
és végül is a saját koncepciónkat kapjuk
tõlük vissza. Ezért az etnográfiai/antropológiai/fenomenalista
szövegelemzést tartom hitelesebbnek, amikor a kutató
a vizsgált ember szövegébõl rekonstruálja
az eredményét.
BANGÓ:
Selyét is kikerestem - az elmélet jelentõségérõl
írsz általában. Õ a rossz és a jó
elméletrõl ír ebben a passzusban és - tovább
fonva a Te idézeted - azt is írja:
"A tény legyen helyes, az elmélet termékeny"
(Selye 1967: 361). A téves elmélet értékét
a Wassermann vizsgálattal mutatja be. Nagyon találónak
láttam, hogy Selye után rögtön Kuhnnál
folytatod és célzol a normális tudományra.
A paradigmaváltás viszont a posztnormális tudományok
sajátossága már.
FARKAS:
Pontosabban: akkor van paradigmaváltás, amikor az elõzõ
"normál" paradigmában anomáliák
lépnek fel és nem értelmezhetõk már
magával a paradigmával.
Ekkor átváltanak egy másik, szintén "normális"
paradigmára. Magát az átváltást nevezi
Kuhn "forradalomnak". A "posztnormális" új
normális lesz. Különben a paradigma kifejezés
nekem is szimpatikus. Az a fintora az egész paradigma-elméletnek,
hogy Kuhn ezt visszavonta és a "szakmai mátrix"
terminussal helyettesítette. De a szakmai közvélemény
ezt nem vette tudomásul, mert közben mindenki a paradigma
szóba szeretett bele. Ezt módomban volt 1986-ban Kuhnnal
személyesen is megbeszélni a Berkeley University-n.
BANGÓ:
Remélem nagyobb sikeretek lesz az új elméletetekkel
mint nekem volt a "szociorégiómmal". Valahol
olvastam, hogy egy elmélet értékelésére,
kritikájára és méltatására
legalább öt év kifutási idõ kell.
FARKAS:
Sajnos a tudománytörténet inkább azt igazolja,
hogy az igazán új elméletek befogadására
sokszor generációk kellenek.
BANGÓ:
Vagyis a publikáció után - a sok futólagos
és felületes ismertetések lejárta után
- legalább öt év kell hogy foglalkozzanak vele. Az
én "Theorie der Sozioregion"-omat most idézik
komolyabban egy új, a világtársadalomról
írt könyvben. Lehet hogy találnak benne olyan "falzifikálható"
dolgokat amelyek megérték, hogy megírtam volt.
FARKAS:
Teljesen igazad van Jenõ. Minél több egy új
javaslatban a hasonlóság a korábbiakkal, annál
könnyebben fogadják el. Minél radikálisabb
az eltérés, annál nehezebben terjed el. Gondolkodáspszichológiailag
ez természetesnek is tûnik. Minden újat a korábbi,
régi tudásunkhoz kapcsolunk. Így szõjük
a tudáshálót.
BANGÓ:
Az elmélet és a törvény címû
bekezdésben, valahogy nem tetszik nekem a "törvény"
kifejezés. Ez alatt én mindig valami megcsontosodot, zabolázó,
fegyelmezõ dolgot értek amely nem a kreatív társadalomhoz
való. A radikális konstruktivista azt mondaná:
itt az az egyetlen törvény, hogy nincs törvény.
A szabály talán jobb kifejezés
- nem tudom - mert az könyebben változtatható mint
a törvény. Példámat a politikából
veszem.
FARKAS:
A "törvény" alatt nem emberi konstrukciót
értünk, hanem a rendszerek általános törvényeit.
Az egész tudomány, a tudományos megismerés
ezek feltárását célozza.
Az energiamegmaradás törvényében éppen
az a szép, hogy "megcsontosodott", hiszen minden zárt
rendszerben igaz. A "törvények" megismerése
tehát éppen azt jelenti, hogy a tudomány igyekszik
a teljesülésük pontos feltételeit leírni.
