Örökmozgó és UFO jelenségek egy új multistruktúra elmélet fényében
(Zele Richárd: Interjú T. Dénes Tamás matematikussal, 2012. június)
Kezdjük a beszélgetést az Ön személyes életútjával. Mikor születtek olyan
gondolatai, amelyek újdonságot jelentettek a korábbi tudományos elképzelésekhez
képest?
Tudomásom szerint Önnek fiatal kutatóként már megvolt a lehetősége arra, hogy
az Amerikai Egyesült Államokba utazzon és több évig (talán véglegesen) ott
dolgozzon, tehetségét ott kamatoztassa. Ennek ellenére Magyarországon maradt.
Minek kellene ahhoz történnie, hogy valóban profitáljunk a szellemi potenciálunkból,
ami társadalmi szinten kardinális kérdés?
A rövid válaszom az, hogy nekem ez volt a természetes. Az alkotó gondolkodáshoz
ugyanis nyugodt alkotói légkör és nem gazdagság kell. Ezt pedig normális társadalmakban
az a kulturális környezet biztosítja leginkább, amibe az ember szocializálódott.
Az alapvetően új gondolatok mindig fiatalon születnek (legfeljebb később tudatosulnak),
főleg a matematika, illetve az egzakt tudományok területén. Én nagyon fiatalon
kezdtem foglalkozni a strukturális modellezés gondolatával. Hogy mi volt a
motivációm?
Egyszer Albert Einsteintől megkérdezték, hogy hogyan jutott eszébe a relativitáselmélet?
Ő erre azt válaszolta, hogy nem tudja a pontos lépéseket, azt azonban biztosan
tudja, hogy már gyerekkorában azon törte a fejét, hogy ha egy nagy pöttyös
labdán egy katicabogár körbe-körbe megy, akkor vajon észreveszi-e, hogy korábban
már járt egy adott pöttyön? Az évtizedekkel később megfogalmazott válasz,
Einstein téridő elmélete.
Apám, aki matematikus volt, kis gyerekként megtanított sakkozni. A sakkjáték
iránti lelkesedésem jelentősen lecsökkent, amikor megmutatta, hogy könyvek
tucatjai foglakoznak azzal, hogy néhány megnyitásnak (ami kb. az első 15 lépést
jelenti) milyen optimális variánsai vannak, amiket éppen ezért az igazán jó
sakkozók fejből ismernek. "Így egy adott játszmában a megnyitást tulajdonképpen
gépek is játszhatják"- mondtam én gyerek fejjel. Ami napjainkra meg is
valósult, olyannyira, hogy ha a sakkjátékot a kombinációk kombinatorikus lehetőségeinek
"átlátására" egyszerűsítjük, akkor ma már ezt a gépek jobban csinálják.
Így történhetett meg, hogy 1997-ben az IBM által kifejlesztett Deep Blue nevű
program, szabályos párosmérkőzésen 3.5-2.5 arányban legyőzte a sakkvilágbajnok
Kaszparovot.
Valószínűleg 40 évvel korábban, 5 éves fejjel nem ez a jövőkép lebegett előttem,
... arra viszont biztosan emlékszem, hogy a sakkjáték helyett a sakktábla
foglalkoztatott inkább. Csodálatos volt számomra a gondolat, hogy egyetlen
sakktáblát megnézek és ezzel a világ összes sakktáblájának lényegét (struktúráját)
megismertem.
Ma is elfog a lelkesedés, amikor a kvantitatív és strukturális gondolkodás
közötti alapvető különbséget szemléltetem a diákjaimnak és felteszem a kérdést:
Vajon ha egy 64 betű-szám párból álló halmaz listáját adnám a kezükbe,
hányan vágnák rá rövid gondolkodás után, hogy "ez egy sakktábla"?
Pedig az általában használt gondolkodási modell, ami a tudományban is leginkább
elterjedt, a kvantitatív gondolkodás, ezt a megközelítést alkalmazza. A technika
fejlődésével egyre nagyobb számhalmazok szénakazlában keresik a tűt.
Persze az ember nem tudja meghatározni a gondolatai pontos születési pillanatát.
