A 21. századi INFOSANCE e-demokrácia reménye
Jókai Mór: A jövő század regénye
Jókai Mór 1872-74 között írt A jövő század regénye, szándéka
szerint sem utópia, hiszen így ír az előszava első oldalán: „ez a regény egy
olyan koreseményt fog előadni, mely „még” nem történt meg, s küzdeni fog a
nehéz feladattal, úgy rajzolni tényeket és alakokat, a jövő korszak kül- és
belvilágát, hogy az olvasó azt mondja rá: ez még megtörténhetik!”
Majd a 20. századra vonatkozó jövőképét három alappillérre építi: „Segélyül hívtam az ismeretet, a hitet és a képzelmet.”
Jókai A jövő század regényét két részre osztotta, az ÖRÖK HARC és az erre rímpárként válaszoló ÖRÖK BÉKE részekben fejtette ki a jövő társadalmára vonatkozó gondolatait. Így kapjuk meg bámulatos lényeglátással az emberi társadalmak fejlődésének 19. századi nézetét, amelyet szinte tükörképként igazolt a 20. század. Néhány gondolat a regényből, melyek máig hatóan érvényesek:
„Íme az örök harc elemei. …
örök harc követelése az általános fegyverkezés. … Az örök harc foly a tőke
és a munka között. … Foly az örök harc az erkölcsi életalap s a társadalmi
rothadás között. … a természet emlői pedig nem kifogyhatlanok, mint az ősmesék
hírlelék … Itt a harc az ember és a föld között. Ez pedig az elsőnek a vereségével
végződik. … S ez elemek túlszaporodása megváltoztatja Amerika mostani jellemét.
Fel is használja azt a helyzetét, s befolyásának egész világterhével ráfekszik
Ezen a hiten alapul az a mű, amit írok. Regényem két részre van
osztva, az egyiknek címe az „örök harc”, míg az lehetlenné válik; a másiknak
címe az „örök béke”, midőn az kényszerűséggé lesz és megvalósul. … az a
felvilágosodást elterjeszti minden világrészbe … kijelöli a helyét a tudósnak,
a költőnek, a művésznek és a napszámosnak, s elégültté teszi mindegyiket
sorsával. … Az győzelemre segíti az emberbarátokat, s megadásra kényszeríti az
emberiség ellenségeit, … Az egyik földrész bőségét kicseréli a másikéval. … Az
a becsületszót olyan erőssé teszi, mint a törvény, s a lelkiismeretet teszi
első folyamodású bíróvá. Ezek művem alkotó eszméi. … Még hátra van
ránézve a legnagyobb tökély fokára emelő megdicsőítés – ez az ismeret. Az
ismeretek diadala lesz az, amidőn az a halandó, aki azt mondja magáról: „Én
vagyok az Isten!”, leveszi koronáját azon halandó előtt, aki azt mondja: „Én
vagyok az ember!”
INFOSANCE a
jelen század esélye
A kívánt tudásalapú e-mber központú társadalom olyan távoli célnak tekinthető pozitív jövőkép, amelyhez nem vezet egyenes út a mai információalapú fogyasztói társadalmi formációkból. Ennek igazi esélye, az információalapú társadalom ma még elérhető lehetősége, az ezredfordulón vizionált neorenaissance kor (Dénes Tamás 2002), a 21. század INFOSANCE társadalmának megteremtése.
Ez tulajdonképpen a humán értékek, az
alapvető természeti és társadalmi törvények sokoldalú megközelítése, a modern
technika eszközeinek segítségével. Az INFOSANCE nem csupán az INFOrmáció és a
renaisSANCE szavakból képzett mozaikszó, hanem olyan új gondolkodásmódon
alapuló társadalom, amely magában rejti a gondolkodó ember klasszikus
képességeinek optimális egyesítését a mindent átszövő, globalizálódó
e-technikával és az egyre teljesebb, biztonságosabb információ®ismeret®tudás birtoklásával. Az INFOSANCE elnevezés olyan e-társadalom
képét rajzolja fel, amelynek középpontjában egy új, modern neorenaissance e-mber áll, akinek legfőbb célja, hogy
megnyissa a társadalmi evolúció eme új korszakát, és továbbvigye Jókai „Én vagyok
az ember!” társadalmi vízióját.
A renaissance újra
kinyitotta a középkori egyház által csőlátásra szűkített gondolkodást és a
felvilágosodás a valóságos világ sokoldalú, kreatív szemléletére nyitott
ablakot. Fellazult az egyház által kézbentartott, egyetlen szálon függő
információ-monopólium, amely az ismeretek és ezáltal a gondolkodás teljes
uralmát jelentette. A gondolkodó ember „eldobta a dogmák mankóját”,
mellyel éppen csak járni volt képes és újra szabadon szárnyalhatott a
gondolat.
