Dr. Farkas János
A tanulmánynak
az a fő tézise, hogy az „információs- vagy tudástársadalom” olyan strukturális
és kulturális alakzat, amely kiélezi a társadalmi cselekvés „feszültségét”. Ennek
lényege, hogy bővül az emberek tudása és cselekvőképessége, de a több tudás
több bizonytalanságot és kockázatot szül. Az új technikák lehetővé teszik a
cselekvés új formáit, de meg is szüntetik a cselekvés régi formáit.
Tulajdonságaik bővítik a lehetséges stratégiák számát, növelik a hatalmasok
ellenőrzési képességének rugalmasságát, vagy korlátozzák őket a kontroll
gyakorlásában. Mások számára viszont csökkentik választási lehetőségeiket,
büntetéseket és kockázatokat rónak ki rájuk. Röviden szólva: a szituációs
kényszereken belül és azoktól függve véletlenszerűen érvényesülnek. Ezért nem
ellentmondás állítani, hogy a tudástársadalmak egyre jobban szabványosíthatók,
miközben törékenyebbé válnak. A bővülő információk nemcsak a státus quo-t
fenntartani akarók, de azt lebontani akaró társadalmi erők világába is
beépülnek. Manipulációs célok érdekében is felhasználhatják őket.
1. Áldás és átok?
Ebben a cikkben azt állítom,
nem tudjuk egyértelműen eldönteni, hogy az új információs és kommunikációs
technikák milyen mértékben járnak pozitív és milyen mértékben negatív
következményekkel.
1982-ben Günter Friedrichs és Adam Schaff szerkesztésében jelent meg a „Mikroelektronika és társadalom: Áldás vagy átok” című Jelentés a Római Klub számára. (1) Szerintem a modern informatikai és hírközlési eszközök nem az „áldás vagy átok?”, hanem az „áldás és átok” minősítést érdemlik ki. A technikai fejlődés és az ezt ösztönző globalizáció feltartóztathatatlan, elkerülhetetlen folyamat. A társadalomra és emberekre gyakorolt hatásai azonban potenciálisan egyaránt pozitívek is, negatívak is lehetnek. Sőt, ugyanaz az eszköz egyesek számára az életet megkönnyítő áldásnak, mások számára átoknak fog tűnni. Gondoljunk csak arra, hogy a modern bűnüldözést lehetővé tevő informatikai eszközök megfoszthatják az összes állampolgárt mindattól, ami magánemberi létük biztonságát garantálja. Saját döntéseinktől, képességeinktől, tudásunktól és politikai értékeinktől függ, hogy mikor érezzük életünkben áldásnak, avagy átoknak az új technikai vívmányokat és a velük járó életviszonyokat.
Stanislaw Lem a paradicsomi alma, a tudás fájának termése megkóstolását, mint kísértést emlegeti, mondván manapság elektronikai almák egész kertjeit kínálják nekünk, aminek nyilván meglesz a maga jó és rossz oldala: a dolgok már csak ilyen kettős természetűek. (2)
Korunk politikusai –
gondoljunk csak az Európai Unió e- programjaira -, azért állnak ki teljes
mellszélességgel az informatikai forradalom mellett, mert az új eszközökkel
racionálisabban vélik irányíthatónak az egyre bonyolultabbá váló társadalmakat.
A komplexitást jobban kezelő intellektuális technikát látják bennük. De
hiába lesz itt hamarosan akár kvantum-számítógép is a kezünkben, a modern –
tudástársadalmakat – egyre nehezebb irányítani. A társadalom csökkenő
kormányozhatóságát és a nagy társadalmi intézmények befolyásának
gyengülését társadalmi tények sokasága bizonyítja.
Mindazokkal szemben, akik
azt tételezik fel, hogy a több információ és a több tudás átláthatóbb és
irányíthatóbb viszonyokhoz vezet, azt állítom, hogy a tudástársadalmak törékenyebbek
a hagyományos modern iparinál, mert az infokommunikációs eszközök erősítő és
gyorsító hatása miatt a tudás felszaporodik és ennek következtében az eddigi
nagyobb társadalmi intézmények jelentős mértékben elveszítik tekintélyüket. A
korábban félreszorított szereplők – kiscsoportok, mozgalmak - hatalma és
befolyása viszont velük szemben növekszik. Akié lesz a releváns információ, azé
lesz a hatalom.