Azt azonban pontosan tudom, hogy 1978-ban a Japánban tartott alakfelismerési
tudományos világkonferencián, az akkori keleti blokkból (a szovjet tudósokon
kívül) egyedül az én előadásomat fogadták el. Az előadásom címe ez volt: "Rendszerek
strukturális modellezése. A holográfia elv általánosítása általános rendszerekre".
Az elmúlt 40 évben eme alapgondolat számtalan elméleti és empirikus alkalmazását
dolgoztam ki. Azonban azt az egységes "multistruktúra elméletet",
amely megváltoztathatja a világról alkotott képünket, és amely e fél évszázad
alatt (a világ összes sakktáblájának gyermeki gondolata óta) bennem érlelődött,
csak a most megjelenés előtt álló kötetemben írtam le.
A "tiltott találmányok" problémaköre olyan kérdéseket vet fel,
amelyek megválaszolása nagy kihívás elé állítja a szakembereket mind a mai
napig. Először is, véleményem szerint fontos lenne magát a fogalmat és a jelenséget
valamennyire körbejárni. Hiszen ha az alapfogalmak nem tisztázottak, akkor
minden további lépés hibákat hordozhat magában. A technikatörténet nagyon
régóta ismer olyan találmányokat, amelyek látszólag ellentmondanak a fizikai
törvényeknek. Gondolok itt elsődlegesen az energiamegmaradás és impulzusmegmaradás
törvényeire. Ezek szerint semmiféle rendszerből nem nyerhetünk ki több energiát,
mint amennyit beltápláltunk. Vagyis nem létezhet az úgynevezett "örökmozgó"?
Az örökmozgóval kapcsolatban mindenek előtt fel kell tenni azt a kulcskérdést,
amit legtöbbször csak felületesen tesznek fel, hogy mit is értünk az örökmozgó
fogalmán. A tudománynak ugyanis alapvető kritériuma, hogy pontosan definiált
feltételrendszerek mellett teszi meg az állításait. A másik fontos dolog,
hogy kötelező minden következtetését (tételét) bizonyítani és mindezt jól
definiált logikai rendszerben kell megtennie.
Az idealista világnézeteknek, a művészeteknek ez nem feltétele. Tehát azokban,
akár dogmákra épülő elméleti rendszereket is létre lehet hozni. Ezzel kapcsolatban
elmesélek egy régi történetet, ami velem esett meg. Két évig tanultam a Szegedi
Tudományegyetemen, így gyakran utaztam vonattal Budapest és Szeged között.
Egyik alkalommal teológus növendékek ültek velem szemben a vonaton, az egyikük
kezében lévő könyv címe ez volt: "Dogmatika". Felkeltette az érdeklődésemet
ez a cím és kértem, hogy beleolvashassak. Rögtön az első oldalak egyikén ez
állt: "Vannak kérdések, amiket nem lehet (szabad) feltenni."
Ez az egyetlen mondat világossá tette számomra, hogy a dogma nem más, mint
a szabad gondolkodás bezárása. Mert vannak kérdések (általában a világ alapkérdései),
amelyeket azért nem szabad feltenni, mert nem kell rajtuk gondolkodni, mivel
"valaki" megmondja, hogy mit kell gondolni róluk. Számomra fiatal
koromtól elfogadhatatlan, mondhatnám szellemi bűncselekmény, hogyha felnőtt
emberek (vagy ahogy Antoine de Saint Exupéry írja: a fölnőttek) bezárják a
gyerekek gondolkodását. Az embernek megszületésekor ugyanis még teljesen nyitott
a gondolkodása, minden új információt szűrők nélkül fogad be. A szocializáció
folyamata alakítja ki bennünk azokat a tiltásokat, sémákat, gátlásokat, amelyeknek
szélsőséges esetei a dogmák.
Az ilyen értelemben rossz nevelés tehát a gondolkodást, a kreativitást kerülő,
kritikátlan, sematikus "fölnőttek" társadalmát hozza létre. Kitűnően
mutatja be ezt a problémát Czeizel Endre nemrég megjelent könyve, amelyben
a legnagyobb magyar matematikusok géniuszságának gyökereit kutatja. Ebben
veti fel azt a kérdést, hogy lehet-e szerepe a géniusszá válásban annak, hogy
a vizsgált 15 matematikusból 14 zsidó származású? Ez a mai Magyarországon
különösen aktuális téma, de nem a kreatív gondolkodásra nevelés szempontjából,
hanem sajnos egyes téveszmék szerint a zsidóság genetikusan beazonosítható.
