Tézisek
az Információs/Tudástársadalomról
Dr. Farkas János
1.
Mit
jelent az „Információs Társadalom” és/vagy „Tudástársadalom” fogalma?
Alapvető kérdésnek tartom annak az elméleti problémának a tisztázását, vajon helyes-e a jövőképek felvázolása során az „Információs Társadalom” és a „Tudástársadalom” és/vagy „Tudásalapú társadalom” kifejezésekkel dolgoznunk? E fogalmak használata – feltehetően – a társadalom mechanikus felfogását jelentené, leginkább azért, mert a „termelőerők” valamely elemével (infokommunikációs eszközök, vagy a tudás), fogalmával váltaná fel a sokkal komplexebb „társadalom” fogalmát. Ez tehát tematizálási, konceptualizálási problémakör.
A technika társadalmi
hatásai elsősorban a társadalmi erők közötti viszonyok állapotát mutatják meg.
Ezért valójában csapdába jutunk, ha a keletkező társadalmi struktúrát technikai
társadalomként akarjuk meghatározni. A technikai választások elsősorban és
főként politikai természetűek.
Amellett érvelnék, hogy az
„Információs Társadalom” nem feltétlenül alkalmas elméleti keret az általunk
kidolgozandó ajánlások számára. A „Tudás”,
„Tudástársadalom” fogalma hasznosabb, műveleti célra való jobb
„hadrafoghatósága” ígéretesebb. Tisztázni kell, hogy használata miben különbözik
olyan fogalmaktól, mint humán- kulturális- és társadalmi tőke. Láthatóan a
tudás hozza ma létre a társadalom „anyagi” bázisát is. A tudás fogalmát
összekapcsoljuk az emberi cselekvéssel, mert ennek „tudásalapúságát” szinte
antropológiai állandónak tekinthetjük. Számos részkérdés vár tisztázásra: pl.
koncentráció és szabályozás; társadalmi struktúrák törékenysége; a
tudástársadalmak irányíthatósága; a
társadalmi élet fragmentációja és homogenizációja; a tudás társadalmi
ellenőrzése; emancipáció tudás révén; tudás, bizonytalanság és kontingencia.
2.
Tudomány,
vagy ideológia?
A másik problémát abban
látom, hogy a fentebbi fogalmak (ICT, tudás) sem lépik túl a tőkeviszony
kereteit. Ezért félő, hogy a tudás és tudomány (információtermelés és a
kommunikáció) veszélyes irányban halad, mert a tőkeviszony szelektálja őket. Ha
így van, akkor kérdés, hogy a „tudástársadalom” a tőkeviszony további előre
nyomulását szolgálja-e, avagy annak megállítását? Félő, hogy az
informatikai forradalom és a tudás intenzívebb formáinak alkalmazása elsősorban
a profitnövelés céljait szolgálja, és nemhogy csökkentené, de növeli a
különböző társadalmi csoportok egyenlőtlenségeit, kiszolgáltatottságát. Ebben
az esetben az „Információs és/vagy tudástársadalom” nem az uralkodó politikai
osztály „ideológiai” falova-e? Ha e fogalmak, hívószavak egy újfajta
„ideológiát” jelentenek, akkor feltehetően szó sem lesz arról, hogy a jövőben a
tudás és a tudomány uralma következne be, s hogy meghatározó szerepet
töltenének be. Ha a tőke, a gazdaság, az igazgatás és a tudomány szimbiózisba
lép, akkor zárójelbe kell tenni a kritikai megfontolásokat, az értékeket, a
tudományos kutatás belső logikáját, s ekkor a tudomány önmagát fogja
megtagadni. Az instrumentális racionalitás le fogja győzni a reflexív
racionalitást. A társadalomkutatók, ha nem lesznek képesek előzetes döntést
hozni arról, hogy részt veszünk-e nekünk nem tetsző viszonyok alakításában,
akkor lehet, hogy „hasznosak” leszünk, de nem tárunk fel „igazságokat”. Nem
kell-e attól tartanunk, hogy a kritikai reflexiót ismét alá kell rendelni a
politikusok lineáris stratégiai racionalitásának?
3.
A
„tudástársadalom paradoxonjai”
Az a fő tézisem, hogy az
„információs- vagy tudástársadalom” (ha már elfogadjuk), olyan strukturális és
kulturális alakzat, amely kiélezi a társadalmi cselekvés „feszültségét”.
