D é n e s T a m á s matematikus-kriptográfus
e-mail: tdenest@freemail.hu
REJTETT CSODAFEGYVER
e-világi dramaturgia
az e-társadalom színpadán
Shakespeare örökérvényű megállapításával, mely szerint
„Színház az egész világ és színész benne
minden férfi és nő.” könnyen azonosulunk, mivel egyszerű és gyermekien játékos
(még akkor is, ha a színházban drámát is játszanak!). Ugyanígy vagyunk Molnár
Ferencnek, a színház, a szinpadi dramaturgia nagymesterének gondolatával: „Ha
a színpadon egy pisztoly van, annak előbb-utóbb el kell sülnie.”
A világ, az emberi társadalmak
színpadára a tudomány egyre újabb „pisztolyokat” (fegyvereket) helyez és valóban
a történelem igazolja, hogy a „színdarab” Molnár Ferenc dramaturgiája szerint
folyik. A tudomány fegyvere a kreatív, alkotó gondolat, a világ megismerésének
egy-egy kisebb-nagyobb szelete, nyomozás a való világ által rejtett temérdek titok
után. A tudomány, a tudós, a kutató ember tehát a legnagyobb rejtjelfejtő, a legkitartóbb
nyomozó Blaise de Vigenére (1523-1596) nézete szerint, mivel úgy tartotta, hogy "A rejtjelfejtés
az agy gyarló feltörése, mivel a világ minden dolga, az egész természet merő rejtjel és titkosírás."
Márpedig
Vigenéreben a renaissance kor egyik legjelentősebb kriptográfusát tisztelhetjük,
akinek véleménye e kérdéskörben egyáltalán nem elhanyagolható. A nyomozó hasonlat
továbbgondolásra érdemes, hiszen a jó nyomozó a megtalált fegyvert, annak precíz
vizsgálata után a bizonyítékok sorába helyezi és nem dönt annak további felhasználásáról.
Általában így tesz a tudomány is az általa meglelt „fegyverekkel”. A történelem
azonban azt bizonyítja, hogy a hatalom színpadára helyezett fegyverek
először többnyire rosszul sülnek el. Sőt Albert Einstein szerint a helyzet
még ennél is rosszabb, mert az emberiség igen rossz diák:
"A történelem mindössze arra tanít meg bennünket,hogy
az emberiség semmit sem tanul a történelemből"
(A.Einstein)
A XX. század atom, kémiai, biológiai „csodafegyverei”
már nem a „színpad” egy részén „játszó” hadseregeket, hanem egyre inkább az egész
„színpadot”, az összes (nagyrészben ártatlan, mit sem sejtő) szereplőt fenyegetik
és ha „elsülnek”, akkor el is pusztítják őket. A
XX. század első felének színpadán jelentek meg ezek, az emberek tömeges
elpusztítására alkalmas „csodafegyverek”, amelyek Molnár Ferenci dramaturgiájától
joggal rettegett az egész világ.
A
fegyvergyártásra hatalmas profitot termelő iparágak települtek, melyeknek a piacgazdaság
törvényei szerint, szükségszerűen bővíteni kell piacaikat. Az eddig létrehozott „csodafegyverek” felhasználása, bármekkora pusztító
erőt is képviseltek, mégis korlátozott volt, mivel csak nyílt háborús körülmények
között történhetett (és sajnos történik ma is!).
A XXI. század új reményekkel induló információs
társadalma, új „csodafegyverrel” kell, hogy szembenézzen. Ez a fegyver nem más,
mint az infokommunikációs, a globális e-kommunikációs fegyver, amelyet hatásmechnanizmusa
alapján nyugodtan nevezhetünk pszichológiai fegyvernek. Ha ez az egész emberiség
sorsát ás jövőjét meghatározó téma megenged némi irónikus felhangot, azt is mondhatnánk,
hogy a XXI. Század csodafegyvere a vegyi fegyver helyett, ímmár az agyi fegyver lesz. Ez a fegyver egyszerű
és ördögi (talán először a történelem színpadán valódi „csodafegyver” rejtőzködik!):
a valós és virtuális világot megkülönböztethetetlenné
teszi, így az infokommunikációs eszközöket birtokló hatalom kezébe soha nem látott
manipulációs lehetőségek kerülnek. Az információlavina következtében keletkező
hatalmas adattömeg átláthatatlansága, az egyén számára ellenőrizhetetlen gigászi
adatnyilvántartások fekete dobozai által keletkező, egyre fokozódó bizonytalanság
talán a legpusztítóbb fegyver, amely ellentétben az eddigi „csodafegyverekkel”,
tökéletesen „megfoghatatlan” lett, így megjelenése a „színdarabban”
egyre láthatatlanabb, sőt egyre átláthatatlanabb veszélyt rejt.