Czeizel doktor mind a 14 matematikus géniusz esetében rámutat arra, hogy ez
alapvetően nem genetikai, hanem a család és a kulturális környezet hatása.
Ebből is látszik, hogy az ember egyedisége nem a génállományában van, mivel
ezt már tudományosan is bizonyították, hogy az élővilág többi faja és az ember
között a gének tekintetében csak minimális különbség van. A mi gondolkodásunk
nem biológiailag determinált. A szocializáció során válik egyedivé.
Visszakanyarodva az eredeti problémához: Nem az a kulcskérdése az UFO jelenségnek,
sem a tiltott találmányoknak, hogy milyen magyarázatot adunk rájuk, hanem
az, hogy létezik-e maga a jelenség?
Definiálni kell a használt fogalmakat, majd ezek segítségével lehet olyan
következtetéseket levonni, amelyek bizonyítását megkísérelhetjük. Ha ezt nem
tesszük, akkor nem a tudományos, hanem a hétköznapi, pongyola beszédmódhoz
jutunk, ami rengeteg félreértéshez vezet. Valahogy úgy, ahogy két ember sietve
akar megbeszélni egy találkozót, majd az egyik a mondat közepén így szól:
"Szóval érted, ugye?" és elrohan. Amikor az így "megbeszélt"
találkozóra kerül sor, kiderül, hogy tökéletesen félreértették egymást és
a város két különböző pontján várakoznak.
Nos, miről is van szó: Létezik-e örökmozgó? Hol vannak a "tiltott találmányok"?
Vajon lehet-e reprodukálni a találmányokat akkor, ha elveszett maga az eszköz?
A tudomány és technikatörténet nagy tanulságát igyekeztem a Titoktan Trilógiám
harmadik kötetében leírni. Idéznék a harmadik kötetből: "A tudomány
és technika fejlődésének megvannak a maguk törvényei. Ezek közül talán a legfájóbb
és legigazságtalanabb, hogy minden korhoz hozzátartoznak a látnok gondolkodók,
akikből meg nem értett előfutárok lesznek. Majd egyszer csak eljön a megértő
és befogadó utókor, amelyben a kortársak csupán azért lehetnek oly megértők,
mert az előfutárok már belopták a tudományos köztudatba azt az eszmét, amelyet
az új felfedezők képesek az új kor számára olyan nyilvánvaló formába önteni,
ami már azokat is meggyőzi, akik addig hitetlenek voltak."
Visszatérve eredeti, örökmozgókra és titkos találmányokra vonatkozó felvetésére,
sajnálatosan kell megállapítanunk, hogy az előző effektus a tudományban is
létezik. Félreértés ne essék, itt nem a hétköznapi értelemben vett új gondolatokról
van szó, hanem egészen új elméletekről, találmányokról beszélünk, amelyek
a kuhni értelemben vett paradigmaváltást igénylik. Hiszen olyan paradoxonok,
olyan megválaszolatlan kérdések merülnek fel, amelyek a klasszikus, mondjuk
úgy hivatalos tudományon belül pillanatnyilag nem megválaszolhatók. Itt ismét
emlékeztetnék az előbbiekben idézett "látnok gondolkodókra"! Akiknek
a gondolatait éppen azért nem fogadja be saját koruk társadalma, mert valami
olyasmit látnak meg a világból, amit mások csak néznek, de egyáltalán nem
vesznek észre. A világ új struktúráját, új törvényeit tárják fel. Ezzel szemben
egy jóeszű, ám hétköznapi gondolkodó (kutató), ha olyan jelenséggel találkozik,
ahol már a problémához vezető kérdés is nehezen feltehető, akkor egyszerűen
felteszi a kezét és kijelenti: "Ez a jelenlegi tudomány szerint nem
létezik, vagy nem megválaszolható kérdés."
