Dr. Farkas János
1.
A "társadalmi technológia" lehetősége
Szembe kell néznünk azzal a széles körben
elterjedt véleménnyel, hogy nincs szoros kapcsolat a társadalomtudományok és a
politika között. A társadalomtudományi tudás elmarad a gyakorlati
követelményektől, sőt politikai, gazdasági és társadalmi szempontból
lényegtelennek is tekinthető. Ebben a cikkben az a célom, hogy megvizsgáljam:
milyen fajta társadalomtudományi tudást fordítanak le a valóságban gyakorlattá
és hogyan? Sok tudós elfogadta a társadalomtudományokon alapuló
"társadalmi technológia" fogalmát. Többek között Comte, Marx,
Lundberg, Neurath, Dewey, Marcuse, Schelsky és mások. Mindazonáltal a
társadalomtudósok és a politikusok között sokan szkeptikusak a társadalomtudományok
alkalmazását illetően.
John Maynard Keynes egyike volt azoknak a vezető
tudósoknak, akik hittek abban, hogy a társadalomtudományok által termelt eszmék
potenciálisan a gyakorlatban is felhasználhatók. Nem egyszer hangsúlyozta a
gazdasági eszmék politikai és gyakorlati jelentőségét.
2. Elmélet versus praxis
Annak érdekében, hogy tisztázzuk a
társadalomtudományi tudás hatékonyságát ösztönző, vagy korlátozó feltételeket,
újra meg kell vizsgálni a hagyományos elmélet/praxis vitát. A társadalmi
cselekvés általános elméletén belül Nico Stehr a tudást cselekvésre való
képességként definiálja. Azaz, szerinte a tudás olyan képesség, amely
megmutatja, hogy miképpen hozzák létre, vagy miképpen hozzák működésbe a
dolgokat, folyamatokat. Ez a fogalom hasonlít Francis Bacon "a tudás =
hatalom" híres jelszavára. Ha az emberi cselekvés követi a dolgokat, vagy
eseményeket előidéző szabályokat, akkor vagy egy már létező folyamatot hoz
működésbe, vagy valami újat hoz létre. De miféle tudásról, minek a tudásáról
van ilyenkor szó? Az a véleményem, hogy ilyen esetben nem a tudományos (alap-,
vagy elméleti) tudást, hanem a cselekvési szabályokkal foglalkozó tudást
hasznosítjuk. Sajátos szakértői tudást alkalmaznak a döntéshozó politikusok. Az
efféle tudás a cselekvés különböző konkrét képességeiben ölt testet. Például
lehet a hatalomgyakorlás eszköze, vagy felhasználható egy döntés igazolásához,
de lehet a tájékozódás, vagy a racionalizáció eszköze is.
3. Cselekvésre alkalmas tudás
1994-ben a Közép-Európa Egyetem (Soros
Alapítvány) ösztöndíjával vizsgálatot végeztem a hazai szakértőkről. Ennek
során magam is azt a definíciót fogadtam el, miszerint a tudás
cselekvésre való képesség. A tudás eme fogalma egyfelől visszautasítja
a tudományos vagy technikai determinizmust, másfelől univerzalizmust. Ha
ugyanis a szakértői tudás felhasználása és hatása mindig a helyi feltételektől
függ, akkor nem létezhet mindenhol és mindenkor érvényes univerzális tudás.
Nico Stehr nyomán én is megkülönböztetem a ténylegesen tettekre lefordítható cselekvési
tudást és a gyakorlati tudást, amely a cselekvésre való
képességet szolgálja. Az első esetben a gyakorlati tudás termelését lehetővé
tévő feltételek tudásáról van szó. A második esetben pedig annak ismeretéről,
hogy miképpen lehet és kell a tudományos tudást cselekvéssé lefordítani.
Kutatásomban a második szempontot hangsúlyoztam: miképpen alkalmazzák a
szakértői tudást a döntéselőkészítő folyamatokban?
