BRICS az új világrend erkölcsi
alapvetéseiről és társadalmi céljairól
Ufa-Budapest, 2015. július 14.
A Magyar
Szociális Fórum (MSZF)
összefoglaló anyagot adott ki a BRICS csoport (Brasilia-Russia-India-China-Suth-Africa, azaz Brazília, Oroszország, India, Kína és
Dél-Afrika) új világrendre vonatkozó etikai alapvetéseiről és társadalmi
céljairól. A felsorolt értékek és célok a BRICS államok Ufa Declaration című 43
oldalas ufai nyilatkozatában szerepelnek. A 2015. július 8-9-i csúcstalálkozó
angol nyelvű dokumentumát a találkozót szervező orosz elnökség tette közzé
hivatalos honlapján. Az MSZF azért vállalkozott a BRICS céljainak magyarra
fordítására és közzétételére, hogy a magyar emberek megismerkedhessenek egy új
értékrend születésével. Ezt rajta kívül eddig senki más nem tette meg, a magyar
sajtó figyelmen kívül hagyta, a közszolgálati média pedig elhallgatta a
tényeket.
Ufai
nyilatkozatában a BRICS a
fejlődő országokkal és a feltörekvő piacgazdaságokkal vállalt szolidaritásra és
együttműködésre helyezi a hangsúlyt. Nyitottságon, egyenjogúságon és kölcsönös megértésen alapuló befogadó
világrendre törekszik. A népek és a nemzetközi közösség érdekében a szegénység,
az egyenlőtlenség és a munkanélküliség felszámolására törekszik. Az
igazságosság és az egyenjogúság új
világrendjét az ENSZ
Alapokmánya és a nemzetközi jog alapján kívánja megvalósítani. 70
évvel ezelőtt ért véget a II. világháború és alakult meg az ENSZ. „Az évforduló arra emlékezteti a
nemzetközi közösséget, hogy közös erőfeszítést kell tennie a béke, a stabilitás
és a biztonság megőrzéséért, fenn kell tartania az ENSZ központi szerepét,
tiszteletben kell tartani a nemzetközi normákat, a szuverenitás és a belügyekbe
való be nem avatkozás elvét. Határozottan elutasítjuk a II. világháború
eredményeinek átírására és félremagyarázására irányuló folyamatos kísérleteket.
Elejét akarjuk venni a náci ideológia újjáéledésének. Azzal egyidejűleg, hogy a
II. világháború csapására emlékeztetünk, elkötelezzük magunkat a jövő békés
fejlődése mellett” – mondta Vlagyimir Putyin orosz elnök a BRICS ufai
nyilatkozatát előterjesztő sajtóértekezleten.
A felek támogatják Brazília, India és Dél-Afrika
igényét, hogy nagyobb szerepet játsszon az ENSZ-ben, és „a Biztonsági Tanács reprezentatívabbá váljék velük”. A
jóhiszeműségen és a szuverén egyenjogúságon nyugvó békés egymás mellett élést
akarnak a nemzetközi politikában eluralkodott „kettős mércék” helyett. Ennek alapját abban a
nyilatkozatban jelölik meg, amelyet az ENSZ 1970-ben fogadott el „ A nemzetközi jognak az államok
közötti baráti és együttműködési kapcsolatokra vonatkozó elveiről szóló
nyilatkozat” címmel.
Egyenjogú és oszthatatlan biztonságfelfogást vallanak a magukénak. Azt írják, hogy
az emberiség jóléte
feltételezi a viták fenntartható és békés rendezését. Elítélik az
egyoldalú katonai intervenciókat és a nemzetközi jogot sértő gazdasági
szankciókat. Szorosan összekapcsolják a fejlődést a biztonsággal, a biztonság
szerves részének tekintik a társadalmi biztonságot, és azt vallják, hogy a béke
akkor válik fenntarthatóvá, ha a népek fejlődhetnek.
