DT
D é n e s T a m á s matematikus TD
független szakértő
tdenest@freemail.hu
Számtalan bölcs
idézettel vezethetném be az érettségi tételek kiszivárgása nyomán kirobbant
újabb botrányhoz fűzött gondolataimat, de a helyzet abszurditását hűen fejezi
ki az alábbi két különösen nagy gondolati távolságból származó idézet: „Fülig
Jimmy szavaival: Nem lehet minden pofon mellé egy forgalmi rendőrt állítani.
(Rejtő Jenő: Piszkos Fred a kapitány)”, illetve „A történelem mindössze arra tanít meg
bennünket, hogy az emberiség semmit sem tanul a történelemből. (A.Einstein)"
Bizony, minél többfelé kell
figyelnünk, annál nehezebb a váratlanul érkező csapásokat megelőzni. Mondhatnám
úgy is, hogy annál drágább a titkok biztonságos megőrzése és annál nagyobb
szerepet játszik a mindég leggyengébb láncszem, az emberi tényező. Fájóan
tömören fogalmazta meg a titkoktartás lényegét Benjamin Franklin: „Hárman
akkor tudnak titkot tartani, ha közülük kettő halott.”
Most már majdnem elegendő célzatos bölcsesség
birtokában alkalmazhatjuk mindezeket arra, hogy rácsodálkozzunk arra a gyermeki
naivitásra, mellyel oktatási miniszterünk tőle szokatlan indulattal előadta
sajtótájékoztatóján az idejekorán kiszivárgott érettségi tételekre vonatkozó
magyarázatát. Ezek szerint „A tételek útjáról elmondta: a rendszer úgy működött,
hogy egy őrzött nyomdából a tételek egy őrzött helyre kerültek, ahol semmilyen
behatolásnak nem volt nyoma, onnan elszállították a tételeket "átadó
helyekre", ahonnan az iskolaigazgatók elszállították azokat az iskolába.
Magyar Bálint közölte: korábban sem volt fegyveres őr ezek mellett a tételek
mellett.(MTI)”
A precíz folyamatleírástól az emberben egyre
visszafoghatatlanabbul fogalmazódik meg a kérdés, hogy mindez a temérdek
szállítás és persze a temérdek kinyomtatott anyag, amelyhez természetesen
temérdek ember közreműködése kellett, mivégre? Vagyis, mi az oka annak, hogy éppen az érettségivel kapcsolatos
gyökeres változtatások bevezetésének évében kellett a biztonság ellen ilyen
dilettáns támadást intézni? Mindez egy olyan minisztertől várható legkevésbé,
aki második ciklusa óta forszírozza szóban és tettekben a 21.század technikai
vívmányainak, az e-kommunikációs eszközöknek tömeges bevezetését az oktatásba
és hangoztatja „mérhetetlen” lemaradásunkat a fejlett Európától. Különösen
indokolt ezeket és számos hasonló és távolabbra mutató kérdést feltenni az
üggyel kapcsolatban akkor, amikor az Oktatási Minisztérium honlapján ez
olvasható: „A szaktárca az úgynevezett ADAFOR rendszeren keresztül értesíti
az iskolaigazgatókat a május 16-án kezdődő héttől, hogy a hátralévő
vizsganapokon mely tárgyakból, mely időpontban kell átvenni az új tételeket.”
Vajon az idézett ADAFOR rendszer, amelyről más helyen úgy nyilatkoznak, hogy titkos információk továbbítására is alkalmas, azaz biztonságos, csak a vizsgaidőpontok „szigorúan titkos” közlésére jött létre? Ha igen, akkor mindez mennyibe került nekünk? Ha nem, akkor újra felteszem a sokakat nyugtalanító kérdést, hogy „ha ez minden középiskolában hozzáférhető és ennyire biztonságos, akkor miért nem ez szolgál az érettségi tételek kézbesítésére?” Fel lehet tenni a kérdést úgy is, hogy „mi lenne, ha a miniszter úr nem lenne ennyire elkötelezett híve a modern technika bevezetésének?”