Pedig egyáltalán nem erről van szó. Ahogy már az előbb jeleztem, első lépésben
nem az a kérdés, hogy hogyan magyarázható egy jelenség. Az a valódi kérdés,
hogy maga a jelenség verifikálható-e, létezik-e egyáltalán? Nekem egyébként
pontosan ez volt a problémám a Däniken által megfogalmazott "magyarázatokkal"
is. Däniken ugyanis a máig megoldatlan tudományos kérdésekre, nem tudományos
válaszokat adott, hanem egy új vallást talált ki, amely olyan hiten alapul,
melynek középpontjában a földönkívüliek állnak. A vallásoknak pedig nem kritériuma
a tudományos bizonyítás.
Amikor interjút készítettem Egely Györggyel, elmondta, hogy történt több
gyanús haláleset is a tiltott találmányokkal kapcsolatban. A vízautó amerikai
feltalálóját megmérgezték 1998-ban. Horváth István magyar származású feltaláló
pedig Ausztráliában hunyt el, gyanús körülmények között. Ő is hasonló megoldásokon
dolgozott, mint amerikai kollégája. De Bóday Árpád esete is érdekes, aki olyan
szerkezetet hozott létre, melyben többletenergia képződött. Ön szerint ilyen
módszerekkel meg lehet állítani egy-egy ötlet széleskörű elterjedését? Hiszen
a tudománytörténetben az a jellemző, hogy egy-egy elgondolás több egymástól
független agyban is megjelenik. Az atombomba kidolgozását egymással párhuzamosan
folytatták a második világháború alatt Németországban és az USA-ban. Ha Hitler
nagyobb anyagi támogatást biztosított volna a német tudósoknak, akkor igen
valószínű, hogy el tudták volna készíteni. Vajon ha egy eredeti gondolat vagy
találmány elvész, akkor azt más nem képes reprodukálni?
T. D. T.
Először engedjen meg egy rövid megjegyzést a "ha Hitler nagyobb anyagi
támogatást nyújtott volna …" kezdetű mondatához. Az alapkutatásoknak
éppen az a sajátsága, hogy direkt utasításra, parancsra nem végezhetők. Vagyis
ebben az esetben egyáltalán nem működik a pénzzel való motiváció. Az intuíció,
azaz a meglévő tudásunkhoz képest jelentősen új gondolat, csak mint a gondolkodási
folyamat egy-egy ősrobbanása jön létre. Egy olyan pénzközpontú társadalomban,
mint amilyenben élünk, ez képezi az alapvető ellenállást az alapkutatások
és ezáltal az ezt művelő gondolkodók finanszírozása iránt. Röviden: az igazi
alapkutatáshoz nem lehet a manapság a kutatási pályázatoknál is elvárt, üzleti
tervet készíteni! És visszajutottunk az első kérdéséhez, amelyre a rövid válaszomat
csak ismételni tudom: "Az alkotó gondolkodáshoz nyugodt alkotói légkör
és nem gazdagság kell."
E kis kitérőért elnézését kérem, de ezzel a témakörrel kapcsolatban, feltétlenül
fontos volt rögtön az elején tisztázni az alap és alkalmazott, vagy célkutatások
viszonyát. Ahhoz, hogy a legutóbb feltett kérdéseire válaszolni tudjak, utalnom
kell multistruktúra elméletemre, amely egy új világképet ad. Ugyanis az anyag,
energia és információ ekvivalenciatriád egységes elméletéről szól. Az úgynevezett
"nyugati" tudomány több mint kétezer évig alapvetően az élettelen
világgal foglalkozott. Az így kialakult fizikai világképben óriási fordulatot
jelentett Albert Einstein fellépése. Az általa bizonyított anyag és energia
ekvivalencia olyan új világképet adott az emberiségnek, amely sok addig megválaszolhatatlan
kérdésre, nem csupán választ adott, de magát a kérdést is a tudomány keretein
belül engedte feltenni.
A descartesi statikus tér helyett, a dinamikus téridőben lehetett leírni a
világot. Érthetővé vált, hogy nem az anyag tölti ki a teret, hanem maga az
anyag hozza létre azt. A téridő elmélete megvalósította Einstein gyerekkori
pöttyös labdáját, amelyen az ember a katicabogár. A több ezer éves lineáris
végtelen fogalmát egy egészen új végtelen és időfogalom váltotta fel.