Ezért az emberi
jogokat kiterjesztik a
fejlődéshez való jogra, és leszögezik, hogy nem tesznek különbséget civil,
politikai, gazdasági, társadalmi, kulturális és fejlődéshez való jog között.
„Nem-politizált párbeszédet” hirdettek meg az emberi jogokról az ENSZ
keretében.
Tettek vezérelte gazdasági
együttműködés mellett
kötelezték el magukat. El akarják érni, hogy a gazdasági növekedés nyitott
világgazdaságban, a javak igazságos elosztásával valósuljon meg, a tőke, a
munka és az áru szabad mozgásával, igazságos és hatékony versenyfeltételek
mellett. Ennek érdekében a BRICS keretében egy sor export-hitel ügynökséget
hoztak létre a különböző gazdasági ágazatokban.
200 milliárd dollár alaptőkével Új Fejlesztési Bankot és Valutaalapot (New Development Bank
and Currency Reserve Pool) teremtettek. Első lépéseként a bank nagy ívű
közlekedési, energetikai és ipari beruházásokra folyósít majd hitelt.
(Szerepel köztük a Moszkva-Kazany gyorsvasút felépítése.) A BRICS Bank szorosan együttműködik a
100 milliárd dollár alaptőkével létrejött Ázsiai Infrastrukturális Beruházási
Bankkal (AIIB), melynek 57 alapító tagja között mind az öt BRICS-tagállam is
szerepel. A BRICS-államok központi bankjai együttműködési szerződést írtak alá
az új BRICS-bankkal. (Részletek a Memorandum of Understanding on Cooperation
with the New Development Bank c. dokumentumban.) Kitértek az adósságproblémára,
és az eladósodott országok adósságának átstrukturálásának kérdéseire is. E tekintetben
kiemelten foglalkoztak az igazságos nemzetközi kereskedelem, a beruházás és a
fejlődéshez szükséges technológia átadás követelményével. Vizsgálják, hogyan használhatnák
szélesebb körben a nemzeti valutákat az egymás közti kereskedelemben.
Elkötelezték magukat olyan nemzetközi mechanizmus
kidolgozása mellett, amely biztosítja, hogy a
profit ott adózzon, ahol az értéket megtermelik.
A globális pénzügyi és gazdasági
rendszer instabilitását, az árak ingatagságát a reálgazdaság fejlesztésével
tartják kiküszöbölhetőnek, különös tekintettel az ipar fejlesztésére. Ennek
biztosításáért kiemelték az ENSZ Iparfejlesztési Szervezetének (UNIDO)
szerepét. A BRICS államok
ehhez úgy akarnak hozzájárulni, hogy fejlesztik nemzetgazdaságukat, javítják
versenyképességüket és kiveszik részüket a globális érték láncolatokban.
A leghatározottabban elítélték a terrorizmus minden formáját, függetlenül attól,
hogy ideológiai, vallási, politikai, faji, etnikai vagy más tőről fakad.
A terrorizmus ellen az
ENSZ hatályos határozatai alapján hirdetnek közös harcot, és közösen lépnek fel
az erőszakos és szélsőséges ideológiákkal szemben is.
A BRICS-államok megállapodtak
külpolitikájuk összehangolásában, és fenti elveiket a következőképpen
fordították a külpolitikai gyakorlat nyelvére:
- A Szíriai Arab Köztársaság esetében leszögezték, hogy nincs
alternatíva a konfliktus békés megoldásával szemben. A rendezés alapját a
Biztonsági Tanács 2170, 2178 és 2199 sz. határozataiban jelölték meg.
Támogatják az Oroszországi Föderáció és Staffan de Mistura ENSZ megbízott
politikai rendezésre irányuló lépéseit. Tilosnak minősítették vegyi fegyverek
bevetését. Elítélték, hogy a konfliktusban érintett valamennyi fél megsérti az
emberi jogokat.