Az olyan emberi technikai
implantátumoknak, (amibe az infokommunikációs eszközök is beletartoznak)
köszönhetően az emberi cselekvés lehetősége és hatóköre folytonosan
„bővül”, amibe „növekedési határainak” kibővülését is beleértjük. A
technikailag közvetített modern információgazdálkodás és kommunikáció növeli az
egyének esélyeit, felerősödik az individualizmus, de nem válik le teljesen
arról a kollektív tudatról, amely régebbi korokban uralkodott az egyénnel
szemben.
Az államapparátus hatalma
a technikai fejlődés funkciójaként jelentősen növekedett. Az
elektronikus kommunikációs rendszerek jelentősen növelik az apparátus
hatékonyságát, ami kiterjed az egész társadalom ellenőrzésére is.
Ennek számos negatív
következménye van: az állami tevékenységek nem-szándékos koncentrációja; a
túlzottan hatékony felügyelet; központosított decentralizáció; a magánélet
lerombolása; az emberi kapcsolatok növekvő szabályozása. A mindennapi élet
növekvő társadalmi szabályozása, racionalizációja és koncentrációja számos
veszélyt hordoz magában. Erős tendenciát látok arra, hogy az életstílus
uniformizálódjék. A műszaki taylorizmustól egyre inkább megyünk a társadalmi
taylorizmus felé. Az ellenőrzési technikák a vállalati kultúrát is
manipulálják. Az ellenőrzés racionalizációja a munkások és állampolgárok
hatékony fegyelmezése eszközévé válik. A munkakörülmények egyre inkább
panoptikumra hasonlítanak, azaz egy pontról átlátható és ellenőrizhetők a
dolgozó emberek. Növekszik az egyén elhagyatottságának érzése, elmosódik az
élet magán- és közösségi formái közötti különbség. A modern társadalom egyre
inkább teszt-társadalommá, regisztrációs társadalommá alakul át. Kifejlődnek az
elnyomás, centralizáció és a szabályozás eszközei, amelyek zömében
info-kommunikációs termékekkel és eljárásokkal erősítik fel magukat.
A technika társadalmi hatásai elsősorban a társadalmi erők közötti viszonyok állapotát mutatják meg. Ezért valójában csapdába jutunk, ha a keletkező társadalmi struktúrát technikai társadalomként akarjuk meghatározni. A technikai választások elsősorban és főként politikai természetűek.
Már Max Weber
bebizonyította, hogy a bürokrácia a „tudáson alapuló uralom” formáját
hozza létre. (3) A racionális bürokratikus tudás pedig lélektelen, passzív
társadalmi környezetben virágzik a legjobban. Minél inkább de-humanizált, annál
inkább kiiktatja az ügyintézésből a szeretetet, a gyűlöletet, az összes tisztán
személyes, irracionális és érzelmi elemet, amelyek nem kiszámíthatók. A
racionális bürokrácia legkedveltebb figurája az objektív szakértő. A
bürokratikus szervezet valójában a gép modellje, egy mechanikusan – és egyre
inkább elektronikusan - „irányított világ”
De a modern társadalmakban
megjelennek a nem-hierarchikus szervezetek is, amelyek egyre kevésbé
támaszkodnak a centralizációra, a homogenitásra és a hierarchiára. A szervezeti
stílus és siker egyre kevésbé alapul a bürokratikus modellen. A nyereség pedig
nem szükségszerűen jelentkezik hatékonyságban és racionalitásban. A II.
Világháború légügyi projektjei rámutattak a gyorsan változó szervezeti
környezetre, kontingenciákra és bizonytalanságokra. Az ilyen projektek nem
kockázat-kerülést, nem egyneműséget, rendet és ismétlődést, hanem kreativitást,
rugalmasságot, függetlenséget és teljesítményt igényelnek.
Törekszünk a maximálisan
előrejelzésre és ellenőrzésre, de az ezekre alapozott társadalmi
struktúráinkat mégis egyre inkább törékenynek fogjuk találni. A
természet törvényeit mérnöki tervezéssel és szerkesztéssel fokozatosan ki
akarjuk terjeszteni a társadalomra is. A társadalom önelsajátítása ezekkel
analóg folyamaton keresztül történik. A társadalmi termelés és adattermelés
révén társadalmi tényeket állítunk elő. Ezáltal olyan társadalmi és
politikai valóságot hozunk létre, amely kikényszeríti a társadalmi viselkedés
szabályait és a közösségi élet bürokratikus rutinná válását.