Ennek lényege, hogy bővül az emberek tudása és cselekvőképessége, de a több
tudás több bizonytalanságot és kockázatot szül. Az új technikák lehetővé
teszik a cselekvés új formáit, de meg is szüntetik a cselekvés régi formáit.
Tulajdonságaik bővítik a lehetséges stratégiák számát, növelik a hatalmasok
ellenőrzési képességének rugalmasságát, vagy korlátozzák őket a kontroll
gyakorlásában. Mások számára viszont csökkentik választási lehetőségeiket,
büntetéseket és kockázatokat rónak ki rájuk.
Röviden szólva: a szituációs
kényszereken belül és azoktól függve véletlenszerűen érvényesülnek. Ezért nem
ellentmondás állítani, hogy a tudástársadalmak egyre jobban szabványosíthatók,
miközben törékenyebbé válnak. A bővülő információk nemcsak a státus quo-t
fenntartani akarók, de azt lebontani akaró társadalmi erők világába is
beépülnek. Manipulációs célok érdekében is felhasználhatják őket.
4.
A
társadalom egyre kevésbé irányítható
Következő állításom, hogy a
bővülő tudás ellenére a társadalom egyre kormányozhatatlanabbá válik.
Korunk
politikusai – gondoljunk csak az Európai Unió e- programjaira -, azért állnak
ki teljes mellszélességgel az informatikai forradalom mellett, mert az új
eszközökkel racionálisabban vélik irányíthatónak az egyre bonyolultabbá váló
társadalmakat. A komplexitást jobban kezelő intellektuális technikát látják
bennük. De hiába lesz itt hamarosan akár kvantum-számítógép is a kezünkben, a
modern – tudástársadalmakat – egyre nehezebb irányítani. A társadalom csökkenő
kormányozhatóságát és a nagy társadalmi intézmények befolyásának gyengülését
társadalmi tények sokasága bizonyítja.
Törekszünk a
maximális előrejelzésre és ellenőrzésre, de az ezekre alapozott társadalmi
struktúráinkat mégis egyre inkább törékenynek fogjuk találni. A természet
törvényeit mérnöki tervezéssel és szerkesztéssel fokozatosan ki akarjuk
terjeszteni a társadalomra is. A társadalom önelsajátítása ezekkel analóg
folyamaton keresztül történik. A társadalmi termelés és adattermelés révén
társadalmi tényeket állítunk elő. Ezáltal olyan társadalmi és politikai
valóságot hozunk létre, amely kikényszeríti a társadalmi viselkedés szabályait
és a közösségi élet bürokratikus rutinná válását.
Bebizonyosodni
látszik, hogy a társadalmilag tudatosan konstruált képződményekben egyre
törékenyebbek lesznek a struktúrák és kapcsolatok. Talán fel kellene hagynunk a
társadalmi alkimista álmával, a tömegtársadalom „rendezettségével”. Az
„intellektuális technika” metaforája ugyanis azonos a modern társadalom
„racionalizációjának” folyamatával. Kivéve, hogy a számítógépet ma azonosítják
az „intellektuális technika” hatékonyságnövelő eszközével.
A
tudástársadalmak soha nem látott mértékben önalakító társadalmi viszonyokkal
rendelkeznek és jövőjüket, beleértve az önelpusztítás képességét is maguk
hozzák létre. A kibővült cselekvőképességnek fordított hatása van. Az
adminisztratív szervezeteknek nemcsak a tervezési, de az elnyomó képességét is
korlátozza. A társadalmak nem azért törékenyek politikailag, mert liberális
demokráciák, hanem azért, mert tudáson alapulnak.
A modern
társadalmak egyik legnagyobb, de eléggé láthatatlan társadalmi innovációja a
„civil társadalom” hatalmas növekedése. Ez a magán, nem-profit, nem-kormányzati
szervezetek burjánzásában figyelhető meg. Ily módon létrejön a szervezeti
alapja annak, hogy az állampolgárok közcélokat magán módon kövessenek. Gondolok
az informális gazdaságra, bűnözésre, korrupcióra. A hivatalos társadalmi
intézmények egyre kevésbé tudják ellenőrizni a gazdagság spontán alakulását,
növekedését.
5.
A
cselekvőképesség egyenlőtlensége
Következő tézisem, hogy a
cselekvőképesség nem mindenki számára bővül egyenlően a tudástársadalmakban. A
cselekvőképesség egyenlőtlenségének tézise és ennek társadalmi következményei
viszont további kutatásokat igényelnének. Már nagyon sokszor tapasztalhattuk,
hogy előrejelzéseink – főleg hosszú távra – meglehetősen pontatlanok. Ez a
pontatlanság pedig éppen a növekvő tudás sokszorozódásának eredménye. A
projektek komplexitása és a velük járó tudás egyre összetettebbé válása mind
növeli a modern társadalmi struktúrák törékenységét.