- Irak: elítélték az Iszlám Állam terrorista
szervezet tevékenységét, ártatlan civilek meggyilkolását és elűzésüket
lakóhelyükről, Irak kulturális és történelmi örökségének pusztítását. Irak
területi integritása, függetlensége és szuverenitása mellett foglaltak állást,
elutasították az idegen beavatkozást. Támogatásukról biztosították az iraki
kormány erőfeszítését a nemzeti megbékélésre és a tartós béke megteremtésére.
- Izrael-Palesztina: A tárgyalások felújítására szólítottak
fel azért, hogy két állam szülessék palesztin állam létrehozásával, az 1967.
évi határok alapján, Kelet-Jeruzsálem fővárossal. Elítélték a folyamatos
izraeli betelepítéseket a megszállt területekre.
- Közel-Kelet: azt akarják, hogy a térség legyen
mentes atom- és más tömegpusztító fegyverektől.
- Irán: Szigorú nemzetközi felügyelet mellett
biztosítani akarják Irán jogát a nukleáris energia békés felhasználásához,
beleértve az urándúsítást is. Normalizálni akarják a kereskedelmi és beruházási
kapcsolatokat Iránnal.
- Afganisztán: üdvözlik a nemzeti egységkormány
létrejöttét. Felszólítottak minden felet, hogy vegyen részt a nemzeti
megbékélésben, tegye le a fegyvert, fogadja el az alkotmányt, és szakítsa meg
kapcsolatát az Al Kaida és az Iszlám Állam terrorszervezettel. Az ópiumtermelés
és kereskedelem elleni párizsi szerződés megerősítése mellett foglaltak állást.
- Ukrajna: nincs katonai megoldás – hangoztatták.
A konfliktusban szemben álló feleknek tárgyalniuk kell egymással, végre kell
hajtani a 2015. februári minszki megállapodást
és a BT 2202 határozatát.!!!!
- Líbia: a fegyveres konfliktus eszkalálása
fenyegeti a Közel-Keletet, Észak-Afrikát és a Szahel térséget. A 2011. évi
katonai beavatkozás szétverte a líbiai állami intézményeket, megsemmisítette a
hadsereget, a rendőrséget, s szélsőséges csoportok terrorizmusához vezetett.
Mielőbb nemzeti egységkormányt kell létrehozni – írták.
- Dél-Szudán: a humanitárius segélyeket célba kell
juttatni, ideiglenes nemzeti egységkormányt kell létrehozni, fejlesztésbe kell
fogni az IGAD ENSZ-hatóságtervei szerint.
- Szomália: kézzel fogható eredmények születtek a
szomáliai hadsereg és az Afrikai Unió békefenntartó egységei együttműködésének
köszönhetően, az Al-Sabaab szélsőséges csoporttal szemben. Ugyanakkor
aggodalomra ad okot a terrorizmus Észak-Kelet- és Kelet-Afrikában.
- Kenya: szolidaritásukról biztosították Kenyát
a terrorizmus ellen folytatott harcban.
- Kongói Demokratikus Köztársaság: támogatják a kongói kormányt arra
irányuló tevékenységében, hogy lefegyverezze a fegyveres csoportokat az ország
keleti részén, és visszaillessze volt harcosaikat a kongói társadalomba. A
tartós béke és a stabilitás érdekében vállalt kötelezettségeik teljesítésére
szólították fel valamennyi érintett felet. A Ruandai Demokratikus
Felszabadítási Erők (FDLR) semlegesítésére szólítottak fel. Leszögezték: a
hosszú távú stabilitás nem biztosítható kizárólag katonai eszközökkel.
- Burundi: önmérsékletre és párbeszédre intették
a konfliktusban szemben álló feleket. A megoldást Burundi társadalmi-gazdasági
fejlesztésében jelölték meg.