A katicabogár tehát körbejárva a pöttyös labdát hiába ér vissza ugyanarra
a pöttyre, annak a koordinátái a téridőben már nem ugyanazok. Ezzel az effektussal
mindannyian szembesülünk, amikor például ugyanabban a kisvendéglőben 30 éves
osztálytalálkozón összetalálkozunk egykori osztálytársainkkal és be kell mutatkoznunk,
hogy megismerjük egymást.
A multistruktúra elméletemben a valóság nem metrikus, hanem úgynevezett struktúra-térben
létezik, amelynek törvényeit nem a szokásos kvantitatív (számokkal leírt),
hanem strukturális egyenletekkel írjuk le. Ennek messzeható következményeit
jelzi "a strukturális emberi gondolkodás és szekvenciális kommunikáció"
paradoxon. Ennek részletesebb kifejtésére talán egy későbbi beszélgetésünkben
sort kerítünk.
Az emberi megismerés számára a természet (a valóság) megfejtendő titok. Kérdés,
hogy ha valamit titokként tartunk számon, az valójában a természet által elrejtett
jelenség-e, vagy pedig az ember által konstruált virtuális titok?
Például, a Titoktan Trilogiám első kötetében létrehoztam egy szót, amelynek
betű, illetve hangalakja a "csimbala". E mögött semmiféle fogalmi
háló nincs, azaz valójában nem jelent semmit. Ha tehát azt mondom valakinek,
hogy "csimbala", akkor kétféle reakció lehetséges. Ha tisztelettel
(esetleg vak hittel!) viszonyul hozzám az illető, akkor úgy gondolja, hogy
én nyilvánvalóan nem beszélhetek értelmetlenséget, így nem szól semmit, alázatosan
konstatálja saját tudatlanságát. A másik lehetőség az, hogy visszakérdez,
esetleg elrejtve vélt tudatlanságát, utánanéz: Mi az a titok, ami e mögött
a szó mögött van?
De ebben az esetben, én -mint a "csimbala" megalkotója- szívesen
elmondom, hogy semmit nem jelent ez a szó, hiszen nincs mögötte valódi tartalom.
Ez tehát egy virtuális titok. Az más kérdés, hogy én kialakíthatom az új kifejezés
fogalmi (valóság) alapját. Mint ahogy az új találmányok, elméletek létrejötte
hozza magával az új kifejezéseket és a mögöttük lévő új fogalmi tartalmakat.
Nos, az úgynevezett UFO jelenségeknek éppen ez a virtuális titok az igazi
problémája. Az örökmozgó jelenség más kategória. Ugyanis az örökmozgó az nagyon
is jól definiálható, csak ahogy az előzőkben említettem, a pontos definícióhoz
vagy nem veszik a fáradtságot, vagy éppen a definíció ködösítése a cél.
Tehát, míg az UFO jelenségeknél az is kérdés, hogy maga a jelenség létezik-e?
Addig az örökmozgó egy jól definiálható jelenség.
A valóságrendszerek megismerésével kapcsolatban létezik egy alapvető paradoxon,
amelynek lényege, hogy az ember és így az emberi gondolkodás véges, míg a
környező világ az ember számára végtelen. Vagyis úgy vagyunk ezzel, ahogy
a katicabogár a nagy pöttyös labdával. Az emberi gondolkodás egyik zsákutcája,
hogy megkonstruálta a végtelen fogalmát (ez afféle "csimbala"),
de valódi tartalmát felfogni képtelen. Nagyszerűen foglalja össze az emberi
gondolkodás eme paradoxonját az úgynevezett Gödel-tétel, amely pontosan azt
mondja ki, hogy egy ellentmondásmentes rendszer mindig ellentmondásossá tehető,
egy bővebb befoglaló rendszerben.
Például az Euklideszi geometriára épülő fizika addig ellentmondásmentes, ameddig
aránylag kis (földi) távolságokra alkalmazzuk, vagyis a valóságos tér kis
részén vizsgálódunk. Ha azonban a világegyetemnek egy nagyobb részét hasítom
ki - és itt jön be az Einstein féle relativitás elméletnek az új térszemlélete
- akkor felborul az euklideszi tér ellentmondásmentessége. Ha ugyanis kilépünk
a világegyetembe és igen nagy távolságokra küldünk fényjelet, akkor azt tapasztaljuk,
hogy a tér valójában nem olyan, mint ahogy addig elképzeltük.