Feltételezem, hogy mindezen kérdések megfogalmazására csak szerény személyem tájékozatlansága a magyarázat. Egyúttal szeretném együttérzésemet kifejezni az óriási mennyiségű papír dokumentum kinyomtatásával és tárolásával kapcsolatos biztonság szervezési tevékenység miatt, amely nyilvánvalóan nem kevés anyagi áldozattal is járt (kinek a pénzéből?). Éppen ezért nem hagy nyugodni a gondolat, hogy közelmúltunk jól bevált, érettségi botrányoktól mentes módszerét miért is kellett leváltani? Talán az olvasók többsége emlékszik még arra az egyszerű (lehet, hogy ezért ellenszenves?) módszerre, miszerint az írásbeli érettségi napján, pontosan 8 órakor a köztelevízióban és közrádióban közjegyző jelenlétében felbontották azt a néhány példányban őrzött borítékot, melyben az aktuális tárgy írásbeli tételei voltak, majd ékes magyarsággal, az összes középiskola számára egyszerre hozzáférhetően felolvasták azokat. Az évek folyamán, a kezdetleges technika biztonságát növelendő, a stúdióban több boríték közül a műsorvezető húzott véletlenszerűen egyet, így az előzetes kiszivárogtatás esélye még valószínűtlenebb volt.
Valójában nem szeretnék nosztalgiázni, hiszen elismerem, hogy fejlődik a világ és évtizedek óta informatikai biztonsággal foglalkozóként, több tucat e tárgyban írt cikk és könyv szerzőjeként tudom, hogy az érettségi tételek valóban titkos tárolásának és közzétételének ma már még kevésbé lennének akadályai. Kérdés tehát, hogy akkor miért e biztonsági szempontból drága visszalépés? Sokat gondolkodtam az elmúlt napokban ezen, de csak a cikkem elején idézett A.Einstein idézet jutott mindig eszembe.
Budapest, 2005. május 11. Dénes Tamás s.k.
És íme az eredmény!!!!!! (No
comment)
|
|
2005. szeptember 9. |
FigyelőNet |
Szabályozási és jogalkalmazási hibákra is
rámutatott a Kormányzati Ellenőrzési Hivatal által az érettségi botrány nyomán
elkészített vizsgálat. A titokvédelmi szabályok érvényesítésének elmaradása
miatt 190 millió forinttal többe került az idei érettségi.
A Kormányzati
Ellenőrzési Hivatal (KEHI) szerint bár a résztvevők igyekeztek kizárni, hogy a
feladatsorok illetéktelen személyek birtokába kerüljenek, a biztonsági
intézkedések nem voltak elégségesek, és nem érvényesültek az államtitokról és
szolgálati titokról szóló törvény, továbbá a minősített adat kezelésének
rendjéről szóló rendelet előírásai. Személyi felelős nincs, de általános
elmarasztalások igen.
A KEHI többek között elmarasztalta az Országos Közoktatási Értékelési és
Vizsgaközpontot (OKÉV), mivel ők minősítették még tavaly november 10-én
szolgálati titoknak a 2005. évi érettségi vizsgatételeket, és nekik kellett
volna gondoskodniuk a titokvédelmi szabályok érvényesítéséről. A továbbiakban a
minősítőnek kellett volna gondoskodnia arról, hogy a vizsgaanyagok kezelésében
valamennyi közreműködő – nyomda, szállítók – a titokvédelmi szabályokat
érvényesítse, és azok szerint járjon el. Sőt a nyomtatásra és kiszállításra vonatkozó
nyílt közbeszerzési eljárást lebonyolító Oktatási Minisztérium figyelmét is az
OKÉV-nak kellett volna felhívnia arra, hogy az ajánlati dokumentációban
szerepelnie kell: az érettségi tételek „szolgálati titoknak"
minősülnek. Az OKÉV figyelmeztetésének elmaradása miatt a közbeszerzési
felhívásokból ez az információ kimaradt.
A mulasztások miatt az internetre felkerült 2005-ös érettségi vizsgasorokkal
kezdődő érettségi botrány plusz 190 millió forintjába került az államnak,
vagyis az adófizetőknek. A korábban legyártott, de fel nem használt érettségi
tételek nyomdai előállítása 43,3 millió forintot emésztett fel.
Mindezek ellenére a KEHI összefoglaló megállapítása azt hangsúlyozza, hogy a
2005-ös érettségi vizsga szervezésében és technikai bonyolításában résztvevők –
Oktatási Minisztérium, OKÉV, Nemzeti Szakképzési Intézet, Országos Közoktatási
Intézet – törekedtek kizárni az adatok illetéktelenek által történő
megismerését.