Daniel Bell még azt hitte,
hogy tervezéssel jelentősen meg lehet változtatni az egyenlőtlenség társadalmi
struktúráit, vagy a deviáns viselkedés rátáját. (4) Azóta bebizonyosodni
látszik, hogy a társadalmilag tudatosan konstruált képződményekben egyre
törékenyebbek lesznek a struktúrák és kapcsolatok. Talán fel kellene hagynunk a
társadalmi alkimista álmával, a tömegtársadalom „rendezettségével”. Az
„intellektuális technika” metaforája ugyanis azonos a modern társadalom
„racionalizációjának” folyamatával. Kivéve, hogy a számítógépet ma azonosítják
az „intellektuális technika” hatékonyságnövelő eszközével.
Ezzel ellentétben a tudástársadalmak
soha nem látott mértékben önalakító társadalmi viszonyokkal
rendelkeznek és jövőjüket, beleértve az önelpusztítás képességét is maguk
hozzák létre. A kibővült cselekvőképességnek fordított hatása van. Az
adminisztratív szervezeteknek nemcsak a tervezési, de az elnyomó képességét is
korlátozza. A társadalmak nem azért törékenyek politikailag, mert liberális
demokráciák, hanem azért, mert tudáson alapulnak. A cselekvőképesség nem
mindenki számára bővül egyenlően a tudástársadalmakban. A cselekvőképesség
egyenlőtlenségének tézise és ennek társadalmi következményei viszont
további kutatásokat igényelnének. Már nagyon sokszor tapasztalhattuk, hogy
előrejelzéseink – főleg hosszú távra – meglehetősen pontatlanok. Ez a
pontatlanság pedig éppen a növekvő tudás sokszorozódásának eredménye. A
történelem korábbi szakaszaiban nagyobb eséllyel fogalmaztunk meg helyes
állításokat, mint amennyire ma vagyunk képesek. A jövő elképzelése és ellenőrizhetősége
a tudás növekedésével nem javul, hanem csökken. Gondoljunk akár a
Bős-Nagymarosi vízlépcső esetére, amely technikailag, társadalmilag,
ökológiailag is egyre bonyolultabbá válik, de ahol a környezetvédő mozgalmak is
megtanulták a szakértelem felhasználását. A projektek komplexitása és a velük
járó tudás egyre összetettebbé válása mind növeli a modern társadalmi
struktúrák törékenységét.
Mivel az információkat
többféle módon is lehet értelmezni, ezért növekszenek a tervezés és
ellenőrzés hibái és gyengeségei, ugyanakkor jelentősen kibővül az egyéni
cselekvőképesség. De ez nem mindenki számára lesz egyenlő mértékben elérhető,
mivel a cselekvőképesség az egyes társadalmi alakzatok nagyságától és méretétől
is függ. Azonban elkerülhetetlen vezető tendenciának tűnik, hogy az
infokommunikációs eszközök alkalmazása révén a közvélemény egyre nagyobb része
lesz képes arra, hogy befolyásolja a politikát, azaz növelje politikai
érdekérvényesítő képességét.
A modern társadalmak egyik
legnagyobb, de eléggé láthatatlan társadalmi innovációja a „civil
társadalom” hatalmas növekedése. Ez a magán, nem-profit, nem-kormányzati
szervezetek burjánzásában figyelhető meg. Ily módon létrejön a szervezeti
alapja annak, hogy az állampolgárok közcélokat magán módon kövessenek. Gondolok
az informális gazdaságra, bűnözésre, korrupcióra. A hivatalos társadalmi
intézmények egyre kevésbé tudják ellenőrizni a gazdagság spontán alakulását,
növekedését.
A kollektív és egyéni
szereplők modern társadalomban megfigyelhető cselekvőképessége egyenlőtlenül
oszlik el. Ennek az egyenlőtlen eloszlásnak az a negatívuma, hogy a társadalom
jelentős csoportjai számára növekszik a kockázat. A kockázatok
szabályozásának és ellenőrzésének lehetőségei pedig megnehezülnek. Az egyének
és csoportjaik célirányos tevékenysége előre nem várt következményeket
halmozhat fel. A kibővült cselekvőképességből eredő következmények a
tudástársadalmakban jelentősen veszélyeztethetik a társadalmi stabilitást.