A valóságnak erre nincs szüksége, hiszen nincs
szüksége arra, hogy a saját mûködését
leírja.
Ha tehát nem lenne "törvény", akkor értelmét
vesztené a tudományos megismerés. Ezért
nem meggyõzõ semmilyen ellenpélda, ami valójában
ember által konstruált szabályrendszer, mint pl.
a politika (hiszen az emberi konstrukciók az emberek által
megváltoztathatók). Ugyanakkor valóban félni
kell a dogmatikus törvényektõl,
amelyek éppen az érvényességi feltételeket
nem akarják tisztázni, így feltétel nélküli
hiten alapulnak. De ezek nem a tudomány, hanem a vallási
rendszerek sajátjai.
BANGÓ:
A belga alaptörvény, az alkotmány például
köti a politikusok kreativitását. Eddig úgy
tudtak csak védekezni az ország szétesése
ellen, (lásd a "Vallon kakas és a flamand oroszlán"
címû könyvemet), hogy újabb cikkelyeket épitettek
az alkotmányba, felduzzasztották egészen az érthetetlenségig.
FARKAS:
A "törvény" is emberi konstrukció, persze
vannak rajta kívül fekvõ természeti, társadalmi
tulajdonságok, amelyekbõl absztraháljuk.
BANGÓ:
Aztán egyáltalán kétlem, hogy van-e objektív
valóság. Lásd a fentiekben a "törvényekrõl"
írtakat! Ha a konstruktivizmus alapján állunk,
akkor ezt nem állíthatjuk.
Magad is írod lejjebb, hogy "a társadalmi valóság
alaptörvényei ... csak rendkívüli nehézséggel
tárhatók fel" (130. oldal). Persze mondhatnád
hogy a posztmodernek a kényelmes megoldást választják,
megfutamodnak a valóság, a szociális realitás
rendkívüli nehézségekkel járó
feltárásától, ezért szavaznak a biztos
objektivitás (törvény) ellen és a bizonytalant,
az anything goes-t választják, a biztos bizonytalanságot.
FARKAS:
A rajtunk kívül lévõ valóság
emberi megragadása az objektív valóság,
amelynek "objektivitása" nem mentes a már említett
hibridizációtól.
BANGÓ:
Figyelemmel olvastam a társadalom definíciódat.
Nálad weberi értelemben az emberi "tevékenység"
dominál a definícióban - ezt kell is vallanod,
ha kreativnak tartod a társadalmat. Tehát nálad
személyek és nem a kommunikációk alkotják
a társadalmat. Szûkebb értelemben utalsz a társadalmi
rendszerekre a szervezetre és a társadalmi viszonyokra.
Ez elméleted logikájához tartozik. Lehetne soká
vitatkozni azon, hogy a luhmanni "antihumanista" társadalomdefinició
a maga puritán egyszerüségében sokkolóan
hat sok szociológusnál. Õ az emberrõl (amely
nélkül nincs társadalom) mint a társadalom
(tehát a kommunikáció) környezetérõl
beszél és mint minden környezet esetében az
ember komplexebb a rendszernél. Ezt Te nyilván nem fogadod
el.
FARKAS:
Természetesen nem. Hiszen még ha a társadalom alapkritériumának
tekintjük a kommunikációt, akkor sem igaz, hogy csak
emberi társadalmakról beszélhetünk.
Az "ember komplexebb a rendszernél" állítás
pedig a strukturális matematikai modellben egzakt módon
cáfolható (ezt a könyvben meg is tesszük).
BANGÓ:
Theodor Geiger társadalomfogalma szerintem kissé ódon
(a német antikviert-et mondana): a hét jelentésváltozat
ugyan szellemes, de ezt ad infinitum ki lehetne még terjeszteni.
