Iván T. Urbán (2025. április)
Manapság állandó téma a környezetvédelem és a csodatévő akkumulatoros járművek, amik meg fogják menteni a Föld bolygót. Szerintem nem így van, kifejtem miért.
Először is tegyünk tisztába
fogalmakat. A továbbiakban a következő rövidítéseket fogom használni:
EV = elektromos jármű
ICEV = belsőégésű motorral szerelt
jármű
Fuel cell = kémiai energiát elektromos
energiává alakító cella
LPGV = folyékony gázzal hajtott
belsőégésű motoros jármű
Néhány alapvető definíció:
Energiasűrűség = mennyi energiát képes tárolni
az adott anyag, mértékegysége: Wh/kg
1 kWh = 1000 Wh
1 kWh energiamennyiseg kb 3-7 km
megtételére elegendő
Az elektromos motorok hatásfokát
vegyük az egyszerűség kedvéért 100%-nak.
Ekkor az ICEV hatásfoka= 25%.
A kisérleti akkumulatorok
energiasűrűsége= 750Wh/kg
A gyakorlatban használatos
akkumulatorok energiasűrűsége= 250-350Wh/kg
A benzin energiasűrűsége=
11.000Wh/kg
A hydrogen energiasűrűsége=
39.000Wh/kg
CO2 (széndioxid) nehezebb a
levegőnél, üvegházhatást okozó gáz, önmagától nem bomlik le, de a növényi élet
alapja! Normál mennyisége a levegőben 400ppm (0.04%) 2000 ppm-et az egészséges
szervezet még nem erzekeli, efelett légszomjat okoz.
A biztonsági határ 10.000 ppm, 8
órás munkavégzésre, de beiktatott pihenőkkel. Maradandó károsodást nem okoz.
40.000 ppm a veszélyhatár, amitől gyors eszméletvesztés és fulladás következik
be!
Metan: üvegházhatást okozó gáz,
könnyebb a levegőnél. A vízpárával és ózonnal reakcióba lepve 5-10 év alatt
lebomlik CO2 -re és vízre.
Az akkumulator technológia
rengeteget fejlődött az elmúlt 30 évben, az első komolyabb mobileszközök
megjelenése óta. De még közel sincs ahhoz amire szükségünk lenne, hogy teljesen
kivalthassuk az ICEV-t vele. 8-16 kg akkumulátor kell akkora távolság
megtételéhez, amekkorát 1 kg benzinnel megteszünk. Vizen és levegőben nem
megoldható ennyi extra súly.
Egy Boeing 747 felszállósúlya 200
tonna, amiből 80 tonna üzemanyag. Ugyanezt a jelenlegi legjobb akkuval
megoldani 600 tonnás súlyt jelentene.
Egy konténerhajó 11.000 tonna
üzemanyagot visz magával, (kb. ennyi az Eiffel torony sulya). A hajó súlya 220.000
tonna, ami akkuval 300.000 tonnára növekedne.
Közúton működik, határok között,
de vajon érdemes?
Az üvegházhatást okozó gázok
kibocsájtói: a mezőgazdaság, az építőipar, az energiaipar és a közlekedés. Ezek
összesen kb. 90%-ért felelősek!
A mezőgazdaság elsősorban metán
kibocsájtással szennyez, ami a legújabb kutatások szerint akár 80-szor károsabb
mint a CO2. Ezt 25-30% körülre becsülik.
Az építőipar 20-22%, az
energiaipar 30%+, a közlekedés 17%, ebből a közúti közlekedés 9-10%, amiből
Európa 1%, köszönhetően a már 30 éve folyamatosan szigorított kibocsájtási
normáknak.
A járművek károsanyag
kibocsájtása két összetevőből áll, a gyártás és a használat.
Az akkumulátor gyártás kiemelten
környezetszennyező! Egy akkus EV legyártása 50-60%-al több károsanyagot termel,
mint egy ICEV. Élettartamra vetítve, egy akkus EV kb. fele annyi környezeti
terhelés mint egy ICEV. Feltéve, hogy a töltéshez használt energia nagyobb
mértékben megújuló forrásból származik. Például Indiában, ahol az áramot
nagyobb részben széntüzelésű erőművekből nyerik, ott egy EV annyi károsanyagot
bocsájt ki, mint egy 12 l/100km fogyasztású diesel.
A váltáshoz pár évtized alatt
milliárdnyi járművet kell legyártanunk, új gyárakat, erőműveket épiteni és
teljes töltőhálózatot létrehozni.
Itt erkeztunk el a dilemmamhoz.
Vajon megéri-e megemelni
20-30%-al az építőipar és az energiaipar termelését (és ezzel a károsanyag
kibocsájtását!) 15-20 évre azért, hogy 20 év múlva elkezdjen csökkenni a
közlekedésből származó környezeti kár? Hiszen mennyi haszonról beszélünk?
0.5% Europában, és maximum 4.5%
világszerte. … Szerintem nem.
Az viszont biztos, hogy valamit tenni kell a környezetvédelemért, mert jó ha pár évtizedünk van a katasztrófáig!
Mint fent említettem, az akkus EV
károkozása elsőroban a gyártásból és az infrastruktúra kiépítéséből keletkezik,
nem a használatból. Mi lenne ha nem kellene újakat gyártani?
Jó hírem van, … nem kell!
Az olajválság idején népszerű
volt az autók gázra történő átalakítása. Igaz, a cseppfolyós földgáz továbbra
is szennyez, de a hydrogen az nem. Márpedig az LPG-ra átalkított járművek
működnek hydrogennel is!
A hydrogen előállítható
elektrolízissel, ami megújuló energiából környezetbarát. A meglevő motorok
viszonylag kis költséggel átalakíthatóak. A meglevő infrastuktúra szintén
alkalmassá tehető, hiszen a hydrogen szállítható tartályban mint a benzin. Nem
kell felásni a fél világot a kábelezéshez.
Természetesen vannak a technológiának korlátai, mert a hydrogent gáz formájában nem lehet bezárni. A molekulái annyira kicsik, hogy átszivárognak a tartály kristályszerkezetén és komoly veszteségek keletkeznek. Megoldás lehet a folyadék forma, de ahhoz meg -253 Celsiusfokon kell tartani. Megágyazna viszont a kövekező generaciós járműveknek a hydrogen fuel cell elektromos hajtásnak. Ami valóban lehet nulla környezeti lábnyomú, mind az erőműben mind a használatban.
Ráadasul a fuel cell
működik minden járműben, legyen az repülőgép, hajó, nehézgép vagy autó. A
jelenleg a picon kapható fuel cell autó a Toyota Mirai 6kg hydrogennel 800 km-t
tud megtenni. Ugyanez dieselből kb. 50 liter, akkumulatorból pedig 6-800 kg.
Néhány cég a teljesség igénye
nélkül, akik gőzerével fejlesztik a hydrogen technológiát és akikre alapozom a
véleményemet:
Kawasaki Heavy Industries,
Toyota, Honda, BMW, Mercedes, Yanmar, JCB, Airbus.