4. A politika és a tudomány elszakadása
Vannak korszakok, amikor a társadalomtudósok
meggyőződéssel fordulnak a gyakorlati kérdések felé. (Keynes, Mannheim, Howard,
Stanfield, Parsons és mások példáját hozhatnám fel ennek igazolására.) Többen
viszont a gyakorlati sikerek elmaradását nehezményezik, amit annak
tulajdonítanak, hogy a társadalomtudományokon belül gyakran hiányzik a kognitív
egyetértés. Például Claus Offe (1981:99) szerint "Teljesen elszakad
egymástól a politikai akarat, valamint a társadalomtudományi tudás." Ez a
vélemény jól tükrözi vissza azt a bizalomhiányt, ami a társadalomtudósok széles
körében terjedt el.
A cselekvésre való képesség hiányát részben
"külsőnek" tekintik, amin azt értik, hogy nincs kellő tudásunk a
társadalmi intézményekrôl. Van aztán egy eléggé széles körben elterjedt
vélemény, miszerint a társadalomtudományi tudás "belsőleg" is
hiányos. "A társadalomtudósok nem tudják felfogni tudásuk tényleges
korlátait, a társadalmi változások komplexitását és ezek nem tervezett
következményeit. (King és Melanson, 1972:86).
5. A társadalomtudomány tárgyának
komplexitása
A társadalomtudományi tudás társadalmi
fontosságáról és hatásáról kialakított optimista és szkeptikus vélemények
ciklikus szabályszerűséggel jelennek meg. Általánosan elfogadott viszont az a
gondolat, hogy az elméleti és alkalmazott társadalomtudományi tudás
hiányosságainak az a sajátos oka, hogy a társadalomtudományok tárgya végtelenül
komplex. "Nagyszámú feltétel idézi elő a gazdasági fejlődést, és
ugyanennyit kellene figyelembe venni az egyes gazdasági intézkedések
előrejelzése esetén is. "(Giersch, 1961:28).
A komplexitás jelentőségét mélyen elemezte
Durkheim, Lundberg, Spencer, Comte, Simmel és mások. Például Niklas Luhmann is
bírálja az úgy nevezett "tényezőelméleteket", amelyek azért hibásak,
mert rendkívül leegyszerűsített fogalmi apparátust használnak.
6. A keynesi elmélet alkalmazhatósága
Néhány társadalomtudományi elmélet ugyanakkor
mégis hatékonynak bizonyult. A gazdasági cselekvés keynesi elmélete például
igen jól írja le a fejlett piacgazdaságokat. Persze számos közgazdász úgy
vélekedik, hogy Keynes elmélete nem hatékony a gyakorlatban. Mindazonáltal, ha
meg akarjuk érteni a piacgazdaságok lényegét, nem tagadhatjuk le, hogy Keynes
eszméi tartósnak bizonyultak és hatékony praktikus tudásként továbbra is
felhasználhatók.
Jómagam azt a következtetést vontam le, hogy
Keynes közgazdasági elmélete a szakértő-típusú tudás számára modellértékű
lehet.
7. Instrumentális tudás
A társadalomtudományok alkalmazásáról
kialakított hagyományos felfogás szerint a helyes tudás elsődlegesen praktikus
tudás. Ezt a felfogást Luhmann az instrumentalitás mintájának
nevezi. Ez a modell az elméletet olyan intellektuális eszköznek tekinti,
amelyet praktikus szituációkban alkalmazhatunk. Holott az elméleti tudás
egyedül soha nem garantálhatja a sikeres társadalmi cselekvést. Ezért gondolom
úgy, hogy különbséget kell tenni a társadalomtudományi tudás
(elmélet) és a szakértői tudás között, mely utóbbit le lehet
fordítani cselekvésre. Az elméletet "mint olyant" viszont soha nem
tudjuk cselekvésben realizálni. Csak a know-how típusú tudást, az analitikus
eszközöket, empirikus adatokat, algoritmusokat, cselekvési szabályokat,
módszereket stb. tudjuk alkalmazni.