Például a nemzetállamok csökkenő cselekvőképessége visszaszorítja
szuverenitásukat, az EU nemzetgazdaságok de-nacionalizálása is
elkerülhetetlennek látszik.
Az informatikai forradalom
kapcsán joggal vetjük fel az ún. „digitális szakadék” problémáját.
Ugyanakkor szerintem a szakadék nem a kultúra és civilizáció, nem is a
szubjektív és objektív kultúra között keletkezik, mint történt az ipari
társadalomban, hanem az egyéni és a kollektív cselekvőképesség között lesz
egyre nagyobb a távolság. Nemcsak attól kell félni, hogy a társadalom egyes
csoportjai informatikai analfabétává válnak, de attól is, hogy a jól tájékozott
egyének, állampolgárok, társadalmi csoportok számára a korábbi kollektív
legitim tekintélyek is törékenyebbé válnak. Vagy szembekerülhetnek a jól
tájékozott egyének a tájékozatlan közösségekkel.
Max Scheler egyik fontos
állítását idézem: „Végső soron minden tudást a társadalom és annak struktúrája
határozza meg”. (5) Egyre inkább olyan társadalomban élünk, amelyben a
gazdasági tőke, gazdasági növekedés és az értéknövelő tevékenységek – növekvő
mértékben – a tudásra támaszkodnak. Nem fárasztó fizikai munkával, hanem tudással
hozzák létre a társadalom „anyagi” bázisát. A tudás a modern
társadalom azonosságának meghatározását létrehozó mechanizmussá válik.
Ugyanakkor a modern
társadalmakban, különösen a gazdaság, kommunikáció és a közlekedési rendszerek,
növekvően sérülékennyé válnak. A modern infrastruktúrák és technikai
rendszerek véletlen, nem várt emberi cselekvésből adódó baleseteknek,
szélsőséges természeti eseményeknek, vagy szándékos szabotázsnak vannak kitéve.
(lásd a hetekkel korábban lezajlódott Mydoom vírustámadást.) De egy társadalom
– alapvetően – azért sérülékeny, mert az egyének kisebb csoportjai – mivel
elégedetlenek ennek szerkezetével és legitimitásával, elhatározhatják, hogy
tagadni fogják. A modernitás tehát nem egyenlő a stabilitással,
mint ezt sok szakértő állítja. Megdőlni látszik tehát az a korábbi
feltételezésünk, hogy a modern informatikai eszközökkel növelni tudjuk a
társadalom kiszámíthatóságát, az emberek és csoportjaik racionális és előre
kalkulálható viselkedését.
A sérülékenység a társadalmi
viselkedéstől a műtárgyak alkalmazásáig terjedhet, amellyel stabilizálni,
begyakorolni, vagy korlátozni akarják a társadalmi cselekvést. Rochlin ezt a „számítógép
csapdájának”, vagy a számítógépesítés nem-szándékolt eredményének és
másodlagos hatásának nevezte. (6) A társadalmi szerkezetbe mélyen beágyazódó
számítógépesítési folyamatban – azaz a modern társadalom komplexitásának
irányítása érdekében újratervezett és újraalkotott nagyméretű társadalom-technikai
rendszerekkel – új kockázatok és sérülékenységek jönnek létre. A
számítógépesítés egyre láthatatlanabbá válik, de egy összeomlás potenciális
következményei megnövekszenek. A technikai rendszerek alkalmazása alapvető
törékenységet épít be a társadalmi rendszerbe.
