Dénes
Tamás - Farkas János
A
humán társadalom
elmélete
Multistrukturális
modell alapján
Gondolat
Kiadó (2015)
Könyvismertetõ
Dr. Lükõ István
Nyugalmazott egyetemi magántanár PTE, Pécs
Tojásból
könnyen lehet rántottát készíteni,
de fordított eljárásra kevesen vállalkoznának.
Ezzel a példával szemléltetik a szerzõk,
hogy
a strukturális tulajdonságból könnyen lehet
metrikát (kvantitatív távolságot) képezni,
ám fordítva ez nem lehetséges. A Bevezetésben
leírt elõzõ gondolatig a társadalomtudományok
20. században felszínre kerülõ problémájából
kiindulva jutnak el, mivel még nem szüle-tett meg az a "nagy
elmélet", amely a társadalomtudományt szintetizálja.
Ez a könyv azonban jóval több, mint "sóvárgás
valamely iránytûnek tekinthetõ fogalomrendszer után"
(16. oldal). Az ismertetésben szinte képtelenség
minden fontos részletére kitérni, ezért
csak válogatásra vállalkozom.
Vámos Tibor az Elõszóban a következõket
írja: "Ez a kötet a társadalomról
való strukturális gondolkodás alkalmazásával,
a következetesen egzakt, koherens elméletépítéssel
új perspektívát mutat a társadalomelméletben.
(
) A hitekkel párosuló ideológiák
csõdjének százada után, a válságok
globali-zálódását kísérõ
krízisekkel terhelt idõkben nagy szükségünk
van a hasonló úttörõ szellemû kezdeményezésekre."
(14. oldal)
Az
úttörõ jelleg több vonatkozásban is megragadható.
Az egyik, hogy ötvözik az egzakt matematikai, rendszerelméleti
alapokra
épülõ elemeket a társadalmi gondolkodás
valós és virtuális rendszerével, illetve
jelenségleírásainak keverékével.
A könyvben ez a két "megközelítés"
a második, Elméleti elõzmények címû
fejezetben kapcsolódik egybe. A szociológiában
és az emberi-társadalmi kapcsolatokkal foglalkozó
tudományokban már elég régtõl érzékelhetõ
volt a társadalmak teljességre törekvõ, mindenre
kiterjedõ egységes leírhatóságának
a problematikája. Két, eltérõ tudományterületeket
mûvelõ, mi több, uraló tudós fogott
össze, hogy ezt a problémát közelítse
egy közös modellben.
A könyv elméletépítésébõl
kiemelhetõ a társadalmi változásokról,
a társadalmi gondolkodásról írt rész
(1.2, fejezet). Az ekvivalencia triád elemeinek (anyag=energia=információ)
arányváltozásai tolódnak az információ
felé, ezzel a hatalom megjelenési formája virtualizálódik,
vagyis megfoghatatlanná válik a kiszolgáltatottak
számára. A másik úttörõ jelleg,
hogy a könyv túllép a gondolati,
elvi-elméleti levezetéseken, több formában
és ponton is valós, praxisbeli példákat
hoz. Bár a szerzõk szerint még hiányoznak
a vizsgálati bizonyítások, de a kötet tíz
év gondolati áldott állapot, két-három
év szellemi vajúdás utáni megszületése
nagyon jó alapot kínál az e témában
érdeklõdõk és kísérletezõk
számára.
A könyv 369 számozott oldal
terjedelmû, amely öt fõ fejezetre tagolódik,
és a szokásos tartalmi részek mellett két
Mellékletet is tartalmaz. Az egyikben Farkas János
Konspektusait olvashatjuk 48 témakörben, illetve
szerzõ szerint leírva. A másikban a Matematikai
alapdefiníciók és tételek gyûjteménye
található, amely mintegy elméleti alapját
és hátterét is képezi a gráfokra
és kombinatorikai elemekre épülõ multistrukturális
modellnek.
Aguste Comttól Darwinon, Barabási Albert Lászlón,
Borhidi Attilán, Ludwig von Bertalanfyn, Csepeli Györgyön,
Émile Durkheimen, Marx Károlyon, Pólya Györgyön
át Max Weberig összesen 387 szerzõ munkájára
hivatkoznak, amely egy ilyen nagy munkánál biztos alapokat
ad, valamint a szerzõk széleskörû és
sokrétegû, multidiszciplináris gondolkodását
is mutatja.
Az egyik leggyakrabban használt fogalom, a Multistructure
Memory (MsM) - amelyet Dénes Tamás munkásságához
köthetünk - a tárgymutató szerint összesen
81 oldalon nyer említést. Nem véletlen, hiszen
ez a könyv egyik kulcsfogalma, amelynek segítségével
az élettelen és az élõ rendszerek - köztük
a társadalom - törvényei is egységes modellben
kezelhetõk. A matematikai formalizmust túllépve
Seth F. Henriett fogalmazta meg világunk multistruktúrájának
lényegét, amelyet a 47. oldalon olvashatunk.
A könyv szerzõi nagyon fontos
társadalomleképezési problémára hívják
fel a figyelmet, nevezetesen, hogy a mérendõ objektumok
nem homogének. Ennek ellenére a kérdõívekkel
egyetlen tulajdonságvektorba, vagyis egy metrikus térbe
kényszerítjük be a különbözõ
mutatókat, változókat és indikátorokat.