- Közép-Afrikai Köztársaság: támogatják a kormányt a szembenálló
felek kiegyezésében, leszerelésében és volt harcosaik visszaillesztésében a
társadalomba. A nemzeti párbeszédben jelölték meg a tartós stabilitás egyetlen
útját.
Elítélték az
Al Sabaab, a Boko Haram és más csoportok Afrika stabilitását fenyegető
terrorizmusát.
Az idén áprilisban két moszkvai
tanácskozáson egyeztették a kábítószer
kereskedelemmel szembeni
közös fellépésük módozatait.
Korrupcióellenes együttműködésbe is fogtak: létrehozták a BRICS Korrupcióellenes
Munkacsoportját. Harcukat az ENSZ-szel együtt, az UNCAC keretében kívánják
folytatni, Szentpéterváron 2015. november 2-6. között UNCAC konferenciát
tartanak. A nemzetközi bűnözéssel szemben is össze akarnak fogni, mindenekelőtt
behatóan tanulmányozni akarják az ENSZ 2015. áprilisi dohai kongresszusának
eredményét. Kitértek a kalózkodásra is, és úgy ítélték meg, hogy a
kalózkodással szembeni tartós megoldás az érintett térségek fejlődésének
elősegítésében, a helyi kormányok és intézmények megerősítésében rejlik.
A világűr
kutatását és felhasználását
békés céloknak kell vezérelniük – írják. A BRICS támogatásáról
biztosította Oroszország és Kína nemzetközi szerződéstervezetét fegyverek
világűrbe helyezésének tilalmáról és a világűrben lévő tárgyak fenyegetéséről
és erő alkalmazásáról velük szemben. A világűr szabad kutatásában – a nemzetközi jog alapján –
egyenjogúságot akarnak biztosítani minden államnak. Fokozzák
együttműködésüket a Glonass, a Beidou és más tudományos űrkutatási keretekben,
és az ENSZ Világűr Békés Felhasználásával foglalkozó Bizottságában (UNCOPUOS).
A humán fejlődéstől elválaszthatatlannak tartják az információs és kommunikációs
technológiát (ICT), és megengedhetetlennek minősítik az ICT felhasználását
az emberi jogok, az alapvető szabadságjogok, benne a magánélethez való jog
megsértésére. Elvük
szerint az embert ugyanazok a jogok illetik meg onlineon, mint amilyeneket
offlineon élvez. Nyitott,
nem szétdarabolt, biztonságos Internetet akarnak, és az ENSZ-re akarják bízni a
feladatot. Demokratizálni akarják az Internet irányítását, és mentesíteni
akarják a hálót minden egyoldalú befolyástól és megfontolástól. Elítélték a tömeges elektronikus
megfigyelést és adatgyűjtést. A BRICS keretében ICT szakemberekből álló
munkacsoportra bízták a kyber-bűnözés elleni harc összehangolását, a tagállamok
csomópontjainak megteremtését, a komputerbiztonság ellen irányuló válaszok
(CSIRT) kidolgozását, és a nemzetközi normák, elvek és modellek fejlesztését.
Figyelmet fordítottak a természeti és az ember okozta
katasztrófák kezelésére, és
tanácskozásra hívták össze illetékes ügynökségeik vezetőit Szentpétervárra
2016-ban.
Szociális téren az alábbi döntések születtek:
·
Tovább lépnek a foglalkoztatás, a népjólét, a társadalmi
biztonság és a társadalomba történő beillesztés (integrálás) terén. A BRICS
munkaügyi és foglalkoztatási miniszterei 2016. februárban tanácskozást tartanak
erről. Hosszú távú, kiegyensúlyozott népességfejlesztési munkába fognak az
életkor meghosszabbításáért és a halandóság csökkentéséért. Demográfiai
eszközökkel is elő akarják segíteni a gazdasági növekedést, előrelépni a nemek
közötti egyenlőtlenség mérséklésében, az idősek gondozásában, a nők és a
fiatalok munkához juttatásában, a korlátozott képességű emberek foglalkoztatásában.