FARKAS:
Az ódonsággal egyetértek. De létezõ
definíciók, ezért ezeket is beemeltem. Ha több
modern meghatározást ismernék, azokat szívesebben
idézném.
BANGÓ:
Természetesen analógiaként lehet zuzmótársadalomról
is beszélni (én viztársadalommal bosszantottam
olvasóimat!) ahol aztán az általad említett
multistruktúra törvények érvényesülnek.
Összefoglalóan behozod a definíciódba a "kultúrateremtõ
tevékenységet" - ezzel váltasz a német
szociológiáról az amerikaira ahol a "culture"
egyenlõ "society"-vel.
FARKAS:
A társadalom szerintem nem azonos a kultúrával,
bár utóbbit valóban döntõ elemnek tartom.
A különbséget még ki kell mûvelni gondolatilag.
BANGÓ:
Balogh Pista definiciója számomra is ismert. A szociorégió
elméletemre írt - szintén levélbeli - közlésében
hasonlókat ír. Õ persze itt a rendszer és
életvilág megkülömböztetésre gondol
nálam - vagyis, hogy én elhanyagolom Habermast és
Luhmannt helyezem elõtérbe. (Mindenkinek lehet vesszõparipája)
A társadalmi probléma nálad, szövegedet értelmezve,
inkább etikai (soll) mig a tudományos inkább episztemológiai
és a mindennapi megfigyelésekbõl kiindúlva
az alapelvekig jut el. Az én egyik szakterületemet idézve:
a szociális munkatudomány elméleténél
már ott tartunk, hogy a társadalmi problémánál
nem vetjük fel a "mit szerettünk volna elérni"
problémát. Jellemzõ erre a kis belsõ "paradigmaváltásra",
hogy az elmélet kutatói már nem az egyénnek
a társadalomba való integrálódásáról
írnak ( gyakorlatilag az imigránsok , arabok, afrikaiak
integrálásáról az európai társadalomba),
hanem az elfogadásáról (acceptance) az inklúzióról.
Különösen a francia nyelvû szakirodalomban terjedt
el ez a fogalmi váltás. Hiszen milyen társadalomba
akarjuk ezeket az embereket integrálni? Lehet-e egy analfabéta
mozlim asszonyt Párizs külvárosában az ottani
szociális realitásba egyszerûen belehelyezni? Csak
befogadni lehet toleranciával és kivárni a generációváltást.
Majd azok megkonstruálják a saját társadalmi
valóságukat és nem várják ki a fõokos
politikusok döntéseit. Ezt talán szociálpolitikusok,
de nem szociális munkások teszik. A szociális munkatudomány
egyre inkább (legalább is itt Németországban)
az autopoietikus vonalra állt, nem akarja (nem is tudja) a klienst
megváltoztatni - csak segitséget nyújt az önmaga
változtatására.
Ezt egyszer személyesen kellene megvitatnunk. Számtalanszor
leírtam már ezt a szociális munkáról
írt magyar és német publikációimban.
Kicsit elkalandoztam - vissza az írásodra.
FARKAS:
Ez nagyon érdekes leírás volt. De ennek nem vagyok
eléggé szakértõje. Tanulságos viszont.
BANGÓ:
A társadalomelméleti irányzatok relativitása
címû fejezet, véleményem szerint "tankönyv
ízû". Ezt nem negatívan értem, lehet,
hogy ez is volt a szándékotok. Úgy hallottam, hogy
Magyarországon könnyebben lehet kiadni egy tudományos
monográfiát ha azt hivatalosan "tankönyv"
vagy "egyetemi jegyzet" cimén tartják nyilván.
Végigzongorázod tehát a fõbb szociológiai
irányzatokat. Itt felesleges lenne írnom, hogy mit hagytál
ki, hiszen az ilyen szociológiatörténeti átfutások
szükségszerûen hiányosak. A szociológus
természetesen a neveket ismeri és gondolom a könyvben
nem egy mondatban hanem kissé részletesebben írsz
róluk. Hiányolom azonban, hogy a nyolcvanas éveknél
megáll az áttekintés, a posztmodernek, a globalisták
(Lyotard, Huntigton, Bourdieu stb. az angolok a franciák már
nincsnek ott).