Vagyis meg kellett változtatni a világról alkotott képünket, és az új gondolkodási
modellünkben már a tér szerkezetét az anyag és az energia eloszlása határozza
meg. Azonban ennek a merőben új fizikai világképnek a leírásához valójában
a klasszikus metrikus tér matematikai modelljeit használták fel. Tehát a négydimenziós
térben az időt ugyanolyan matematikai tulajdonságú dimenziónak tekintjük,
mint a három tér dimenziót.
Visszatérve a korábbi példához: a katicabogár és a pöttyös labda által meghatározott
valóság egy olyan metrikus térben működik, amiben a távolságok (az időbeli
távolságok is!) egyenlő léptékűek és monoton növekvő sorozatot alkotnak. Vagyis
nincs megengedve a katicabogárnak, hogy a tér metrikájától eltérő, másfajta
struktúrájú időben haladjon. Világosan kell látnunk ugyanis, hogy az egyenlő
léptékű, monoton növekvő (egyszerűen szólva, lineáris) idő szintén egy mesterséges
emberi konstrukció. Ennek a konstrukciónak velejárója a ciklikus tulajdonság,
amelynek óriási jelentősége volt a különböző órák egyszerű technikai megvalósításánál
(lásd például a napóra, homokóra, mechanikus vagy akár atomóra).
Észre kell vennünk azonban, hogy az élettelen rendszerekkel ellentétben, amelyeknél
az ember alkotta órák mérik (és így hozzák létre) az időt, az élővilágban
nem lineáris idő, hanem minden élőlénynek saját struktúra-ideje van. Tehát
az úgynevezett biológiai, illetve társadalmi órákkal, azaz strukturális órákkal
mérhetőek azok a jelenségek, amik az élő rendszerekben lezajlanak.
Ismét az emberi megismerő tevékenység egy leegyszerűsítő, ám a valóságban
nem létező absztrakciójával állunk szemben, amikor "zárt rendszerekről"
beszélünk. Ez a perpetuum mobile valódi problémája, amely nagyban hasonlít
arra a szituációra, amikor Rodolfo a bűvészmutatványait prezentálta, miközben
ezt mondta: "Csak a kezemet figyeljék, mert csalok!"
De valójában Rodolfo nem csalt, hanem rengeteg munkával begyakorolva "csinálta
a mutatványait", így a megfigyelő nem vette észre, hogy hol van a titok
("csalás") elrejtve. Ezért úgy tűnt, mintha a fizika törvényeit
megkerülte volna. Szeretném felhívni arra a figyelmet, hogy az örökmozgó és
minden olyan technikai eszköz, melyre azt mondják, hogy örökmozgó, tulajdonképpen
Rodolfo "varázsigéjére" hallgat. Vagyis úgy kezeli a fizikai törvényeket,
hogy a titokról elvonja a figyelmet, ami így nagyon nehezen tettenérhető.
Mi a titok ("csalás") lényege? A titok lényege az, hogy az anyag
és energiamegmaradás törvényét általánosságban még senki nem bizonyította
be! Az eddigi, úgynevezett empirikus bizonyítások abból álltak, hogy a különböző
energiafajtákkal végzett kísérletekben eddig még soha nem találtak az energiamegmaradás
törvényének ellentmondó eredményt. Az örökmozgó pontosan erre lenne ellenpélda.
Tehát úgy vagyunk vele, hogy mivel az energiamegmaradás törvényére eddig még
nem sikerült ellenpéldát konstruálni, kinevezzük általános természeti törvénynek.
Ezzel a hivatalos tudomány a 22-es csapdájába került. Hiszen ahogy azt már
az előzőkben említettem, a tudományon belül nem tehet fel bizonyos kérdéseket,
ilyen például a perpetuum mobile-típusú rendszerek vizsgálata. Vagyis a mai
hivatalos tudomány nem fogadja el a multistruktúra elméletben bebizonyított,
általam "kivételek törvényének" nevezett törvényt, amit a közgondolkodás
egyszerűen úgy fogalmaz meg, hogy "kivétel erősíti a szabályt".
