A TECHNIKA SZOCIOLÓGIAI FOGALMA
Dr. Farkas János
Azonos-e a tudomány és a technika?
E kérdést lehetőleg gyorsan el kellene felejteni, mivel lehet,
hogy rosszul van feltéve. Lehet, hogy csak a tudósok és a mérnökök rivalizálása
áll a kérdésfeltevés mögött. A tudós ismereteket, a technikus dolgokat termel,
- mondják -, valamint állítják, hogy a technika a tudomány alkalmazása. Olyan
megkülönböztetéseket is ismerünk, miszerint a tudomány az igazság feltárására,
a technika a szükségletek kielégítésére irányul. Továbbá, hogy a tudomány a
természettel, a mérnök pedig ember alkotta dolgokkal foglalkozik. Minden
bizonnyal e különbségek fennállnak, mégis azt kell mondanunk, hogy a tudomány
és a technika művelése összefüggő emberi vállalkozás. A különbségek csak irány-
és hangsúlybéliek. A technika például nemcsak a tudományos törvények
alkalmazása, hanem inkább a természet modellezése társadalmi funkciók
érdekében. A tudomány és technika egymásnak alapjai, bázisai. A kérdések mindig
ugyanarra az egyetlen Egészre vonatkoznak Ennek alapja: életvilágunk
eltudományosodása. Ez nem azt jelenti, hogy tudományosan viselkedünk, vagy hogy
élettudásunk tudományossá transzformálódik, hanem inkább, hogy:
1) a tudományos termékek egyre fontosabb szerepet játszanak
életünkben;
2) hogy a gyakorlati területekre egyre inkább szakértőket
delegálunk. A laikus ember számára a tudomány és technika egyre inkább
megkülönböztethetetlen tömbnek, blokknak tűnik.
A tudomány és technika közös alapjai a reneszánszból erednek,
amikor a mechanikát tudománynak fogadták el. Másfelől a gyakorlati kísérleteket
tudományos modellekben ragadták meg. De ekkor az idő még nem érett meg az igazi
Egységre. A 19. században jött létre ez az Egység. A különbségtétel Popper
"a tudás mint feltevés" elnevezésű tételén alapszik. Popper a tudást
(a tudományt) hipotézisnek tartja, amelytől a mérnöki tudás különbözik, hiszen
ennek a gyakorlatban be kell válnia. De az egyes konkrét technikai apparátusban
egyfelől megkülönböztethető, mi a tudomány és mi a technika, másfelől
kialakultak a "technikai rendszerek" is. Marx a gépet
"megfagyott tudománynak" nevezte egyszer, amelyben tudás
objektiválódik. Ugyanígy társadalmi struktúráink "megfagyott társadalom-
és politikai tudományok", mert a társadalmi viszonyokat ma már egyre
inkább tudományos tudás alapján rekonstruáljuk. A racionalizációnak és
tudományosodásnak mint alaptendenciáknak az a lényege, hogy külvilágunkat, a
Természetet és a Társadalmat tudományos belátásokkal rekonstruáljuk. De mindig
megmarad a különbség a tudás szimbolikus reprezentációja és a valóságos
struktúrákban való megtestesülése között. Első esetben a tudás mint tudás
(ismeret) reprezentálódik. Az információelmélet szempontjából például nincs
semmi különbség közöttük. Mindkét forma ugyanazon tudás reprezentációi és ebben
nincs különbség a laikusok számára sem. A természeti és a társadalmi világ
ellenőrizhetőbbé és átláthatóbbá válik, de ez a szakértők feladata, akik el
tudják olvasni a tudományos könyveket és a világról alkotott tudományos
rekonstrukciókat.