FARKAS:
Igazad van Jenõ. Ez a rész tankönyv ízû
felsorolás. De a könyvben ez a didaktikusság - remélem
- fel fog oldódni és a kifejtés kreatívabb
lesz. Gondolhatod, hogy amibe belekötnék az Luhmann lenne.
A kétmondatos véleményezésed természetesen
korrekt, azzal a megszorítással hogy a kommunikáció
maga a társadalom és hogy Luhmann nem radikális
konstruktivista, hanem operativ és "moderat", mérsékelt.
(A "radikális konstruktivista" jelzõt feltételezhetõen
nem én találtam ki. Valakitõl átvettem,
de már nem emlékszem, kitõl. Meggyõzhetõ
vagyok.)
BANGÓ:
Az elméletek illetve paradigák hasznosságát
külön fejezetbe teszed: miért?
FARKAS:
A szöveg nincs most elõttem. Így tettem volna? Ha
igen, akkor mea culpa.
BANGÓ:
Egyszerûbb lett volna mindjárt a szociológiai irányzatokba
belefoglalni. "Hasznosságról" írsz -
gondoljak itt valami rejtett utilitarizmusra- (Bentham), vagy inkább
csak az elméleti mozaikkövekre utalsz amelyek egymásbailleszthetök
(puzzle)? Ez majd kiderül a szöveg olvasásakor.
FARKAS:
Az utóbbira gondoltam.
BANGÓ:
A legnehezebb részhez jutottam. A módszertani relativizmus
problémája. Itt ismét objektív eredményekrõl
írsz. De az általad is említett megismerés
elsõ szakában a megfigyelésben már bukik
az objektivitás tétele.
FARKAS:
Nincs objektív megfigyelõ, igy az eredmények amelyeket
közöl, azok sem lehetnek objektivak. Igen, az egyes megfigyelések
sosem objektívak (lásd a fentiekben a mérésrõl
írtakat). Azonban a megismerés egy folyamat, amelyben
nem az egyes megfigyelések, hanem ezek struktúrájából
képzett sorozatokból építjük fel a
modell rendszert, amelynek valósághoz való viszonya
a fontos. Azaz a modell rendszer és a valóság struktúrájának
izomorfia szintje az "objektivitás" kulcsa. Von Foerster
fejti ki nagyon alaposan a megfigyelés és a vakfolt szerepét
az észlelésben. Magunkat például csak mint
másodfoku megfigyelõ tudjuk megfigyelni. Érdekes
még a dedukció és az indukció mint tudományos
módszerek elemzése. Popper a descartesi "kételkedem
tehát vagyok" újabb kori meghatározásából
kiindulva állította fel a falszifikáció
tételét. Helyesen írod, hogy ez ma már túlhaladott
álláspont - a paradigmaváltás ennek ellentmond.
Az erkölcsi (társadalmi) relativizmus szerintem egy gumifogalom
- lehet húzni szinte a végletekig. (Ennek az oka, hogy
az ember benne van a megismerendõ rendszerben, nem tudja magát
kívülrõl tekinteni. Minden megnyilvánulásunk
innét kezdve relatív.
BANGÓ:
A minden relativ hasonlít a minden mindennel összefüggel,
ami persze nem igaz és ha igy lenne akkor a káoszhoz vezetne.
Én is inkább lokális relativitásokat vélek
kezelhetõnek, a "minden/minden" valóban gumicsont.