A
XX. századi történelem már eddig is szörnyű példákat tárt elénk a diktatúrák tömegmanipuláló
lehetőségeiből, amelyek az akkori technikai viszonyok mellett is tömegesen produkálták
a megtévesztés, félrevezetés dramaturgiáját. A ma már létező és a belátható jövőben
előálló technikai eszközökkel (e-kommunikációs, tömegkommunikációs, infokommunikációs,
stb.) eme hatások hatványozottan érhetők el, elrejtve (titokban), demokráciába
csomagolva !
A jelen információs társadalmában az egyedek „észrevétlenül”,
mint digitálisan tárolt adatsorok képződnek le a „fekete doboz(ok)ba”, a „digitális
Bábel tornyokba”. Ezek az adatsorok egyre több és részletesebb adatot tartalmaznak,
ugyanakkor alapvető kérdés, hogy „ki a tároló (tárolt információk) tulajdonosa[1]
?”, aki(k)nek módjában lehet a „fekete dobozba” rejtett temérdek titok (ismeret)
megismerése és jó vagy rossz célokra való felhasználása. Ezt a problémát már nyolcvan
évvel ezelőtt, az információs társadalmat, a globális e-kommunikációs rendszereket
messze megelőzve (vagy talán látnoki módon megsejtve!), 1921-ben felvetette Kosztolányi
Dezső:
„Beírtak engem
mindenféle Könyvbe
és minden módon
számon tartanak.
Porzó-szagú,
sötét hivatalokban
énrólam is szól
egy agg-szürke lap.
Ó, fogcsikorgatás.
Ó, megalázás,
hogy rab vagyok
és nem vagyok szabad.
Nem az enyém
már a kezem, a lábam
és a fejem, az
is csak egy adat.
Jobb volna élni
messze sivatagban,
vagy lenn rohadni,
zsíros föld alatt,
mivel beírtak
mindenféle Könyvbe
és minden módon
számon tartanak.”
(Kosztolányi Dezső: „A bús férfi panaszai”-ból)
A
hagyományos informatikai biztonság az információk titkosítása, az úgynevezett
TALÁLD KI filozófiára épül, amely a nyílt üzenetet úgy alakítja át (rejtjelzi),
hogy az az illetéktelenek számára felismerhetetlenül torz legyen. Azaz a rejtjelzett
üzenet a véletlen zajhoz hasonlítható, ami mindenki számára nyilvánvalóan érthetetlen,
kivéve azokat, akiknek van kulcsa a megfejtéshez.
A
természet és az azt igen jól megfigyelő őseink azonban nem ezt a filozófiát alkalmazták
titkaik elrejtésére, hanem a TALÁLD MEG filozófiát. Ez a környezethez való mind
tökéletesebb alkalmazkodás, a mimikri (játékos formában a bujócska) művészete,
melynek ókor óta létező tudománya a sztegonográfia,
amely szó szerint rejtett írást jelent
(itt az írást tág értelemben érthetjük, azaz jelenthet bármely írott, képi, vagy
hang üzenetet). A sztegonográfia módszerei merőben különböznek a rejtjelzésétől,
mivel ebben az esetben a titkosított üzenet éppen olyan, mindenki számára értelmezhető
üzenet, mint bármely másik. Ez azonban csak elfedi, magában rejti az igazi titkot,
ezért is nevezik fedő szövegnek[2].
Játékos
szemléltető példa erre a módszerre, a Nyugat nagy író, költő nemzedéke által játszott,
közkedvelt intarzia nyelvi játék. Ennek lényege, hogy egy nevet, szót, vagy mondatot
be kell ágyazni egy másik értelmes mondatba. Az egyik legsikeresebb intarzia Karinthy
Frigyes saját nevére készült remeke: MAGÁT EGY ÉGI KAR INTI FRIGYE SIKERÜLNI FOG
Az
eljárás valóban ördögi, hiszen a TALÁLD MEG filozófia szerinti üzeneten belül rejtőzködik az igazi titok, így a külső szemlélő
magán a fedő szövegen semmi különöset nem lát, így gyanútlanul kezeli azt.
Beláthatatlan
lehetőségeket biztosít e módszernek a digitális technika, amelyben már a szöveg
mellett, a kép, vagy akár hang felhasználása is lehetséges, mint fedő információ-hordozó.
Így a TALÁLD MEG titkosítási filozófia leleplezéséhez, a teljes kommunikációs
forgalmat folyamatosan elemezni kéne (minden üzenetben fedő szöveget kéne látni!),
amely az e-kommunikáció tökéletes bénulásához vezetne (az emberi jogokról nem
is beszélve!).