Világosan meg kell különböztetnünk egymástól a
társadalomtudományi tudás előállításának és felhasználásának
területeit. A helyes praktikus tudás előfeltétele egyfelől az a kognitív
miliő, amelyben a tudást előállítják, másfelől, az a szervezeti miliő, amelyben
ezt felhasználják. Nagy különbségek vannak a praktikus cselekvések társadalmi
szervezete (döntéshozatal) és ama társadalmi kontextus között, amelyben a
társadalomtudományi tudást vagy a felvilágosítás eszközeként, vagy a társadalmi
intézmények és folyamatok megértésének és értékelésének módszereként
alkalmazzák. Ez az oka annak, hogy a társadalomtudományi tudást (mint szakértői
tudást) elsődlegesen az instrumentális tudás, a technikai racionalitás
formájában használhatják fel. A tudás eme fajtája a cselekvők számára
áttekinthetővé teszi a szituációkat és segíti őket kitűzött céljaik elérésében.
Ezt az effektust nevezi Biddle tényleges hatékonyságnak.
8. A tudás funkciói
Ha viszont másfelôl a társadalomtudományoknak a
modern társadalomra gyakorolt lehetséges ideológiai hatását is figyelembe
vesszük, akkor már nem beszélünk többé szakértői (vagy praktikus) tudásról. Az
ideológiai hatás tekinthető ugyanis a társadalomtudomány másik társadalmi
funkciójának. A tudás eme típusa valamiféle teoretikus-, vagy reflexiós elittel
kapcsolódik össze. (Schelsky, 1975:259). A kulturális formák és a társadalmi
struktúra között tehát több szinten valamiféle hasonlóság, megfeleltethetőség
(konvergencia) áll elő. Az első szinten visszatérünk a praktikus vagy
"technológiai" erőfeszítésekhez, hogy megbírkózzunk a modern
civilizáció bonyolult szituációival. Ennek eredményeként a cselekvésben való
részvétel képességét valamiféle stratégia fogja ösztönzi. Ez az
"irányító, uralmi tudás" szintje. A második szinten vannak az
általános világnézetek, azaz a normatív célok, mint a cselekvés céljai. Ez az orientációs
tudás, amely az elvontság bizonyos fokára emelhető. A harmadik szinten a
tudástermelők és -elosztók új elitje megalkotja az orientációk globális-, vagy
a társadalom egészére érvényes normatív mintákat. Ha hasonlattal kívánnánk
élni, akkor ez a szint analóg és megfeleltethető Max Weber
vallásszociológiájának. A tudás eme típusának semmi köze sincs a szakértői
tudáshoz.
Az eddig elmondottak alapján a
társadalomtudományok három sajátos funkcióját különböztetem meg:
1. rendszerezett elméleteket termelnek;
2. empirikus kutatásokat végeznek;
3. praktikus körülmények között az orientáció eszközei.
A szakértői tudás a harmadik funkcióval
kapcsolódik össze. A társadalomtudományok első vagy második funkcióját a
gyakorlat emberei (pl. politikusok, döntéshozók) nem tudják alkalmazni. De ha a
tudomány nem töltené be ezt a két funkcióját, akkor a harmadik funkció sem
lenne hasznosítható. A tudás első és második típusa alapozza meg a harmadikat.
Intim belső kapcsolat van tehát a tudás különböző szintjei és formái között.
9. Az új értelmezési keret
"Ha olyan tudományt keresünk, amely a
gyakorlattá és a gyakorlat számára válás folyamatában van, ezt csak akkor
tudjuk megvalósítani, ha felfedezünk egy új értelmezési keretet, amelyben az
ilyesfajta tudás megtalálja a maga adekvát kifejezését." (Mannheim, 1929:
1936: 152-3). Ez a gondolat azokra a szituációs elemekre hívja fel
figyelmünket, amelyek nyitottak a társadalmi cselekvés előtt. Az adott
társadalmi körülményekből külsődleges vagy strukturális kényszerek (korlátok)
fakadnak. Ugyanakkor "lehetséges választások rendszerei" is
megnyílnak az egyének és a csoportok számára. (Giddens, 1990:107.)