Ez a kérdés, illetve problémakör a Metrikus
versus Multistruktúra tér címû alfejezetben
nyer részletes kifejtést.
A matematikán kívül
az élettelen természettudományok apparátusát
is felhasználják a struktúramodell felépítéséhez.
Erre példa a kémiából kölcsönvett
periódusos rendszer, amelynek alapján alkották
meg a Társadalmi Mozgások Periódusos Rendszerét
(TMPR). Ezt a 4.10.5. ábrán láthatjuk mátrixszerû
elrendezésben, ahol az oszlopok a struktúra méretét
(terjedelmét), a sorok pedig a struktúrák viszonyát
(differenciáját) jelölik.
Ám a fizika kulcsfogalmait (tömeg, energia, sebesség,
gyorsulás, munka, mezõ stb.) ugyanígy felhasználják
a multistrukturális modell kiterjesztésére a társadalmi
jelenségek, folyamatok dinamikájának szemléltetésénél.
A tudás tömege és a tömeg tudása,
a Társadalmi egyenlõtlenségek, társadalmi
energia, a Társadalmi sebesség és gyorsulás,
és a Társadalmi munka és teljesítmény
címû alfejezetek egzakt és szemléletes kifejtése
bizonyítja ezt.
A szerzõk leszögezik, hogy
bár alapvetõen a humán társadalomról
lesz szó, de az emberi közösségeken kívüli
élõ rendszerek társadalmairól is olvashatunk
szakirodalmakkal alátámasztott kifejtést. A növényi
társadalmakról írva Borhidi Attilára, az
állati társadalmakról írva Ratzenhoferre
hivatkoznak. Az állati társadalmak vizsgálata során
juthatunk el a társadalmi mintázatokhoz,
amelyek az emberi társadalmaknál a kultúra létrejöttéhez
vezetnek el. A kultúra több mintázat, hagyomány
együttese, mint például
az oktatás, a ruházkodás, az étkezés,
az utazás stb. Kiemelném az oktatást, a nevelést,
amely korunkban kihívás elé állítja
a pedagógusokat, a szülõket, a gyerekeket, és
a társadalom irányítóit is, mivel a mában
kell a múltból a jövõ igényei felé
haladva orientáltan átszármaztatni/elsajátíttatni
a kultúrát.
A kultúra fogalma tehát elsõsorban
a humán társadalmak alapvetõ komponense, társadalmi
intézmény, amely értékek, normák,
együttélési szabályok összessége.
A Farkas-féle társadalom- és kultúrafelfogás
jól illeszkedik a multistruktúra modellbe. A szerzõk
végigvezetik, hogy az MsM modell alapvetõen mûködik
az evolúciós problémák (véletlenek,
mutációk) esetén is. Mindezt a kultúrateremtés
struktúraszintjeinek blokksémája, az ún.
kétvérkörös társadalmi modell
szemlélteti legjobban. Stílusos színekkel is elkülönül
a kis és a nagy "vérkör". Az 1.1 ábrán
mindezek jól követhetõk, a visszacsatolások
a magyarázatok segítségével pedig könnyen
értelmezhetõk. Az egyén az egyenlõtlenségek
felõl lép be a vonatkoztatási struktúra
blokkjába, vagyis az információ-ismeret-tudás
visszacsatolásos körfolyamatba. Mindez tovább vezetõdik
a társadalmi tér blokkjába, amelyben eldõl
a jelen és a jövõ társadalmi struktúrája.
A 6. blokkban alakulnak ki az egyedi és a társadalmi kognitív
sémák. A magasabb multistrukturális szinten
a kultúra "jelenik" meg, amely az új
értékrendhez csatolódik vissza, illetve kapcsolódik
"tovább".
Az e-társadalmakban már mobil,
hálózati, kollaboratív stb. tanulásról
beszélhetünk, amelyben ezek a tevékenységek,
illetve folyamatok már nem írhatók le a hagyományos
pedagógiai terminológiákkal. Elsõsorban
azért nem, mert a tanulás tér- és idõdimenziói
nagyon szituatívak és megfoghatatlan szekvenciájúak,
a tanításnak már egészen átalakult
és visszaszorult szerepe van. Másrészt az idõdimenziók
is feszítõ hatással bírnak, hiszen az iskola
- mint hagyományos kultúraközvetítõ
és tudáselosztó hely - egy nagyon gyors változásokkal
teli gyorsuló/"valós idejû" környezetben
mûködik, miközben a tananyagfeldolgozás egy "lassított
tempójú/ lassuló idejû" módon
történik.
Bizonyára nagyon jól lehet
használni ezt a könyvet és modelljét számos
tudományterület több szintjén - különösen
a jelzett oktatási problémák mélyebb feltárásához,
megoldásához, illetve a reziliencia (rugalmas ellenállási
képesség) mélyebb vizsgálatához.
Hasznos lenne ez a könyv a mérést abszolutizáló
neveléstudósok paradigmaváltásához
is.
Sopron, 2015. augusztus
|