Ez viszont oda vezet, hogy növekszik
az ellentét az új ellenőrző technikák és a magánlét létező jogi, kulturális
és technikai védelmének lehetőségei között. Óvakodnunk kell attól, hogy a
legmodernebb távközlés, távkommunikáció fejlődése révén egy új rendet
erőltessenek rá a gyanútlan világra, hogy az egyéneket növekvő mértékben
megbénítsák az új média információinak özönével, hogy elmélyülő társadalmi
válságba keveredjünk, amely az információs egyenlőtlenség és a tartalom elszegényedésének
az eredménye. Ezzel összefüggésben egy nagyon fontos kérdést kell feltennünk: a
technikai eszközök irányítják-e a felhasználókat, vagy a használók
határozzák meg ezeket az eszközöket? A tömegtársadalomban található társadalmi
ellenőrzés és szabályozás körülményei között a tömegkommunikáció lényegében „vertikálisan”
működik. Ezzel szemben feltételezhető egy „horizontálisan” fejlődő és
működő média is, amelyet a végfelhasználók ellenőriznek. Ez a castells-i
„hálózatos társadalom” (Network Society) formájában ölt testet, ahol az
információ főleg a tudás különböző formáinak kommunikálását jelenti. (7)
Bizonyosnak látszik, hogy a
korszakváltás kiterjeszti, erősíti a cselekvőképes társadalmi viselkedést,
mivel a modernizáció a társadalmi cselekvés bővülésére irányuló mozgást
jelenti. A társadalmi viselkedés egyfelől bővül, másfelől újra-alakul. A modern
kommunikációs rendszer, pl. a láthatatlan telefonrendszer hihetetlen növekedése
inkább a kommunikációs lehetőségek bővülését, semmint a kommunikáció
funkcionális differenciálódását jelenti. A globalizációt is a
cselekvőképesség bővüléseként fogják fel, ahol cselekvésünket a
nemzetállam határain túlra terjesztjük ki. Sok empirikus kutatást találunk,
amelyek hosszú távú történelmi fejleményekre, vagy elméletépítésre irányulnak.
Találunk azonban a fenti
nézetekkel vitatkozó álláspontokat is. Norbert Elias például azt javasolja,
hogy a történelmet ne strukturált formának, hanem struktúra nélküli
társadalmi változásnak tekintsük. (8) Ezért nem biztos, hogy a
„modernizációs” folyamatot olyan elkerülhetetlen kulcsfolyamatok irányítanák,
mint a funkcionális differenciálódás, iparosítás, racionalizáció, konfliktusok
és ellentmondások. E helyett a modernizációt többirányú és nem szükségszerűen
lineáris „bővülési”, vagy „terjedési” folyamatnak kellene tekinteni, ami
már az emberi történelem korai szakaszában elkezdődött és ma „csak” (új
eszközökkel) folytatódik.
Idáig hittünk abban, hogy
szoros kapcsolat van tudás és bizonyosság között. Azaz feltételeztük,
minél többet tudunk, annál jobban cselekszünk. Minél jobban cselekszünk, annál
racionálisabb viszonyokat állítunk elő. Minél racionálisabbak vagyunk, annál
stabilabb, kiszámíthatóbb maga a társadalom és az emberi viselkedés. Szerintem
ezt a hagyományos hitet is felül kell vizsgálni. Bár a modern társadalomban
egyre inkább terjednek az ismeretek, gyakran előfordul, hogy a tudást és a
bizonyosságot ismeretelméletileg összekeverjük.
Többen állítják, hogy az egyént elnyomja a kollektív lelkiismeret, a gazdasági vagy technikai determinizmus. Max Scheler például a tudás három ideáltípusát, az üdvözülés tudását, a kulturális tudást és az uralmi tudást különböztette meg. (Erlösungswissen, Bildungswissen, Herrschaftswissen) A – Marxnál is olvasható - „megváltoztatni a világot” jelszó a harmadik féle tudást igényli és a fejlett nyugati országokban kultiválják erősen. Legújabban azt tételezik fel, hogy az információs és kommunikációs technikák növekvő kiaknázása miatt a „kísérleti tudásban” várhatók jelentős veszteségek. Sok társadalmi szférában ugyanis az adatgyűjtést alárendelik az információgyűjtésnek, a szabályokat és eljárásokat alárendelik a tanulásnak, a modelleket és számvetéseket pedig a megítélésnek és a szakértelemnek. Emil Durkheim már mintegy évszázaddal korábban azt állította, hogy a tudomány helyettesíteni fogja a vallást. (9) Tehát az irracionális erők növekvő racionalizációját várják a tudománytól. Különösen a szocialista és liberális gondolkodók vélik úgy, hogy a tudomány átalakítja az egyéni tudat attitűdjeit és nézeteit. Ugyanakkor nem kevés szkeptikus gondolkodó tartja kétségesnek, hogy a tudományos tudás egyetemesen hatékony-e?
