....
Elõszó
1. Alapvetõ fogalmak, definíciók
(T.Dénes Tamás)
1.1. Rendszer definíciója
1.2. Rendszerek tulajdonságai
1.2.1. A rendszer állapota és mûködése
(struktúra - mûködés kölcsönhatás
törvénye)
1.2.2. A változások speciális esete a
fejlõdés (bonyolultság, stabilitás)
1.2.2.1. A fejlõdés fogalmi kritériumai
1.2.2.2. Strukturális bonyolultság
1.2.2.3. Strukturális stabilitás
1.2.2.4. A fejlõdés strukturális definíciója
1.2.2.5. A rendszer struktúrájának szakítópróbája
a legerõsebb láncszem
2. Rendszerek megismerése és leírása
(T.Dénes Tamás)
2.1. Az e-MBERi hálózatok kulcsfolyamata: információ
- ismeret - tudás
2.1.1. Információ és ismeret
2.1.2. Kumulativitás, avagy a megismerés periódusos
rendszere
2.1.2.1. A kumulativitás fogalma
2.1.2.2. A megismerési folyamat struktúrájának
elemzése
2.1.2.3. Az ideális megismerési folyamat és
a hatékonysági mutató
2.1.2.4. A megismerési folyamat periódusos rendszere
2.2. Multistruktúra modell (Structure Memory: SM)
2.3. A struktúra-idõ (a pók órája
a pókháló)
2.3.1. A lineáris óra
2.3.2. Strukturális órák
2.3.3. A pók órája a pókháló
2.3.4. Intuíció (az intuitív óra)
2.3.5. A lassuló idõ törvénye (a
fejlõdõ rendszerek öregedése)
2.4. Idõparadoxon (sajátidõk metszetében)
2.4.1. A rendszerek mûködési zavara az IDÕPARADOXON
2.4.2. A változásmenedzsment strukturális
definíciója
2.4.3. Válság strukturális definíciója
(A válság az idõparadoxon szélsõséges
megjelenési formája!)
2.4.4. A válságmenedzsment strukturális megközelítése
3. "Régi-új" kognitív
sémák (T.Dénes
Tamás)
3.1. Kognitív sémák definíciója
3.1.1. Aréna-modell (strukturális energiamegmaradás)
3.2. Mérés fogalma és alapproblémái
3.3. Döntés, döntési folyamat (Konvergencia
törvény a struktúra-térben)
3.4. Dichotom gondolkodás vagy kompromisszum
3.5. Természetes és mesterséges intelligencia
3.5.1. A Turing-teszt
3.5.2. A Turing-teszt és az e-kommunikáció
("lilatehén effektus")
3.5.3. Elõismeretek nélküli azonosítás
("zero-knowledge proof", sakknagymester probléma)
3.5.4. Az új kérdés: Valós vagy virtuális
információ?
3.5.5. Redundancia a kommunikációban
3.5.6. Turing szemléltetõ példája
3.5.7. A Turing-teszt e-gyakorlata
3.5.8. CAPTCHA (napjaink fordított Turing-tesztje)
4. Alkalmazások (Hardicsay
Péter)
(probléma helyzetek, sémák felismerése,
döntési folyamat)
4.1. Kognitív sémák a sakkjátékban
4.1.1. A gondolkodás sokfélesége
4.1.2. Egy másik szellemi sport, szakterület mélységei
4.2. Mesterséges intelligenciák a mai sakkban (enginek)
4.3. Kognitív sémák általánosítása
4.4. Döntés és döntési folyamat
4.4.1. Döntési alternatívák (a döntés
alapja nem statisztika (szavazás), hanem ismereteken alapuló
modell-analógia)
4.4.2. Döntési helyzetek
4.4.3. Döntési alternatívák felállítása
4.4.4. A kognitív stratégiák gyakorlása,
fejlesztése
Javasolt irodalom az 1.-3. fejezetekhez
Javasolt irodalom a 4. fejezethez
5. MELLÉKLETEK
5.1. Matematikai jelölések, definíciók,
összefüggések
5.2. Redundancia az információelméletben
és a kommunikációs rendszerekben
|