Utolsó
frissítés:
2016-12-16 7:50
|
Dénes Tamás - Farkas János A
humán társadalom
elmélete Gondolat Kiadó (2015) R E C E N Z I Ó Dr. Fabó Edit
A
86. Ünnepi Könyvhét budapesti könyvbemutató
programsorozatának egyik eseménye volt, az Oroszlános
kút melletti sátorban, a Farkas János és
Dénes Tamás szerzõpárossal folytatott beszélgetés
kettejük közös kötetérõl, amely "A
humán társadalom elmélete" címmel jelent
meg a Gondolat Kiadónál. A fehér borítón
olajkék sávban olvasható a szerzõk neve,
barnásvörös sávban a kötet alcíme
(Multistrukturális modell alapján), melyek alatt egy szemléltetõ
grafika található. A labirintussíkra árnyékot
vetõ hálózati ábra jól kifejezi a
távolság fontosságát, amely a mû egyik
lényeges motívuma. Kötetük
öt nagyobb fejezetre oszlik. A bevezetõ gondolatokat követi
a "vezérfonal", az elméleti keretek, fogalmak
ismertetése. A tudományos irodalomban az adott növényi,
állati, emberi közösségek együttesének
leírása "társadalomként" jelenik
meg, ezért a szerzõk külön lehatárolják
területüket, amely esetükben a humán szférára
korlátozódik. A szereplõket két kategóriára
osztják: a hatalom birtokosaira, illetve a kiszolgáltatottakra.
Az új, átfogó társadalomelméleti
koncepció alapegységének magva az anyag, az energia,
az információ elemhármasságnak egymással
való megfelelése ("anyag=energia=információ
ekvivalencia triád"), amelynek térben való
megjelenése, mozgása során a társadalmi
egyenlõtlenségekben, a differenciálódásokban
és további szervezõdésekben az információból
ismeret és ismeretbõl tudás körfolyamatával
megragadható az információalapú társadalom. A
második fejezet a felvázolt, összefogott gondolatrendszert
megalapozó elméleti hátteret vonultatja fel. A
szerzõpáros olyan elméleti nézõpontot
állított fel, amelyben a vonatkoztatási rendszerrel
jellemezhetõ a valóság - a rendszer: "rendet
és összefüggést visz a megtapasztalt valóságba
(például a táguló világegyetem vagy
társadalmi idõparadoxon elmélete)" (35).
Tehát, egy metaforát adnak meg, amellyel az új
és ellentmondásos jelenségek is modellezhetõek.
A széles elméleti fundamentumból elsõséget
élvez a rendszerelmélet atyjának tekintett Ludwig
von Bertalanffy, aki rávilágított arra, hogy a
rendszerek mûködésének szabályszerûségei
összetettebb mechanizmust magyaráznak: "Az egész
több, mint a részek összege, a rendszer tulajdonságai
nem következnek közvetlenül az alkotórészek
jellegzetességeibõl. Az alkotóelemek közötti
kapcsolatok bonyolult, összetett hálózatot (struktúrát)
képeznek" (46). A metrikus tudományleírás
határait a holográfiát feltaláló
Gábor Dénes tágította tovább az interferenciakép
felhasználásával: "A közönséges
fénykép teljesen elveszíti a fázist, csak
az intenzitásokat rögzíti. De akkor ne csodálkozzunk
azon, hogy elveszítjük a fázist, ha nincs mihez hasonlítanunk!
Lássuk, mi történik, ha egy etalont, vagyis"koherens"
hátteret adunk hozzá!" (46). A fent említett
metaforalánc megjelenítõ erejére hivatkozva
modellezik az anyag?energia?információ ekvivalencia triád
segítségével képzett multistruktúrát
(MsM) ábrázoló gráfokkal az osztrák
társadalomtudós, Gustav Ratzenhofer komplexitásra
törekvõ nézeteiben megelõlegezett: az "emberi
kölcsönhatásokban" megnyilvánuló
társadalmi jelenségekben, mozgásokban elveket,
amelyek alakzatot képeznek: társadalmi, politikai, egyéni,
vagyoni egyenlõtlenséget. "Szerinte minden szociológia
szükségképp monista világnézeten alapszik,
mely szerint a társadalmi életben ugyanazok a törvények
érvényesülnek, amelyek a világmindenségben.