Mint ahogy nem minden relatív a társadalomban, ugyanúgy
nem minden hálózatosan függ össze mindennel,
mert igy a hálózat káosszá gubancolódik
és akkor nincs kiút. Itt találkozunk a szociológia
örök dilemmájával: az emberi társadalom
morális társadalom, kellenek erkölcsi szabályok
és "hitek". De relativizálódás
itt is felbukkan mert a hívõ keresztény például
bizonyos értékek szerint orientálódik és
azok mindig érvényesek. Nagyon kevés ilyen van
az igaz (a tizparancsolat, ne ölj, a hegyibeszéd). Minden
társadalom értékeket produkáló társadalom
- ezeket csak epochális fordulatok változtathatják
meg (holocaust, Srebrenica). De egy kicsit elkalandoztam azt hiszem
témádtól.
Fejtegetéseidet a lineáris, abszolút és
struktúraidõrõl igen csak értékeltem.
Valamikor régebben írtam egy dolgozatot a "szociális
idõrõl", ezt aztán a luhmanni rendszeridõvel
kibõvítettem - ha most ezt a dolgozatot tovább
írnám biztosan bevenném a strukturaidõt
is. Dawkins "mém" elgondolása engem is foglalkoztatott
sokáig mikor könyvemet írtam. A mémeket én
szociokulturális információsrészeknek határoztam
meg. A kulturális újlenyomat arra bizonyíték,
hogy eredetileg a kulturális öröklõdés
egységes volt, amelyet pont a nyelv evolúciójában
érünk tetten. Nagyon érdekesnek tartom például
az "õsnyelv" (Noam Chomsky) elméletet. A nyelvek
terén tehát létezett már egy kulturális
globalizáció mielõtt a gazdasági elindult.
FARKAS:
Az MsM-modell és az SD-Effektus problémáját
bevallom a tanulmányban nem tudtam teljesen megérteni
(ezeket Tamás dolgozta ki), biztosan a könyvben részletesen
lesz tárgyalva, annál inkább örültem
a társadalmi energia fogamának.
BANGÓ:
Az einsteini formula a társadalomra alkalmazva izgalmas - egyik
tanulmányomban talán olvastad (Sociologia Einsteiniana)
már megpenditettem a témát de még nem tudtam
alaposan kidolgozni. Idézlek: "élõ rendszerek
csak strukturákban érthetõk meg" - írod.
Hozzáfüzném: - és autopoietikus rendszerekben,
ahogy Maturana és Varela bizonyítják. Aztán
kilukadsz témádnál a tudástársadalomnál.
Ugy veszem ki, hogy te sem szimpatizálsz az Információstársadalom
meghatározásal és inkább te is a tudástársadalom
felé hajlassz.
FARKAS:
Ez így igaz.
BANGÓ:
Új fogalom nálatok a multistrukturalitás.
FARKAS:
Tamás invenciója, de én mint öreg rendszerteoretikus
- a 80-as években dolgoztam a system analysis újragondolásában.
A Pergamonnál is megjelent errõl kötetünk, benne
tanulmányommal.
BANGÓ:
Ellenvetésként monhatná valaki, hogy ez nem más
mint az új strukturált hálózatosság.
Itt már közelednénk a struktúra és
a rendszer szintéziséhez és kis fantáziával
a kommunikációhoz is. Multistrukturális, hálózatos
strukturákat el tudok képzelni a modern tudástársadalomban
két féle módon: bináris-dichotomikus módon
és plurális-rhizomatikus módon. Az elsõnél
nagyon egyszerüen arra gondolok ahogy a világtársadalom
felosztódik, nõkre -és férfiakra, kövérekre
és soványakra, kenyérevõkre és rizsevõkre.
Ez azonban mint látod végtelenül leegyszerüsített,
de mintegy fátyolként boritja a többi strukturális
különböztetéseket. (Most gondolok rá: a
soványság és a kövérség a posztmodern
jóléti társadalmakban újabb társadalmi
problémákat okoz: az adipozitás ma már pl.