Mulasztások a nyomtatás
és szállítás során
A KEHI vizsgálatából kiderül, hogy a nyomdával kötött szerződés mellékletében
vállalt biztonsági követelmények nem teljes körűen érvényesültek. Az érettségi
sorok megsemmisítését például nem a nyomda területén végezték el, és a
megsemmisítésen a megrendelő (OM) képviselője egyetlen esetben sem vett részt.
A nyomdából kikerülő szigorúan bizalmas érettségi sorok kiszállítására kiírt
közbeszerzési eljárás ajánlati felhívása sem tartalmazta, hogy a feladatlapok
szolgálati titokként kezelendők. Csak annyit rögzítettek, hogy az
ajánlattevőnek a teljes munkafolyamat során gondoskodnia kell a csomagok titkos
kezeléséről. Ennek ellenére a nyertes szállítócég nem nyújtott be részletes
leírást a biztonsági feltételek teljesítésének módjáról, bár ezt az
ajánlatkérésben előírták. A KEHI a mulasztás ellenére azt állapította meg, hogy
a cég ajánlata eleget tett az ajánlati felhívásban foglalt feltételeknek.
Szabályozási hiányosságok
A KEHI megállapítása szerint az érettségi vizsgaanyagok elkészítésével és
kezelésével kapcsolatos jogszabályok nem tartalmaznak előírásokat a kétszintű
írásbeli érettségi feladatlapok kidolgozásáról, kezeléséről, a logisztikai
feladatok ellátásáról, illetve az illetéktelen személyek birtokába jutását
megelőző intézkedések előírásáról. Szintén szabályozási hiányosság tapasztalható
a feladatlapok középiskolák által történő átvételével, tárolásával kapcsolatban
is.
Ügyiratkezelési hiányosságok
Az ellenőrzés azt is megállapította, hogy az OKÉV, NSZI és OKI nem az általános
ügyiratkezelési szabályok szerint tartotta nyílván az érettségi feladatlapokat,
és a titkos ügykezelést nem építették ki. A KEHI szerint az intézetek kizárólag
a szakmai feldolgozást és rendszerezhetőséget tartották szem előtt a papírok
kezelésénél. Mivel a titkos ügykezelést nem tartották be, a nyilvántartásból a
példányok őrzési helye megállapítható volt. További hiányosság volt, hogy a
többoldalas vizsgasorokon nem tüntették fel a minősített jelentést.
A többletköltség felhasználása nem ellenőrizhető
Mivel az érettségi vizsgasorok ismételt kidolgozásakor, kinyomtatásakor és
kiszállításakor felmerült többletköltségeket nem vették pontosan számba, a pénz
felhasználásának gazdaságossága nem elemezhető – áll a jelentésben. A KEHI
ennek hiányában a rendkívüli intézkedések hatékonyságát abból szűrte le, hogy a
2005. évi érettségi vizsgákat érvényesen lebonyolították.
A 2005-ös érettségi vizsgáztatás kalkulált összege – az OM adatszolgáltatása
alapján - 190 millió forint, amelyből 124,2 millió forint a Belügyminisztérium
felmerült költségeit fedezte. Az OM költségigénye 45,2 millió forint volt.
Javaslatok
A KEHI a vizsgálatok után kilenc javaslatot fogalmazott meg az érettségi
vizsgák szervezésének és lebonyolításának javítására. Ezek szerint az OM-nek
érdemes lenne megvizsgálnia, hogy az érettségi feladatlapok gyártása és
felhasználása egyáltalán szolgálati titokként kezelhető-e. Ha igen, a
szolgálatititok-kezelés betartatásának érdekében kormányrendelet-módosításra
lenne szükség. Szintén javasolják, hogy a jövőben nyomdai biztonsági okmánynak
minősüljenek a feladatsorok.
A KEHI szükségesnek látja még, hogy az OM rendszeresen ellenőrizze az
érettségik lebonyolítását, és hogy csökkentsék az előkészítési fázisok
időintervallumát. Javasolja még, hogy az OM vizsgálja meg az elektronikus úton
történő továbbítás lehetőségét.
Az OM – közleménye szerint – a KEHI javaslatait elfogadja és maradéktalanul
teljesíti.