Az eredeti kérdés visszaköszön: mi a tudomány? Ezt azon a hatáson
keresztül mérjük, amit az emberi életre gyakorol. Olyan mély ez a hatás, hogy
nem lehet sem tudástípusként, sem termékként egyetlen társadalmi alcsoporthoz
sem kötni, vagy a dolgokhoz való különleges kapcsolatként leírni. A tudomány
történelmi jelenség, amit meghatározott kor alakított ki és a természeti
evolúcióval jellegét meg is változtatja. Vannak elméletek, amelyek felfogják
ezt a korszakos jelentőséget. Az első elmélet a l9. századra keltezhető
idealista és romantikus felfogás. Úgy véli, hogy a tudomány és a filozófia
fejlődése evolúciós folyamat, amelyben a Természet megmutatja magát. Erről
Comte dolgozott ki egy elméletet, miszerint a kulturális evolúció három
szakaszon, a teológiai, metafizikai és a tudományos korszakon megy keresztül.
Ennek a felfogásnak a weberi racionalitás elmélete felel meg, amely a 2o.
században teljesedik ki. E század uralkodó elméletei a tudományos-technikai
forradalom, a posztindusztriális társadalom és az értelmiség mint új osztály.
(Daniel Bell, Gouldner). A változások két - a szociológiai és az antropológiai
- szinten szemlélhetők. Azaz a kérdés úgy hangzik: mit jelent a tudományosodás
az egyes embernek és mit a társadalomnak? A technikai civilizáció még nem
teljesen befejezett, de már jelentősen "kitermeltük". A
"termeljük " kifejezés kapcsán arról kell elmélkednünk, hogy a
technikai életfeltételek nem tudatosan irányítottak, hanem többnyire a
tudományosodás folyamatának melléktermékei, amelyek más alapokból származnak.
Az élet egyszerűbb lesz, a munka pedig hatékonyabb. A kommunikáció gyorsabb. Az
életet jobbá akarjuk tenni, de közben alapvető strukturális változásokat élünk
át. A technikai civilizációban az emberi élet nem egyszerűbbé, hanem mássá válik.
A kultúrkritika veszteségként könyveli el ezt a másságot.
Ember és technika
Megváltozik az ember kapcsolata önmagához is. Drámai változások
mennek végbe, elavul az etika. Az erkölcsnek ugyanis az a célja, hogy a
viselkedés szabályozásával segítse a társadalmi célok elérését. Az egyén
korábban társadalmi funkcióiban nem volt kellően tudatos. De amikor Malthus a
l9. század elején az egyénre hivatkozott, hogy állítsa meg a
népességnövekedést, egy korszak véget ért. Technikai eszközökkel a társadalmi célok
elérhetővé váltak. Feleslegessé vált a szexuális erkölcs, ami persze nem
jelenti azt, hogy a technikai életben technikailag és nem morálisan
szabályozunk. Van még morál, de ez már másfajta. Ami szociális funkció volt
valaha, luxussá vált és közel került az esztétikához. Hasonlít a régi görög
arisztokraták társadalmi ethoszához.
A tudomány közvetlenül befolyásolja a technikát. Megváltozik a
férfinak a nőhöz, a testnek a lélekhez való viszonya. Gondoljunk a TBC elleni
védőoltásokra, az altatóra, amikor saját kalandjaink helyett a TV-hez
fordulunk, amikor a "valóság" szerepét átveszi a tudományos-technikai
tudás. A testről szóló tudás különös, külsődleges tudás. Nem öntapasztalás, nem
az én, hanem a mások tapasztalatáról szól. Az anatómia és a fiziológia alapvető
diszciplinákká váltak. A kezdeti orvos-páciens kapcsolat analógiájára
viszonyulunk saját testünkhöz, mintha nem saját testünk lenne, mintha kívül
állnánk rajta. Itt nem annyira a tudás áll a nem-tudás helyére, mint inkább
önmagunkhoz való kapcsolatunk változik meg.
A helyzet nem annyira áttekinthető, ha a lélek vonatkozásában
nézzük az ember önmagához való kapcsolatát. A pszichedelikus drogokat
pszichológiai és szociológiai ismeretek birtokában állítják elő. Fogyasztásuk
során nem világos, hogy mik azok a lelki szükségletek, amelyeket ezekkel ki
akarunk elégíteni. Az emberi szükségletek igen rugalmasan értelmezhetők.
Például a filmet azért is nézhetem, mert egyáltalán van ilyen, vagy azért, mert
a pszichikai ökonómia meghatározott funkciója.