Amerikában nem a gazdagok privilégiuma, hanem a gettolakóké
vagy Magyarországon a panel lakótelepeken. A strukturaszintek
plurális rhizomatikus képlete elsõ pilantásban
talán káotikus képet mutat. Összebogozott
hibridtársadalomét, ahol a struktúraszintek egymást
vágják, keresztezik, kizárják, megsemmisítik,
majd felélesztik stb. Ezért rhizomatikus mert nincs egy
szilárd gyökér csak bogozódás, bizonytalanság.
A poszmoden jellegzetessége.
FARKAS:
A "rhizomatikus" kifejezést nem ismerem. Utána
nézek. Valami "gyökér".
BANGÓ:
A társadalom tehát multistruktúra. Ahol mobilitás
és stabilitás, dinamizmus és statika váltják
egymást és a Heisenberg féle határozatlansági
reláció szerint hol az egyikre hol a másikra fokuszálunk
- mert egyszerre a kettõt megfogni nem tudjuk. A Rend és
Haladás (ordem e progresso), Brazilia zászlóján
olvasható Comte-i mondat egyensúlyban tartása lenne
a "jó" társadalom feladata. Egyensúly
alatt itt nem a mérleg kimozdíthatatlan nyelvecskéjére
gondolok, hanem úgynevezett folyékony egyensúlyra
(Fliessgleichgewicht) ahogyan ezt a mérsékelt konstruktivisták
gondolják. Érdekesnek tartom az ábrát a
kétvérkörös dinamikus struktúramodellröl.
Ezt még ki kell elemeznem.
Szöveged továbbolvasásában rábukkanok
a globalizáció fogalmára amit paradoxonnak értelmezel.
Valóban ellentmondásban van a megfigyelt társadalmi
realitással, mert nincs globalitás lokalitás nélkül.
Az én egyéni megfogalmazásomban azonban a globális
ellentéte (és szükségszerû velejárója)
nem a lokalitás, hanem a regionalitás, az a még
átlátható társadalmi egység amely
a lokális békaperspektiváját túlhaladja,
de a globalitás monstrumát nem éri el. A kettõ
között balanszírozik.
FARKAS:
Ez nagyon érdekes! A globális struktúra a teljes
struktúrához közelít. Ellentett párja
hierarchikus (fa) struktúra! Így a két struktúra
típus tulajdonságai merõben különböznek.
Valóban a valóságos struktúrák e
két típus valamilyen arányú keverékei.
A regionalitás feltehetõen egy közvetítõ
tag a globális és a lokális között.
Lukács Györgynek volt hosszú fejtegetése a
közvetítések fontosságáról és
rendszerérõl. Mindig, minden közvetített.
BANGÓ:
Van egy problémám: Luhmann szerint az információ
(ha elfogadjuk, megértjük) megváltoztatja a rendszerállapotot
- másképpen új struktúrát is alkot
a rendszerhez.
Ha elfogadtuk, megértettük az információt,
akkor már nem vagyunk ugyanazok akik azelõtt voltunk.
FARKAS:
Nagyszerû! Éppen ez az MsM-tároló
lényege. Vagyis az újonnan beépülõ
struktúra mindig a teljes multistruktúrát változtatja
meg, ezt bizonyítja a könyvben a rendszer mûködése
és struktúrája közötti összefüggést
bizonyító tétel. Szerinted azonban az információ-ismeret-tudás
hármasságához ez nem passzol. Az az érzésem,
hogy megint csak a kommunikáció rovására
és a "tudás" javára, mintegy "leszázalékolod"
az információt. Majd itt még várok magyarázatot
mert lehet hogy nem jól látom.
A "leszázalékolás" látszata a
struktúrálódás természetébõl
fakad. Az információ ugyanis elemi egység, amelynek
struktúrálódása az "ismeret",
amelynek beépülése az MsM-tárolóba,
azaz referencia struktúrára vetítve, keletkezik
a "tudás".
BANGÓ:
Befejezésül élvezettel olvastam az Infosance modellrõl.