A tudomány – bár a
legmegbízhatóbb megismerési forma -, képtelen teljes kognitív bizonyosságot
nyújtani. Akár tetszik nekünk, akár nem, ki kell mondanunk: a tudomány és
technika együttesen forrásai a bizonytalanságnak a modern társadalomban.
Mindebből azt a
következtetést vonhatjuk le, hogy a tisztánlátás érdekében szükséges lenne
kialakítani a tudás „szociológiai” fogalmát. Azt kellene
alaposabban megvizsgálni, hogy a társadalom struktúrája és ennek fejlődése
miként hat a tudás termelésére, elosztására és újratermelésére? Daniel Bell és
mások „fekete doboznak” tekintették a tudást. Szociológiailag nézve
viszont el kellene fogadni a tudás belső „tisztátalanságát”, ami annak
elismerését, felismerését jelentené, hogy a tudás nemcsak a világ megismerésének
eszköze, hanem egyben tekintélyalap, társadalmi erőforrás,
politikai-társadalmi küzdelmek eszköze. Hatalmi érdekek miatt persze
fáradtságos lenne az ismereteket ellenőrizni és cenzúrázni. Egyébként is a
tudás közjószág. Számolni kell vele, a politikusnak el kell fogadnia, hogy a
modern kommunikációs technikák révén az állampolgár is könnyebben hozzáférhet
az információkhoz, amelyek révén akár felforgathatja a hatalmi és tulajdoni
korlátozásokat. A tudást azonban könnyebben lehet koncentrálni, mint elterjeszteni.
Fennáll továbbá annak veszélye is, hogy a tudomány a bizonytalanság forrásává
válik, mert számos esetben nem tud igaz és bizonyítható állításokat adni a
gyakorlati célok számára. (Gondolok a Nemzeti Információs Stratégia nem egyszer
elmélet- és tudáshiányos készítésének folyamatára.)
A tudás valójában
cselekvőképesség. A tudás a társadalmi élet ama szféráira korlátozható csupán, amelyek
nincsenek teljesen szabályozva és nem rutinszerűek. Kulturális képességek
játszanak leginkább oksági szerepet a cselekvés kontextusában, semmint érdekek
vagy értékterhelt célok. Ezek cselekvésláncok, amelyek számára
stratégiai akciókat dolgoznak ki.
A strukturális és
kulturális infrastruktúra teszi lehetővé, hogy a tudást cselekvésbe (vagy
kudarcba) fordítsuk le. Ennek az infrastruktúrának egy része sajátos jogi,
oktatási és politikai rendszer, vagy adminisztratív apparátus. A tudás
realizálódása pedig a tudás aktív kidolgozásától függ. A tudás – az
elektromossághoz, vagy pénzhez hasonlóan – az energia egyik formája,
amely csak akkor létezik, ha működik. A tudás mindaddig „adat”, vagy
„információ” marad, amíg szunnyad és nem alkalmazzák. A tudás valaminek, vagy
valakinek az esélye arra, hogy a cselekvés alapjává, illetve magává a
cselekvővé váljék.
Különbséget kell tennünk
továbbá az „ismerni-valamit-tudás” és a „tudni-valamit-tudás” között. Az
információ lényegében adatfeldolgozás. A tudás viszont a tényekről, vagy
eszmékről szóló állítások szervezett rendszere. A tudás – viselkedés.
Tudni valamit – tudatos (kognitív) cselekvés. Ez az oka annak, hogy az
információt könnyebben át lehet adni, mint a tudást.
Két ellentétes tendencia kapcsolódik össze. Az egyes
állampolgárok cselekvési képessége általánosan bővül, a társadalom irányítása
viszont gyengül. A nemzetállam autonómiája hanyatlik, ami a társadalom
ökonomizálásának (amikor a politikát a piac helyettesíti) az eredménye. A
bővülés növeli az állampolgárok politikai tudatosságát, növeli a politikai
ítéletek elfogadásának képességét, amely viszont a politikai közösséget
kiterjeszti a közszféra területére is. Niklas Luhmann szerint a zárt és
önhivatkozó kommunikatív rendszerek (gazdaság, jog, tudomány, vallás, politika)
képtelenek beavatkozni egymás ügyeibe. (10) A politikusok viszont azt állítják,
hogy a legfontosabb változások mindig politikai beavatkozások eredményei. Ezt a
magabiztos feltételezést is alaposabban meg kellene vizsgálni.