A technikai civilizáció változásai
A technikai civilizáció világában élni olyan környezetet jelent,
amely objektív, hideg, érzelemmentes viselkedést követel. Ez a környezet erősen
szervezett, biztonságot garantál, törekszik arra, hogy az egyén ne sérüljön meg.
Ennek az a következménye, hogy az ember érzelmi kapacitásának nagy része
parlagon hever. Egy visszaszorított, második világba, a fikciók világába kerül.
A technikai civilizáció növekvő imaginárius világgal kapcsolódik össze, amit a
tömegtermelés produkál és az a fő funkciója, hogy kielégítse az érzelmi
szükségleteket. Az érzelmi élet lekapcsolása a valóságról és egy fiktív világ
kifejlődése már a korai újkorban elkezdődött. A társadalmi osztályok között
felülről lefelé terjedt el, amit kísért a világhoz való objektív viselkedés.
Ahogy a l8. században a regényirodalmat fogyasztja a burzsoázia, úgy konzumálja
a filmet a 20. század munkásosztálya.
A technikai civilizáció másik antropológiai változása, a
kényszerek externalizálása. Norbert Elias civilizációs folyamatelemzésére
legyen szabad e helyütt hivatkozni, aki kimutatja, hogy a technikai civilizáció
fontos jegye az események megfordítása, ami a kényszer általi internalizáció. A
külső belsővé válik. Például békés és kiszámítható viselkedések (korábban külső
kényszerek) a civilizáció előrehaladásával belső mechanizmusokká alakulnak.
(lelkiismeret, Felsőbb-Én stb.) A szexuális morál meglazul, csökken a szégyen
küszöbe. Az asztalszokások is liberalizálódnak, a nevelési szokások
megengedőbbek. Emancipációs fejlődést jelentenének mindezek? A belső kényszerek
már nem eléggé kellenek, mert a külsők veszik át funkcióikat. De a külsőket nem
elnyomással kényszerítik ki. Nem pszichikus, inkább strukturális erőszakok
mivel a technikai apparátusokon, infrastruktúrán keresztül gyakorolják őket. A
pontosság nagy jelentőségre tett szert a nevelésben, mert az idő a társadalmi
élet koordinációjává, fantasztikusan fontos rendszerévé vált. A pedagógiában
azonban a pontosság nevelése nem vált ki érdeklődést, mert nem belső tulajdonság,
hanem külsőleg kikényszerített, technikai feltételévé vált életünknek.
Az önazonosság (identitás) fogalma a 20. században a
társadalompszichológia központi problémája. Az identitás rendkívül diffúzzá
vált. A személyiség nehezen tudja integrálni életének különböző részeit. Az
integrált személyiség társadalmi követelmény, de elveszíti a súlyát, mert az
életfeltételek (munka, kommunikáció stb.) jelentősen megváltoznak. A sikeres
emberek például nem tudják integrálni családi szerepeiket a foglalkozásukkal. A
munka is elveszítette korábbi jellegét és meghatározott részkompetenciákra,
életrészletekre korlátozódott.
Az etika hanyatlása, a test instrumentalizálódása, az érzelmi élet
visszaszorulása, a kényszerek externalizálódása és a személyes élet feldarabolódása
- ezek azok a változások, amelyekkel a személyiség szerkezete szembetalálja
magát a technikai civilizációban. Ezáltal olyan társadalmi kapcsolatok jönnek
létre, amelyek rányomják bélyegüket a társadalmi struktúrákra is.
Az egyik ilyen ismérv, a technika mint a társadalom
önelsajátításának eszköze. Ennek érdekében elkerülhetetlen egy
társadalomtudományi technikafogalom megalkotása. Ez azt jelenti, hogy a
"dolgok" visszakerülnek a szociológiába. A technika mint eljárás,
vagy mint szaktudás (kompetencia) fogalmilag régen helyet kapott a
szociológiában. Ellul definíciójával ellentétben, aki a technikán metodikai és
hatékonyság által értékelt eljárásokat értett, fel kellene tárni a technikai
tárgyakban közvetlenül rejlő civilizatórikus jelentőségeket. Ellenkező esetben
a technizáláson csak a weberi célracionalitás történelmi növekedését értenénk.