Az alkalmazható tudás relevanciájának alapvető
kérdése a tudás és a cselekvés helyi feltételei
közötti viszonyra vonatkozik. Coleman szerint a "diszciplináris
kutatás" csak a "független" és a "függő" változókat
ismeri, miközben a társadalmi jellegű "politikai kutatásnak" a
változók három osztályával van dolga. (Coleman, 1972) Ha egyetértünk azzal a
felismeréssel, hogy a szakértői tudás csak konkrét társadalmi-politikai
összefüggésekben hasznosítható, akkor könnyebben értünk meg olyan konkrét
politikai képződményeket, mint kapitalizmus, szocializmus, demokrácia,
diktatúra, piacgazdaság, vagy parancsgazdaság. A szakértelem szerepe és
lehetősége ugyanis erősen függ a politikai rendszerek különböző típusaitól.
Hogy a társadalmi szükségletek kielégítése
érdekében a tudományt sikeresen fel tudjuk-e használni, avagy kudarcot
vallunk-e, számos tényezőtől függ. Például: a tudománypolitika kialakítása
során figyelembe vettük-e ezeket a társadalmi célokat? Számoltunk-e a kutatási képességekkel? Fontos tudást
hoztunk-e létre? A tudást el tudtuk-e juttatni a társadalomkutatótól a
politikus felhasználóig?
A 80-as évek végén
vizsgálatot végeztem arról, hogy a társadalomtudományi szakértők az
"államszocializmus" körülményei között milyen szerepet játszottak a
politikai és gazdasági döntésekben. Az empirikus eredmények beigazolták, hogy a
tudományos tudás tényleges hasznosításának sem a tudományos kutatás, sem a
tudománypolitikai irányítás, sem a társadalmi szintű döntéshozatal szintjén nem
voltak kellôen kiépített csatornái. A tudományos szakértelmet leginkább csak a
politikai akarat és hatalom igazolása, legitimálása eszközéül használták fel. Lehet,
hogy a helyzet azóta nem sokat változott.
Keynes, John Maynard (1936) The General Theory
of Employment, Interest and Money. London: Macmillan.
Stehr, Nico (1992) Practical Knowledge: Applying
the Social Sciences. Sage. London - Newbury Park - New Delhi.
Farkas János (1994) Final Report on Scientific
Expertise during Transition. Budapest.
Offe, Claus (1981)
Sozialwissenschaften zwischen Auftragsforschung und sozialer Bewegung. Opladen:
Westdeutscher Verlag.
King, Lauriston R. and Philip H. Melanson (1972)
Knowledge and politics: Some experiences from the 1960s, Public Policy.
Giersch, Herbert (1961)
Allgemeine Wirtschaftspolitik. Grundlagen. Wiesbaden: Betriebwirtschaflicher
Verlag Gabler.
Luhmann, Niklas (1977)
Theoretische und praktische Probleme der anwendungsbezogene
Sozialwissenschaften. Frankfurt am Main: Campus.
Schelsky, Helmut (1975) Die
Arbeit tun die anderen Klassenkampf und Priesterherrschaft der Intellektuelen.
2. Auflage. Opladen: Westdeutscher Verlag.
Mannheim, Karl (1929) Ideology and Utopia. An
Introduction to the Sociology of Knowledge. London: Routledge and Kegan Paul.
Giddens, Anthony (1990) R.K.Merton on structural
analysis. London. Falmer Press.
Coleman, James (1972) Methods of Policy Research
in the Social Sciences, NJ: General Learning Press.
Farkas, János (1972) A "szürke zóna":
Szakértők az államszocializmusban. MTA Társadalmi Konfliktusok Kutató
Központja. Budapest.