Vannak társadalomtudósok,
akik a társadalmat kifulladt motorhoz hasonlítják, amely virtuálisan
képtelen bármit is mozgatni. Habermas az irányíthatóság hiányáról, a bizalom
hiányáról, a legitimitás elvesztéséről beszél. (11) Crozier a következő
szavakkal jellemzi a modern társadalmat: merevség, kényszerzubbony, elfojtás,
csapda, paralízis, stagnálás, képességcsökkenés. (12) Nico Stehr pedig az előre
nem jelezhetőséget, bizonytalanságot, törékenységet hangsúlyozza. (13) Kérdés
az, hogy ezek a tendenciák hozzájárulnak-e ahhoz, hogy az állampolgár ne
„gyermek”, hanem felelős állampolgár legyen. A valódi tudás bővülése (amit
főleg az info-kommunikációs eszközök közvetítésével várunk) hozzájárul a
cselekvőképességhez. Természete persze kettős: kiszolgálja mind a
rendszer ellenzékét, mind a hatalmon lévő adminisztratív apparátust. A
társadalmi alrendszerek képességének növekedése pedig együtt jár a
makro-rendszer növekvő merevségével. A társadalmi viszonyokat egyre nehezebb
fölülről megtervezni, ezért jutottam előadásomban arra a következtetésre, hogy
a (demokratikus) társadalmak egyre nehezebben irányíthatók. A társadalmi élet
racionalizálódása a politikában növelheti az „irracionalitást”, aminek
az lehet a következménye, hogy a politikusok egyre kevésbé lesznek képesek
megbízatásukat teljesíteni. A politikai rendszert túlterhelik az igények,
elvárások, célok és a résztvevők nagy száma.
A növekvő
irányíthatatlanságot morális és kulturális válság is kíséri. A fejlett társadalmak értékorientációja
is jelentősen megváltozik. A korábbi baloldali jelszavakat szinte az összes
pártban centrista és konzervatív jelszavakkal cserélik fel. A trend ma nem bal
felé mutat. A társadalomkutatók inkább a nagy társadalmi intézmények (például
állam) uralmát, elnyomását tételezik fel veszélyként. Holott a nagyobb
autonómia, szabadság és függetlenség felé mutatnak az erősebb trendek. A
tudományt és technikát a hanyatló civilizációs fejlemények szolgálóleányának
tekintik. De rejtve marad, hogy a klasszikus társadalomtudomány által mintegy
150 éve feltételezett „társadalmi fejlődés” a Rend és a Haladás kibéküléséhez
vezet-e. Ezek (a rend, a haladás, a fejlődés) ma mind vitatott fogalmakká
váltak. Korunkban az egyéni választások gyakran kerülnek konfliktusba a
hagyományos érzelmekkel és célokkal. (lásd a szabadelvű és konzervatív
ideológiák újabban egyre gyakoribb hazai ütközéseit.)
A liberális állam alapjai is
átalakultak: a szabadság és egyenlőség „abszolút” alkotmányos garanciái
aláássák az elvárt állampolgári fegyelmet. Az infokommunikációs eszközöktől mindenki
a „hatékonyság” növekedését várja. A „hatékonyság” az a képesség, amely
a dolgok, ügyek megteremtéséhez, realizáláshoz szükségeltetik. Nem csupán a
döntéshozatalnak, de a döntések megvalósításának is hatékonynak kell lennie. Ez
azt jelenti, hogy ellenőrizni tudjuk azokat az általános körülményeket, amelyek
keretében a célokat el kell érni. Az irányíthatóság elsősorban azért hanyatlik,
mert egyre inkább elveszítjük a politikai cselekvés körülményei és feltételei
fölötti ellenőrzés lehetőségét. Annak a hosszú távú trendnek vagyunk a tanúi,
amikor gyengülőben van a kialakult intézmények tekintélye. Ahogyan
változnak az emberek attitűdjei, ahogyan növekszik a társadalmi szereplők
tudás- (és cselekvés-)képessége, úgy csökken a politikusok iránti tekintély és
tisztelet. Kétségtelen, hogy ez is arra mutat rá, hogy a társadalomban alapvető
értékváltozások mennek végbe.