A technikai eszközök társadalmi jelentése mélyebben rejtőzik. Az automatizált
termelés végső konzekvenciáját tekintve nem hatékony munka, a telefon nem
táv-beszélgetés. Ahogy a természettudományban rájöttünk, hogy a hőmérővel nem
tudjuk javítani a melegérzetet, úgy a társadalomtudományok és a társadalmi
cselekvés sem arra valók, hogy hatékonyabbá tegyék a technizálást, hanem hogy
megváltoztassák.
Az ember természethez való viszonya analógiát nyújthat ez esetben
számunkra. A technika ekkor anyagilag elsajátított természetként definiálható.
Ez semmiképpen sem azt jelenti, hogy egyszerűen felhasználjuk a természet
anyagát és erőit. Minden lélegzetvétellel természetesen ezt tesszük. Az anyagi
elsajátítás mindenekelőtt izolációt, tisztítást és elválasztást jelent, amelyek
révén a természet öntevékeny részei össze vannak kötve meghatározott társadalmi
funkciókkal.
A társadalom technizálása
A technika a társadalomban társadalmilag elsajátított természet.
De itt nem érdemes megállni. Az "anyagi elsajátítás" absztrakt
fogalma a társadalomra is alkalmazható. A technika ezáltal a társadalom
önelsajátításának anyagi részévé válik. Mit értsünk ezen? Az államot például a
társadalom önelsajátításaként is meghatározhatjuk. De ez olyan modern állam,
amely már statisztikával, szakigazgatással dolgozik. Térjünk vissza a technika,
mint a természet elsajátítása analógiához! Marx a 19. század elején
szükségszerűen különbséget lát a kézműves szerszámok és a gépek között. Ennek
megfelelően különbség van a kézműves munka és a technika között is. Marx a
gépet megfagyott természettudományként definiálja. Ezzel kiemeli a technika ama
ismertetőjegyét, amely a modern korban teljesedik ki, az eltudományosodását.
Noha a technika még ma is anyagilag elsajátított természet, azaz tiszta
szubsztanciák előállításán, környezeti hatások izolálásán, a hatóanyagok megkülönböztetésén
alapul. A tudáson alapuló - és technikai berendezéseken keresztül közvetített -
természeti uralom már nem "alkalmazás", hanem
"szabályozás". A folyamatok törvényszerűségeinek tudatában állunk
kapcsolatban a Természettel. Persze nem a használó van ezek tudatában, hanem a
szabályozó mechanizmus van eleve beépítve a technikába. A hagyományos kézműves
technika az ember oldaláról mindig feltételezte a természethez való
alkalmazkodást, a modern technika viszont tudományos tudásra tart igényt. A
társadalom technizálása révén anyagi és intellektuális módon sajátítjuk el a
Társadalmat. Az intellektuális eszközök a társadalomtudományok, amelyek az
állam és a statisztika szoros kapcsolatából keletkeztek és Auguste Comte
társadalomfizikájának eszméjét testesítik meg. A társadalmat adatok révén
akarjuk irányítani, szabályozni. Ahogy a természettudományokban tiszta
anyagokat állítottunk elő az izolálás, az elválasztás és a határfeltételek
kontrollálása révén, úgy a társadalmat a tudáson keresztül uraljuk, tudományosan
szervezzük. A társadalmi folyamatok funkcionálisan differenciáltak és
modellekbe sűrítettek. A társadalmi cselekvők viselkedését pedig - társadalmi
szerepeik és hatásaik révén - adatszerűen írjuk le. Olyan technikafogalmat
nyerünk, amely
1) átfogja a természetet és a társadalmat;
2) nemcsak kompetenciákra és tapasztalatokra vonatkozik, hanem
"dolgokra" is.
Olyan technikával van dolgunk, ahol a természetet is, a
társadalmat is társadalmilag sajátítjuk el anyagi és intellektuális
vonatkozásokban egyaránt.