Természetesen
a tisztánlátás érdekében körbe kell járni a „cselekvő tudás” fogalmát. Elemezni
kívánom a „társadalmi technológia” lehetőségét; az elmélet versus praxis
viszonyt; a cselekvésre alkalmas tudást; a politika és a tudomány egymástól
való elszakadását; a társadalomtudományok tárgyainak komplexitását; az
instrumentális tudást; a tudás funkciót, s végül egy új értelmezési keretet
kívánok mindezekkel kapcsolatban kifejteni.
Az informatikai
forradalom kapcsán joggal vetjük fel az ún. „digitális szakadék” problémáját.
Ugyanakkor szerintem a szakadék nem a kultúra és civilizáció, nem is a
szubjektív és objektív kultúra között keletkezik, mint történt az ipari
társadalomban, hanem az egyéni és a kollektív cselekvőképesség között lesz
egyre nagyobb a távolság. Nemcsak attól kell félni, hogy a társadalom egyes
csoportjai informatikai analfabétává válnak, de attól is, hogy a jól tájékozott
egyének, állampolgárok, társadalmi csoportok számára a korábbi kollektív
legitim tekintélyek is törékenyebbé válnak. Vagy szembekerülhetnek a jól
tájékozott egyének a tájékozatlan közösségekkel.
6.
A
tudástársadalom törékenysége
Az igaz, hogy egyre inkább
nem fárasztó fizikai munkával, hanem tudással hozzák létre a társadalom
„anyagi” bázisát. A tudás a modern társadalom azonosságának meghatározását
létrehozó mechanizmussá válik.
Ugyanakkor a modern
társadalmakban, különösen a gazdaság, kommunikáció és a közlekedési rendszerek,
növekvően sérülékennyé válnak. A modern infrastruktúrák és technikai rendszerek
véletlen, nem várt emberi cselekvésből adódó baleseteknek, szélsőséges
természeti eseményeknek, vagy szándékos szabotázsnak vannak kitéve. De egy
társadalom – alapvetően – azért sérülékeny, mert az egyének kisebb csoportjai –
mivel elégedetlenek ennek szerkezetével és legitimitásával, elhatározhatják,
hogy tagadni fogják. A modernitás tehát nem egyenlő a stabilitással, mint ezt
sok szakértő állítja. Megdőlni látszik tehát az a korábbi feltételezésünk,
hogy a modern informatikai eszközökkel növelni tudjuk a társadalom
kiszámíthatóságát, az emberek és csoportjaik racionális és előre kalkulálható
viselkedését.
A
sérülékenység a társadalmi viselkedéstől a műtárgyak alkalmazásáig terjedhet,
amellyel stabilizálni, begyakorolni, vagy korlátozni akarják a társadalmi
cselekvést. Számolnunk kell a „számítógép csapdájával”, vagy a számítógépesítés
nem-szándékolt eredményével és másodlagos hatásával. A társadalmi szerkezetbe
mélyen beágyazódó számítógépesítési folyamatban – azaz a modern társadalom
komplexitásának irányítása érdekében újratervezett és újraalkotott nagyméretű
társadalom-technikai rendszerekkel – új kockázatok és sérülékenységek jönnek
létre. A számítógépesítés egyre láthatatlanabbá válik, de egy összeomlás
potenciális következményei megnövekszenek. A technikai rendszerek
alkalmazása alapvető törékenységet épít be a társadalmi rendszerbe
7.
A
Tudás és a Bizonyosság növekvő feszültsége
Idáig hittünk abban, hogy
szoros kapcsolat van tudás és bizonyosság között. Azaz feltételeztük, minél
többet tudunk, annál jobban cselekszünk. Minél jobban cselekszünk, annál
racionálisabb viszonyokat állítunk elő. Minél racionálisabbak vagyunk, annál
stabilabb, kiszámíthatóbb maga a társadalom és az emberi viselkedés. Szerintem
ezt a hagyományos hitet is felül kell vizsgálni. Bár a modern társadalomban
egyre inkább terjednek az ismeretek, gyakran előfordul, hogy a tudást és a
bizonyosságot ismeretelméletileg összekeverjük. A tudomány – bár a legmegbízhatóbb
megismerési forma -, képtelen teljes kognitív bizonyosságot nyújtani. Akár
tetszik nekünk, akár nem, ki kell mondanunk: a tudomány és technika
együttesen forrásai a bizonytalanságnak a modern társadalomban.