A
rejtjelzés helyett a rejtéssel, azaz a TALÁLD MEG filozófia hétköznapi alkalmazásásával
találkozunk a mindennapi életben, a plakátokon
és elektronikus médiákon keresztül ránk zúduló reklámokban is.
Az
csak az üzenet küldőjén múlik, hogy az így „becsomagolt” üzenetek milyen célokat
szolgálnak (ki). Így könnyebben magyarázható, az a mai napig számtalanszor elemzett,
de mégis gyengén magyarázott tény, hogy 2001.
szeptember 11.-e katasztrófáját komoly
szervezésnek kellett megelőznie a terroristák részéről, amely figyelembe véve
a nagy távolságokat, részben az e-kommunikációs eszközökön történt (pl. internet)
és amely kommunikációt a világ legnagyobb titkosszolgálatai és a több száz milliárd
dolláros befektetéssel létrehozott ECHELON[3]
műholdas lehallgató rendszer „szeme láttára és füle hallatára” sikerült végrehajtani.
Felvetődik
mindannyiunkban a kérdés: hogyan lehetséges ez ?
A
választ talán éppen a sztegonográfia modern digitális technikán alapuló módszerei
adják meg.
A
szeptember 11-i támadást követően a Frankfurter Allgemeine Zeitung egy Renoir-festmény
e-mailen továbbítható JPG változatában elrejtett repülőtéradatokon mutatja be
a meghökkentő sztegonografikus lehetőségeket.
Az
igazi „csodafegyver” tehát már régen megszületett, de most, az információs társadalom
küszöbén, a globális e-kommunikációs rendszerek világában adatik meg a kiteljesedés
lehetősége. Most kell Einstein intelmét magunkévá tenni és vigyázni arra, hogy
végre tanuljunk a történelemből: MOST AZ EGYSZER NE ENGEDJÜK A SZINPADON LEVŐ
FEGYVERRE BETELJESÜLNI A MOLNÁR FERENCI DRAMATURGIÁT !
[1] ECHELON az e-társadalom információpajzsa ?
Híradástechnika, 2001/6.
14-19
[2] INFOSANCE, a jövő INFOrmációs renaisSANCE társadalmának
esélye
eVilág, I.évfolyam 4.szám, 2002/július
[3] "Rejtett csodafegyver"!
----- Népszabadság, 2002. június 6. /Fórum rovat/
[4] e-MBER avagy egy új veszélyeztetett faj keletkezése
eVilág, I.évfolyam 6.szám,
2002/szeptember
[5] Kriptográfia-politika „szeptember 11” előtt
és után
Híradástechnika, 2002/9,
45-48
[6] TitokTan Trilógia 1.rész
Kódtörő ABC (Kriptográfia Mindenkinek)
Bagolyvár Könyvkiadó, Budapest,2002.
(bővített-új kiadás)
[7] Titkos-számítógép-történet
Aranykönyv Kiadó, Budapest,
2003.
[1] Felhívom a figyelmet arra, hogy itt a „tulajdonos” két értelemben is szerepel. Az egyik értelemben az információ tulajdonosa az a valóságos személy akitől az információ származik, aki az üzenetet küldi a fekete dobozba. Másrészről az információt tároló fekete doboz tulajdonosa az üzenet tárolásával „tulajdonossá” válik, amely tulajdonossága etikailag és jogilag is megkérdőjelezhető, de az információkkal való manipulációs lehetősége semmiképpen. Igazi célkitűzésem, hogy felhívjam erre a paradoxonra a figyelmet és ezáltal arra, hogy az információ alapú társadalom kulcsfogalma: az információ biztonság.
[2] A sztegonográfiát és alkalmazásait részletesen tárgyalja a jelen szerző [5] könyve.
[3] Az ECHELON műholdak sokaságából álló, eredetileg katonai, illetve terrorizmus elleni célokat szolgáló „figyelő” rendszer, amely Földünk teljes elektronikus információforgalmát „figyeli” (e-mail, telefon, fax) és a ma létező legnagyobb és legkorszerűbb számítástechnikai felszereltségével , valamint szakértő bázisával, folyamatosan elemzi azokat. Mindez a hatalmas információs monopólium az USA és 15 szövetségese birtokában van! 1998-ban egy független szakértőkből álló EU project, nagy feltűnést (felháborodást) keltő tanulmányt tett közzé, melyben megállapították, hogy az ECHELON rendszert a civil lakosság (ebbe tartoznak a magán emberek és magán cégek is!) „figyelésére” is egyre nagyobb mértékben felhasználják.