A társadalmi törvények az általános
érvényû természettörvények módosulásai,
változatai. A természeti és a társadalmi
világ fölött uralkodó általános
törvény a "dolgok kölcsönös függésének"
törvénye. (
) Kétségtelen, hogy a természet
és társadalom univerzális és közös
törvényeibõl kell kiindulni. Az alapfogalom lehet
a "társadalmi gravitáció", melynek
során ugyanazon alaptörvények modifikáció
révén egyre bonyolultabb jelenségeket állítanak
elõ az õsködtõl a társadalomig és
az emberig. A
harmadik nagyobb fejezet a társadalmat mint élõ
rendszert, azaz az elméleti fogalmat és alaptörvényeit
tárgyalja. Mivel a szerzõk a kultúrát, a
tudást nevezik meg az emberi közösségek mûködésének
legfõbb mozgatórugójának vagy motiváló
tényezõjének, ennek az információn,
az ismereten, a tudáson keresztüli változásait,
átalakulását mutatják be az eleven társadalom
multistrukturalitásában. Nyitásként értelmezik
a humán társadalmat: "szélesebb értelemben
az együttes emberi tevékenység történelmileg
kialakult formáinak az összessége. Szûk értelemben
a társadalmi rendszer vagy történelmileg konkrét
típusát, vagy meghatározott társadalmi szervezetet,
vagy a társadalmi viszonyok valamely formáját értjük
alatta" (77), valamint a kultúrát: "A
kultúra széles értelemben azoknak az emberi cselekvéseknek
összessége, amelyet nem genetikailag, hanem szociálisan
örökítenek át. A kultúra tehát
egyaránt kiterjed az anyagi és szellemi termékekre
és magára a képességekre is. Idõben
és térben behatárolható anyagi és
eszmei termékek, elfogadott értékek, intézményesített
életformák tartoznak e fogalomba" (77). Ez utóbbi
folyamatossága biztosítja a társadalom kontinuitását,
mert a konzekvensen áthagyományozódó (multistrukturálisan
integrálódott) társadalmi tudás jelenti
azt a kultúrát, amelynek leágazásai a különbözõ
társadalmak, miként a biológiai öröklõdésnek
az egyes fajok. Az emberi közösségek fennmaradása
egyedül a kultúra életképességével
értelmezhetõ, ezért a "humán társadalom
az egymással együttmûködõ emberek kultúrateremtõ
tevékenysége, a különbözõ generációk
közötti értékek és tapasztalatok átörökítése"
(78). A
könyv negyedik hosszabb fejezete a társadalom mûködését
leíró vonatkoztatási környezetet, s annak
összetevõit tárgyalja. A fentiek szerint tételezett
humán szervezõdésben észlelhetõ változás
a multistruktúra-tér távolságegységeiben
kivetülõ viszonyrendszerekben mutatkozik meg, amelyben körülhatárolódik
az egyes szereplõk helyzete, mozgáslehetõsége,
illetve az állapotstációk közti idõbeliség
és okság. A szerzõk által kialakított
fogalomrendszerben gördülékenyen magyarázhatóak
többek közt a társadalmi egyenlõtlenségek:
a "társadalmi szereplõk az anyag=energia=információ
ekvivalencia triád alapján élik az életüket,
amelyben a történelem kezdetén az anyagi javak egyenlõtlen
elosztásában és a hatalom egy kisebbség
kezében való koncentrációjában öltött
testet a többség kiszolgáltatottsága. A birtokos
és kiszolgáltatott Hegelnél az Úr és
a Szolga viszonyában jelent meg. Az élõ társadalom
evolúciós "terméke" a humán társadalom,
ahol az információ virtualizálódása
egyenlõ a hatalom antiszimmetriájával"
(164). Az
utolsó nagyobb tematikus fejezet járja körül
a társadalmi fejlõdés és evolúció
problémáját társadalomelméleti elõzményekkel,
érvekkel, matematikai bizonyításokkal, amelynek
eredményeként felrajzolódik az evolúció
"kétvérkörös" modellje (276). Definícióként
állítható az összegzés: "a
stabilan öröklõdõ társadalmi tudás
(amely beépül MsMk-ba) a kultúra, amelynek specifikus
leszármazottai az egyes társadalmak, ahogy a biológiai
öröklõdésnek az egyes fajok. A kultúra
folytonossága garantálja a társadalom folytonosságát"
(280). A szerzõk felhívták a figyelmet arra
a nem elhanyagolható körülményre, hogy bár
az ember biológiailag determinált, Az alapos munka gondosságát, s (a matematikai állításokat is) megértetni kívánó olvasóbarát voltát jelzi, hogy a közel négyszáz oldalas kötet végén bõséges irodalomjegyzék, név- és tárgymutató, valamint társadalomelméleti kiegészítéssor, matematikai segédlet található. Az
ismertetett könyv az alapozó tudományelméleti
irodalomban mindenképp mérföldkõ, hiszen Farkas
Jánosnak és Dénes Tamásnak sikerült
egy olyan nagy átfogó - matematikai talapzaton nyugvó,
rendszerjellegû - társadalomelméleti modellt létrehozni,
amelyet az elmúlt száz évben senki sem tudott maradéktalanul
megvalósítani. Az úttörõ mû további,
újszerû kutatásokat indíthat el az egyes
társadalmi, kulturális jelenségek, az információ
lényegének mélyebb megértésére,
és elõsegíti eltérõ társadalmak,
kultúrák, információs adottságok
részletesebb megismerését, összehasonlítását.
A könyv nagyszerûsége abban áll, hogy a sok
bizonytalansági (kockázati) tényezõvel küszködõ
társadalomkutatásokhoz nyújt olyan átgondolt,
egzakt elméleti fogódzót, amelynek várható
eredménye a lehetõ legkomplexebben írja le a vizsgált
jelenségeket. Budapest, 2016. február |