8.
A
tudás mint cselekvőképesség
A tudás a társadalmi élet
ama szféráira korlátozható csupán, amelyek nincsenek teljesen szabályozva és
nem rutinszerűek. Kulturális képességek játszanak leginkább oksági szerepet a
cselekvés kontextusában, semmint érdekek vagy értékterhelt célok. Ezek
cselekvésláncok, amelyek számára stratégiai akciókat dolgoznak ki.
A strukturális
és kulturális infrastruktúra teszi lehetővé, hogy a tudást cselekvésbe (vagy
kudarcba) fordítsuk le. Ennek az infrastruktúrának egy része sajátos jogi,
oktatási és politikai rendszer, vagy adminisztratív apparátus. A tudás
realizálódása pedig a tudás aktív kidolgozásától függ. A tudás – az
elektromossághoz, vagy pénzhez hasonlóan – az energia egyik formája,
amely csak akkor létezik, ha működik. A tudás mindaddig „adat”, vagy
„információ” marad, amíg szunnyad és nem alkalmazzák. A tudás valaminek,
vagy valakinek az esélye arra, hogy a cselekvés alapjává, illetve magává a
cselekvővé váljék.
Különbséget
kell tennünk továbbá az „ismerni-valamit-tudás” és a „tudni-valamit-tudás”
között. Az információ lényegében adatfeldolgozás. A tudás viszont a tényekről,
vagy eszmékről szóló állítások szervezett rendszere. A tudás – viselkedés.
Tudni valamit – tudatos (kognitív) cselekvés. Ez az oka annak, hogy az
információt könnyebben át lehet adni, mint a tudást.
Tisztázandó
összefüggések: a társadalomtudományi tudás deficitje; a szakértői tudás; az
ismeretek alkalmazása; az instrumentalitás modellje, az igazolás logikája és a
gyakorlat logikája; korrespondencia versus identitás; a praktikus és pragmatikus
tudás; az érdekeket és gyakorlatot irányító tudás.
9.
A
növekvő irányíthatatlanság és a morális és kulturális válság összefüggése
A fejlett társadalmak
értékorientációja is jelentősen megváltozik. A korábbi baloldali jelszavakat
szinte az összes pártban centrista és konzervatív jelszavakkal cserélik fel. A
trend ma nem bal felé mutat. A társadalomkutatók inkább a nagy társadalmi
intézmények (például állam) uralmát, elnyomását tételezik fel veszélyként.
Holott a nagyobb autonómia, szabadság és függetlenség felé mutatnak az erősebb
trendek. A tudományt és technikát a hanyatló civilizációs fejlemények
szolgálóleányának tekintik. De rejtve marad, hogy a klasszikus
társadalomtudomány által mintegy 150 éve feltételezett „társadalmi fejlődés” a
Rend és a Haladás kibéküléséhez vezet-e. Ezek (a rend, a haladás, a fejlődés)
ma mind vitatott fogalmakká váltak. Korunkban az egyéni választások gyakran
kerülnek konfliktusba a hagyományos érzelmekkel és célokkal. (lásd a szabadelvű
és konzervatív ideológiák újabban egyre gyakoribb hazai ütközéseit.)
Amikor tehát az ember és az infokommunikációs eszközök viszonyát vizsgáljuk, beleütközünk a kockázat modern problémájába. Ez a kockázat ma „habozóan kétértelmű”. Azzal a paradoxonnal kell együtt élnünk a tudástársadalomban, hogy miközben egyre jelentősebb mértékben növekszenek társadalmi, politikai és gazdasági ismereteink, hanyatlik viszont az a képességünk, hogy beavatkozzunk ügyeinkbe, hogy megszüntessük az esetlegességet, a véletlen körülményeket, meglepetéseket, a ránk a legváratlanabb irányokból zúduló csapásokat. A kockázatkutatás és a kockázatok kommunikációja arra mutat rá, hogy tudásunk – bár egyre inkább bővül – egyre inkább esetleges. A társadalmi viszonyok növekvő esetlegessége pedig éppen annak a világtendenciának az eredménye, hogy a tudás fokozódó mértékben behatol a társadalmi szférába.
Budapest, 2005.
március 3.