·
Rövidesen miniszteri tanácskozást tartanak a népvándorlásról és
a migránsok befogadásáról. Állást foglaltak amellett, hogy a migránsoknak
biztosítani kell a szükséges ellátást addig is, ameddig kollektíven nem
küszöbölik ki az egyre növekvő és szabályozatlan népvándorlás okait.
·
Egészségügyi vonatkozásban deklarálták az elvet, miszerint
„minden személynek megkülönböztetés nélkül joga van a rendelkezésre álló
legmagasabb testi és szellemi egészséghez és életminőséghez, s hogy az embernek
magának is törődnie kell saját és családja egészségének, és jólétének
megőrzésével”.
·
A BRICS-államok összekapcsolják komoly tudományos kapacitásukat
korunk átadható és nem átadható kóros betegségeinek (HIV/AIDS, TBC, malária,
Ebola és más fertőzések és járványok) gyógyításáért. Kiemelik a
mikroorganizmusok elleni szerekkel szemben fokozódó ellenállás tünetét, mely
megsokszorozza az egészséggel kapcsolatos kockázatokat.
Tudományos, technológiai és innovációs
együttműködésük célját
abban jelölték meg, hogy áthidalják a tudományos-technológiai szakadékot a
BRICS országai és a fejlett államok között, egymás gazdaságainak kiegészítésével
új minőségű fejlődést biztosítsanak, és képesek legyenek vállalni napjaink
világgazdaságának kihívásait. Együttműködésük területei: infrastruktúra, benne
megaprojektek kidolgozása, nemzeti fejlesztési programok, újítások kereskedelmi
forgalmazása. A technológiai fejlesztés és az innováció legígéretesebb ágazatai
közé sorolták a bányászatot, a fémfeldolgozást, a gyógyszergyártást, az
informatikát, a vegyipart és a petrolkémiát, az utóbbi kettőn értve a
természeti források feltárását, kezelését, feldolgozását és felhasználását is.
Külön fejezetet szenteltek együttműködésüknek az energetikában és mezőgazdasági
téren. (Konkrét lépéseiket az Ufa Action Plan és a The Strategy of BRICS
Economic Partnership c. dokumentumaikban foglalták össze.)
A humán
tőkével kapcsolatos képzési
céljukat a gazdasági teljesítmény javításában jelölték meg. Mindenki számára
egyenjogúan hozzáférhető, magas színvonalú, életre szóló oktatási rendszer
létrehozását tűzték napirendre a 2015 utáni időszakra. Hálózatot és Szövetséget
hoztak létre a BRICS egyetemei között.
Kulturális téren az UNESCO 2001. évi Kulturális
Sokféleségről (Cultural Diversity) szóló nyilatkozatából kiindulva abban
fogalmazták meg tennivalójukat, hogy segítsék a kölcsönös megértést, fejlesszék
és megerősítsék a baráti kapcsolatokat a népek között, előmozdítsák a
párbeszédet. (Részletek az Agreement on Cooperation in the Field of Culture c.
dokumentumban.)
A BRICS nagyon fontosnak minősítette
az ENSZ szeptemberi tanácskozását arról, hogyan szerezzenek érvényt 2015 után a
2015-ig nem teljesült Millenniumi
Céloknak, a szegénység felére
csökkentésének és a humán fejlődésnek. Az újabb 15 évre szóló tervvel
kapcsolatos BRICS felfogás szerint a cél közös, a felelősség azonban
differenciált. Ugyanezt az elvet követi a környezetvédelem és a klímaváltozás
tekintetében is.
Közös BRICS honlapot létesítenek a tagállamok külügyminisztériumai
között. (Részletek a Memorandum of Understanding on the Creation of the Joint
BRICS Website c. dokumentumban.)+++
Kiadta: MSZF
SZK