A 20. század, amely
száz év alatt, több ezer évnyi technikai fejlődést hajszolt át a civilizált
társadalmakon, újra „mankóra” ítélte az emberi gondolkodást. Csak most
az egyház helyett, a technikai eszközök narkotikus függősége, a fogyasztói
társadalom mesterséges rohanása kényszerítette rá az emberekre a szabad,
kreatív gondolkodás helyett, a tisztán racionális, érdekvezérelt mintakövetést,
az „eszközök kiszolgáltató mankóját”.
Az INFOSANCE e-mber
lehetősége az „új ablaknyitás”, amely a felhalmozott óriási technika, a
globális kommunikációs és informatikai rendszerek lehetőségeit egyesíti a
renaissance mintájú szabad, szárnyaló, kreatív, emberi gondolkodással. Az INFOSANCE társadalma kreatív társadalom,
amely akárcsak az emberi kreativitás, a társadalmi túlélés alapfeltétele.
Mivel a kreatív gondolkodás az egész emberi faj differenciaspecifikuma, így megvalósul a társadalmi esélyegyenlőség, amelynek következtében NEM HIERARCHIKUS társadalmi rétegződés keletkezik. Tehát előáll a társadalom egyensúlyi állapota. Vagyis az INFOSANCE társadalom nem hatalmi struktúrákra épül, hanem a KULTURÁLIS EVOLÚCIÓRA. Az exponenciális mértékben fejlődő technika ehhez csupán a segédeszközöket (termelőeszközök) szolgáltatja, vagyis a társadalmi (vagy inkább gazdasági) fejlődés céljából, annak eszközévé válik.
A nullaösszegű játék társadalmak
„természetes” kapacitás korlátai történelmi időben csak igen rövid távon és
éppen nem fenntartható módon teszik lehetővé a gazdasági és társadalmi fejlődést.
Eme virtuális fejlődés hajszolása („virtuális
agárverseny effektus”) vezet a társadalmi
időparadoxon válság jelenségeihez.
A humán társadalom az élő környezetével közös
evolúciós időben működik, így megszűnik a társadalmi időparadoxon, tehát a
társadalmi fejlődési folyamat, akárcsak a biológiai, természetes módon
FENNTARTHATÓ lesz!
Az INFOSANCE társadalom
megvalósítható rendszere
- Az ipari társadalom a központi hatalom és a hierarchikus rétegződés társadalma. Az INFOSANCE társadalom ezzel szemben sok központú és egymást kiegészítő közösségi társadalom.
- Az ipari társadalom célja a „Nagy Nemzeti Jóléti (fogyasztói) Társadalom” létrehozása, egy a bölcsőtől a sírig nagy jólétben élő társadalom megvalósítása. Az INFOSANCE társadalom az időérték megvalósítására irányul (olyan érték, amely az eljövendő időt tervezi és valósítja meg), minden egyes ember számára. A társadalom célja mindenki számára egy értelmes élet élvezete, törekedve a nagyobb jövőbeni lehetőségekre.
- Az ipari társadalom politikai rendszere többségi elvű parlamentáris rendszer, amely részleges demokrácia által ellenőrzött gazdasági és politikai hatalom. Az INFOSANCE társadalomban a politikai rendszer a magas szintű e-technika által biztosított általános és folyamatos részvételi e-demokrácia. Ez a lakosság részvételével gyakorolt politika, a lakosság által gyakorolt autonóm irányítás politikája, amely a megegyezésen, a részvételen, és a kisebbségek véleményét is figyelembe vevő szinergián alapul.
- Az ipari társadalom legfejlettebb
foka a tartós fogyasztási cikkekre összpontosuló, nagymértékű tömegfogyasztás
(fogyasztói társadalom). Ez a nullaösszegű játékon alapuló korlátos kapacitások
társadalma, ahol az állandó fejlődés (fogyasztás) nem fenntartható.
Az INFOSANCE társadalom legfejlettebb foka a magas szintű tudást tömegesen
termelő társadalom, amelyben az e-technikán alapuló számítógépesítés mindenki
számára lehetővé teszi, hogy tudást szerezzen és az ember differenciaspecifikuma,
a kreatív gondolkodás kiteljesedése felé haladjon. Ez „a gondolat és a
szeretet korlátlanul (meg)osztható és mindig van maradéka.” törvényén
alapuló, nem korlátos kapacitások e-társadalma, amelyben a folyamatosan
fenntartható strukturális fejlődés és a mindenki számára elérhető e-demokrácia
megvalósítható.
Ajánlás az INFOSANCE
21. századi megvalósításához
Ajánlom a fenti gondolatokat a napjainkban és majdan felnövekvő generációk
figyelmébe, akik már e-világba születnek, amely hajlamos az emberi társadalmat
technikai bravúrnak tekinteni.
Legalább ennyire ajánlom mindazoknak
a döntéshozóknak, akik egyszerre az információs hatalom birtokosai és az információs
fegyver kiszolgáltatottjai lehetnek.