FARKAS:
(Ennek szülõapja: Tamás)
BANGÓ:
Szõrszálhasogatásként megjegyzem, hogy szemantikai
bizonytalanságot észlelek. A konstruált fogalom
ugyanis három szótõból alakult ki: re- naissance
és információ. Naissance - születés
ha levágjuk az elejét marad a sance (-letés) és
igy bizonytalan az új fogalom tartalma. Ennél fontosabb
ellenvetésem abban rejlik, hogy az információ újjászületésérõl
van szó a tudástársadalomban. De a tudás
már meghaladta az információt (az õstársadalom
is információstársadalom volt szerinted), miért
akkor az ujjászületés, az információ
renaissance-a? Ha nem tetszett az infotársadalom kifejezés
(nekem sem), akkor most miért halászod vissza ilyen renaissance-os
formulázásban? Valóban a könyvben pontosabb
leírás, és részletesebb kifejtés
kell! Lényeg: a renaissance kor (szellem) emberközpontú,
világra nyitott szemlélõdése, a 21. század
infokommunikációs technikai lehetõségeinek
felhasználásával.
FARKAS:
Az infosance társadalom humán nem elektronikus társadalom.
Ez igen sok szociológus elképzelése. Az állitásaidat,
hogy az ember lenne a multistrukturális társadalom magja
egyelõre még nem látom be. A humán és
a szociális - valamint a morális is - még dominálva
vannak a gazdaságival, a materiálissal. Szegény
Ronald Inglehart tézise a posztmaterialista társadalomról
(amerikai példa) sajnos nem realitás. Inkább idealizált
"óhajkép" (Wunschbild), mint ahogy szerintem
a kommunitarizmus is ide tartozik. Messze vagyunk még a posztmaterializmus
megvalósításától. Igaz, de az emberi
társadalom nem egy-két generációra van "hitelesítve".
Az elõzõkben vázolt "törvények"
szintjén pár száz év nem számít!
BANGÓ:
Befejezõ gondolatod teljesen a posztmodern szociológiai
elméletek síkjára tehetõ. A biztonság
(bizonyosság) lesz az alapprobléma. Negativ fogalmazásban
a nem-biztosság a ( a nemtudás a tudástársadalomban),
a bizonytalanság a jövõ társadalmának
menetekelje. Már most tanuljuk meg, hogy ezzel élni kell
- amig tudunk.
A jövõ bizonytalan, az energiák fogynak, az alternatív
energiák még nem bevetésre készek, a klíma
változik stb. Maradhat-e a demokrácia vagy valamilyen
ökodiktatúrával, - esetleg ökofasizmussal vagy
ökokommunizmussal - fogunk szembesülni? A ma létezõ
társadalmak egyikében sincs tisztán definiálható
demokrácia. Sõt már többségi diktatúra
sincs. Az egyre terjedõben lévõ "amerikai
típusú" társadalom egy "egyértékû"
társadalmi modell, amelyben a pénz diktatúrája
uralkodik. A pénz virtuális "érték",
ezáltal antihumánus, tehát perspektívikusan
erre humán társadalom nem épülhet. Mivel a
valóság-rendszer (totalitás) nem, az emberiségnek
hosszú távon csak humán értékrendre,
és a biológiai és társadalmi evolúciós
törvényekre épülõ társadalom megvalósítása
a lehetséges alternatívája.
Ezek lennének kedves János hevenyészett gondolataim
tanulmányotok olvasása közben. Nagyon tetszett a
stílusa is és természetesen a tartalma is és
kivánok szép sikert vele. Remélem nemsokára
könyv alakjában is olvashatom és akkor sok kétségem
eloszlik majd - esetleg újak keletkeznek - legalább tudunk
mirõl vitatkozni.
Jól esett olvasni.
FARKAS:
Nekünk pedig a te építõ, kritikai megjegyzéseidet
esett jól olvasni. Köszönjük.
|