Modern technikáról és társalomról akkor beszélhetünk, ha a tudás,
a berendezések funkcionálása. vagy a társadalom újra objektiválódik és
szabályozási programként rendelkezésünkre áll. (Az adatokkal azonban mintegy
megkétszerezzük a társadalmat. Gondoljunk a népszámlálásokra.) Az ilyen
társadalomtudományi technikafogalommal a társadalom gépezetként gondolható el.
Ezt nevezte Lewis Mumford - az egyiptomi piramisépítkezések kapcsán -
"megagépezet"-nek. Ha a modern társadalmat tudástársadalomként jellemezzük,
hangsúlyoznunk kell, hogy a tudás itt nem azt jelenti, hogy mit tudhat magáról
a társadalom, hanem hogy tudáson keresztül szervezett.
A technostruktúra
Nézzük meg röviden a technikai dolgok és a technostruktúra
viszonyát! A társadalomtudományok ismét visszatérnek a "dolgokhoz",
Ez azt jelenti, hogy az új technikafogalom nemcsak másik változata a
cél-racionális cselekvésnek, hanem hogy tulajdonképpen nem az egyes technikai
dolgokat, hanem a technostruktúrát tárgyaljuk a társadalomtudományok módszereivel.
1) Az egyes technikai dolog ma egy nagyobb hálózatszerű
összefüggésnek csak része;
2) a technika ma már nem csupán egy cél elérésének eszköze, hanem
egy praxis formája is.
Természetesen vannak egyes technikai tárgyak, amelyek térben
izolálódnak egymástól. Ilyen pl. egy karóra. De a telefon már egy hálózat
része. Az autó pedig technikai tárgy, de egyben része az utak, a
töltőállomások, szervizek, biztosítási rendszer és jogrendszer bonyolult
hálózatának is. Ezek nélkül az autó olyan lenne, mint a partra vetett hal. Az
egyes berendezések egyre inkább hálózatokhoz csatlakoznak, amelyek önmagukban
anyagi természetűek, de egyben a társadalom olyan hálózatai, amelyek technikai
funkciókat töltenek be. Hibás volna ezért szűkebb értelemben vett technikáról
és ennek társadalmi következményeiről beszélni. Egyfelől a társadalom
önszerveződési folyamatai technizált funkciókat töltenek be, másfelől a
társadalom technostruktúrái nemcsak egy generáció számára használhatók.
Meghatározott termelési technológiák meghatározott társadalmi struktúrákkal
vannak összekötve. (Otto Ulrich) A technikai civilizációkat ma már nem elég
osztályok, rétegek, szövetségek, államok, piacok, családok szerint tagolni.
Technostruktúrák mentén is szerveződnek, differenciálódnak. Természetesen a technikai
tárgyakat eszközökként is lehet alkalmazni, de ez egyre kevésbé jellemzi az
előrehaladó technikai civilizációt. A technikát az eszközökkel azonosítani
olyan lenne, mintha az evést a villával jellemeznénk. Az evés a cél, de az
eszközhasználat a civilizációs folyamatoknak csak distanciálása és stilizálása.
Az eszközszerű technikai tárgyak mindig hatnak a társadalmi viselkedésformák
változására is.
Persze vannak olyan viselkedésformák is, amelyeket nem technikai
eszközökkel hajtunk végre. A telefonálás mint közvetett beszélgetés, autózás
mint gyorsított vándorlás, fényképezés mint precíz festés esetében viszont
arról van szó, hogy a technika mintegy intézményként működik. Ekkor a
viselkedésformákat normákkal szabályozzák. Pontosabban az etikailag normált
gyakorlat cél-racionális viselkedésre vált át. A viselkedésformák maguk
alakítják ki a technostruktúrákat.