A közeljövő társadalmában
nem annyira a munka és a sajátos képesség iránti kereslet, hanem inkább a magasan
képzett munka kínálata hozza létre a tudásalapú gazdaságba való
átalakulás előfeltételeit. Az infokommunikációs pedig eszközöktől legfőképpen
azt kellene elvárnunk, hogy bővítsék a társadalmi részvételt ösztönző társadalmi
szakértelmeket, amibe beleértjük az ítélőképesség kihasználását; a védelem
megszervezésének ösztönzését; a beszédhez való jogot; a kihívás mozgósításának
képességét; a kirekesztésnek való ellenállás képességét. Ma ezt a szerepet még
alig töltik be ezek az eszközök. Az Internet például többnyire csak
„információs szemetet” tartalmaz. Nem sokszorozza meg és bővíti ki az egyének
részvételi esélyeit, viszont létrehoz egy új és fenyegető apparátust a
növekvően nemzetek feletti piacrendszer központi termelésére és ellenőrzésére.
Amikor tehát az ember és az infokommunikációs eszközök viszonyát vizsgáljuk, beleütközünk a kockázat modern problémájába. Ez a kockázat ma „habozóan kétértelmű”. Azzal a paradoxonnal kell együtt élnünk a tudástársadalomban, hogy miközben egyre jelentősebb mértékben növekszenek társadalmi, politikai és gazdasági ismereteink, hanyatlik viszont az a képességünk, hogy beavatkozzunk ügyeinkbe, hogy megszüntessük az esetlegességet, a véletlen körülményeket, meglepetéseket, a ránk a legváratlanabb irányokból zúduló csapásokat. A kockázatkutatás és a kockázatok kommunikációja arra mutat rá, hogy tudásunk – bár egyre inkább bővül – egyre inkább esetleges. A társadalmi viszonyok növekvő esetlegessége pedig éppen annak a világtendenciának az eredménye, hogy a tudás fokozódó mértékben behatol a társadalmi szférába.
Olyan a helyzet, mintha a modern technikai vívmányok elterjedésével és alkalmazásával kapcsolatos helyzetre illene Bertold Brecht két sora a Koldusoperában:
Denn alle rennen nach dem Glück
Das glück rennt hinterher.
(Mind fut a boldogság után, Az meg hátul szalad”. Vas István fordítása.)
Hivatkozott irodalom
1. Friedrichs, Günter - Adam Schaff (1984) Mikroelektronika és társadalom: Áldás vagy átok. Jelentés a Római Klub számára. Statisztikai Kiadó Vállalat, Budapest.
2. Lem, Stanislaw (2002) Szempillantás: Az emberi civilizáció perspektívái. Typotex, Budapest.
3. Weber, Max (1987) Gazdaság és társadalom: A megértő szociológia alapvonalai. 1. Közgazdasági és Jogi Könyvkiadó.
4. Bell, Daniel (1971) The post-industrial society: the evolution of an idea. Survey 17: 102-168.
5. Scheler, Max (1925, 1960) The forms of knowledge and culture. In: Philosophical Perspectives. Boston. Beacon Press. Pp. 13-49.
6. Rochlin, Gene I. (1997) Trapped in the Net: The Unanticipated Consequencences of Computerization. Princeton. New Jersey: Princeton University Press.
7. Castells, Manuel (1996) The Information Age: The Network Society, Oxford: Blackwell.
8. Elias, Norbert (1987, 1991) The Society of Individuals. Oxford: Blackwell.
9. Durkheim, Emil (1912, 1965) The Elementary Forms of Religious Life. New York: Free Press.
10. Luhmann, Niklas (1992,1998) Observations on Modernity. Stanford. California. Stanford University Press.
11. Habermas, Jürgen (1998) Die postnationale Konstellation und die Zukunft der Demokratie. Public Lecture. Kulturforum of the Social Democratic Party. Willy-Brandt-House, June 5.
12. Crozier, Michael (1963, 1964) The Bureaucratic Phenomenon. Chicago: University Chicago Press.
13. Stehr, Nico (2000) The Fragility of Modern Societies: Knowledge and Risk in the Information Age. Sage, London.