A technikai társadalmasodás és a szabadság
Az a tétel, hogy "minden társadalmi", igen radikális, de
tartalmilag üres. A polgári társadalom például biztosítja a család privát
jogait, ami azt jelenti, hogy a családon belüli eseményeket társadalmilag
irrelevánsnak tekinti. Az új technostruktúrákban a társadalmi vonzások és
taszítások új polarizálódása megy végbe. Egyesek társadalmilag integrálnak,
mások dezintegrálnak. A társadalom egyik alapkérdése, hogy sok embert képes-e
Egységbe hozni és összetartani. Durkheim ezt a szerveződési elvet
"szolidaritásnak" nevezi és két formáját: a mechanikus és az
organikus szolidaritást különbözteti meg. Az első esetben az emberek közös
értékeket tekintenek társadalmi Egésznek, a másodikban a munkamegosztás, a
különféle foglalkozások hozzák létre a társadalmi összmunkást. Ezen
szerveződési elvek mentén jönnek létre a hagyományos- és a modern
társadalomalakzatok. A technostruktúrák ma átveszik a társadalmi integráció
funkcióját. Az ellátórendszerek és a tömegkommunikációs médiák viszont bizonyos
mértékig a mechanikus szolidaritás eszközei. A tradicionális társadalomban az
egyes kulturális produkciók a közös kultúrán keresztül születnek meg. A modern
társadalomban pedig a piac közvetíti a kulturális termékeket. A régi formákhoz
képest a technikai integrációt hálózatok közvetítik, amelyben a történések
hihetetlen interdependenciában (kölcsönös függésben) állnak egymással. Habermas
ezért alkotja meg a "rendszer" és az "életvilág"
fogalompárt. Az elsőnél a kívülállás, a másodiknál a részvétel szempontja a
jellemző. Szerinte ennek alapján megkülönböztethetünk rendszerintegrációt és
szociális (társadalmi) integrációt. Ezek közül a rendszerintegráció a technikai
integrációval azonos, amiben a pénz és a hatalom médiumain keresztül cirkulál
az információ. A szociális integrációban viszont a cselekvést nyelvileg
közvetítik, s ezért ez nem a teljes társadalom integrációja (amelynek eszköze a
telekommunikációs hálózat), hanem csak a lokálisé. Az életvilág integrációja -
a nyelv eszköze segítségével - mindig csak lokális, helyi lehet. Ezek tehát nem
egymással vetélkedő integrációs formák, hiszen csak a technikailag közvetített
rendszerintegráció felel meg a definíciónak, miközben a résztvevők szempontjait
is képviselik. Az életvilághoz tartozó mindennapi kommunikációnak - szemben a
rendszerintegrációval - egyre inkább háttérbe szorul a társadalmi fontossága.
Ehhez tartozó kiegészítő probléma, hogy egyesek hozzátartoznak,
mások nem tartoznak hozzá a társadalomhoz. (Ez a társadalmi létezés-,
nem-létezés problémája.) A korábbi társadalmakban elsősorban a tulajdon és a
munka révén integrálódtak az egyes emberek a társadalomba. Ma az egyes emberek
inkább csak akkor tudnak a társadalomhoz kapcsolódni, ha ismerik annak kódját,
rendelkeznek a megfelelő "kulccsal" az abba való belépéshez. Persze
akinek nincs hitelkártyája, vagy nincs telefonja, az is létezik, de nem
társadalmilag.
Az integráció tehát mindig dezintegráción keresztül valósul meg,
azzal jár együtt. A társadalmasodás egyben társadalmatlanítás is, főleg azok
részére, akik nem rendelkeznek társadalmi esélyegyenlőségekkel. Marx
emancipációra vonatkozó reménye talán nem a társadalmasodás, hanem az ember
társadalomból való kiesése formájában megy végbe. A munka felszabadulása
valójában úgy történik, hogy a termelés technizálása révén feleslegessé válik.
Ennek eredménye talán a test újrafelfedezése lesz. A testi jelenlét
feleslegessé válik a munka világában és ezt talán felváltja az emberek közötti
kommunikáció intenzívebbé válása.
A technikai civilizáció és a kultúra
Azt mondják, hogy korunkban a technika a mi kultúránk. Ténylegesen
a technika több olyan funkciót átvett, amelyet a hagyományos társadalmakban a
kultúra töltött be. A cselekvés orientálásának, a társadalmi rend
biztosításának, a társadalom összetartásának funkcióiról van szó. Az életmód, a
problémamegoldás, a kommunikáció, a tárgyteremtés, a közlekedés, termelés
számos korábbi formája levált regionális és kulturális hátteréről és technikai
formát öltött fel. Persze a hagyományos kultúra számos eleme ma is életben
maradt. De azért a kultúra, ami régebben általános orientációs keretünk volt, a
modern világban az élet meghatározott részszektoraivá vált csupán. A politika,
a termelés és a magánélet területein még felfedezhető. A kultúra főleg a
szabadidőhöz tartozik.
Illúziónak nyilváníthatjuk tehát azt a tézist, hogy a technikai
civilizáció az új világ kultúrájává vált. A kultúra és a technika inkább új
dichotómiákként élnek egymás mellett. A kultúrát nem annyira összetörték, mint
inkább félreszorították. Öt dichotómiát, vagy elválasztást sorolhatunk fel:
1) A szexuális kapcsolat elvált a nemzéstől.
2) Az evés elvált a táplálkozástól.
3) A fantázia elvált a valóságtól.
4) A gondolkodás elvált a számítástól.
5) A mozgás elvált a közlekedéstől.
Ezek a példák mutatják, hogy a technikai civilizáció Janus-arcúvá
vált. Egyfelől az életet szigorúan cél-racionálisan szervezik, másfelől új
kultúrák fejlődésére nyílik lehetőség. Ez megfelel a polgári társadalom
kétértelműségének. A polgári nyilvánosság fejlődése véget vetett az egyéni
akaratnak és mindent alávetett a törvényeknek és a nyilvános legitimációnak.
Ugyanakkor megteremtette a polgári privatizáltságot és a család intimitását.
Ugyanígy a technikai civilizáció egyrészt feleslegessé tesz bizonyos
tevékenységeket, másrészt új szabad tevékenységeket, fantázia- és
mozgáslehetőségeket teremt. A gépek bizonyos gondolkodási típusokat átvesznek
tőlünk, s ezzel felszabadulnak bizonyos személyes képességeink.
Jacques Ellul számára a technikai civilizáció (mint tudásforma) a
hatékony gondolkodás alapmintája. Lewis Mumford a technikai civilizációt
lényegi realitásként, a technikailag rekonstruált világ szuperstruktúrájaként
definiálja. (Megagép). Egyikük sem számol a folyamat kétértelműségével, kétféle
jelentésével. Ezért az ellenkultúra, az alternatív kultúra, az ezoterikus és
therapeutikus gyakorlatok, meditációk, rítusok formájában látják a technikai
kultúra ellensúlyait. Nem veszik észre, hogy ez utóbbiak az érem másik oldalát
alkotják. A folyamatok kétoldalúsága valójában azt jelenti, hogy elválik
egymástól a cél-racionális cselekvés és az életvitel.
A tudománynak és technikának világunkra gyakorolt hatása jó, vagy
rossz dolog-e? Ezek sikereit évszázadok óta az emberi haladás fejlődéseként
ünnepelték. Ma viszont nem könnyű e fejlődésben nem a visszalépést látni.
Valójában azonban sem nem haladásról, sem nem hanyatlásról, hanem változásokról
kell beszélnünk. Sorsunktól elválaszthatatlan, hogy fejlődjék a tudomány és a
technika, de a jövőben az emberiségnek ezek mást fognak jelenteni, mint
korábban.
Az utóbbi években megerősödőben van az a
meggyőződés, hogy a mérnököknek reflexív viszonyba kell kerülni saját
tevékenységükkel, e tevékenység eredményeivel és alkotásaik társadalmi
következményeivel. Ezen új szemlélet hátterében olyan történelmi tendenciák
húzódnak meg, mint egyfelől a tudomány technizálódása, másfelől a technika
társadalmiasulása. A mérnöknek, de a technikai eredmények felhasználóinak
ugyanis egyre inkább "technoszociális rendszerekkel" van dolguk,
amelyben a technika dologi elemi szétválaszthatatlanul összefonódnak társadalmi
(gazdasági, politikai, kulturális) elemekkel, tényezőkkel.