A problémát össze szokták kapcsolni az entrópia fogalmával, amit a kinetikus
gázelmélet mintájára C.Shannon az információelméletben is bevezetett. Az entrópia
szemléletesen egy rendszer működésének rendezettségét, illetve rendezetlenségét
jellemzi. Azt azonban általában nem említik meg, hogy az entrópia csak zárt
rendszerekben értelmezhető. Ez az energiamegmaradás metrikus térbeli értelmezésének
Rodolfo trükkje!
A multistruktúra elméletből közelítve, a probléma úgy írható le, hogy ha a
strukturális világot metrikus térben kvantitatíve írjuk le, akkor a kvantitatív
átszámítások mindig valamilyen hibával történnek. Ez a kvantitatív modellezés
"mérési hiba" Rodolfo trükkje. Valójában azonban nem tudjuk, hogy
mi a mérési hiba, mert felmerül az a kérdés, amit korábban feltettünk a titkokkal
kapcsolatban, hoyg vajon mi okozza az empíria és az elmélet közötti eltérést?
Valóban az, hogy nem eléggé pontos a mérőműszerem? Vagyis mérési hibával állunk
szemben? Vagy az okozza, hogy a modellem, a mérőműszerem (ami szintén egy
modell) nem izomorf a valósággal?
Egely György: "Tiltott Találmányok" című könyvében olvasható
egy nagyon érdekes történelmi példa. Amikor Francisco Pizarro és az amerikai
kontinens őslakói között megtörtént az első összeütközés, akkor nem kizárólag
a technikai különbség miatt kerekedtek felül a hódítók. Igen jelentős szellemi
előny is volt az öreg kontinensről érkezők térfelén. A kerék elterjedésével
ugyanis hatalmas kulturális különbség jött létre az amerikai és az európai
kontinens között. Egy ilyen találmány elég ahhoz, hogy felfedezések sora induljon
el az egyik oldalon és maradjon el a másik térfélen. Aki lemarad a fejlődésben,
megteremti akaratlanul is annak a lehetőségét, hogy áldozattá váljon. Ön szerint
melyek azok a lehetőségek, melyeket feltétlenül ki kellene használnunk ahhoz,
hogy ne kerüljünk kiszolgáltatott helyzetbe? Milyen új elméletek, fordulatok
megkonstruálása szükséges ahhoz, hogy a valóságot pontosabban le tudjuk írni?
A Multistruktúra kötetem címlapján szerepel egy furcsa egyenlet, amit az úgynevezett
"Aréna modellel" kapcsolatban írtam le. Ez az egyenlet azért furcsa,
mert az egyenlőségjel bal és jobb oldalán egészen eltérő világmodell szerepel.
A baloldalon egy strukturális kifejezés áll, a jobboldalon pedig egy kvantitatív
(metrikus) kifejezés. Azt mondom tehát, hogy a jobboldalon áll a világ kvantitatív
leképezése. Ez modellezi a ma általánosan elfogadott tudományos gondolkozásunkat.
Itt minden hibatag szétoszlik két részre: a mérési hibára és arra a hibára,
ami abból fakad, hogy a strukturális modell és a kvantitatív modell nem izomorfak
egymással és főleg nem a valósággal. Vagyis a kvantitatív modell nem tudja
leírni azt a struktúrát, amiből származik.
Lehet, hogy ha én száz vagy kétszáz évvel ezelőtt éltem volna, nekem sem tűnik
fel az egész. De több évtizede többnyire olyan alkalmazásokkal foglalkoztam,
amik az élő rendszerekre, főleg a társadalomtudományokra vonatkoztak. Azt
vettem észre, hogy ez a bizonyos "nem izomorfia" a strukturális
és a metrikus leképezés között annál nagyobb, minél bonyolultabb élő rendszereket
vizsgálok. Ebből az következik, hogy a társadalmi jelenségeknél már olyan
nagy lesz ez a bizonyos hibatag, hogy azt már nem tudom kompenzálni bármilyen
pontos kvantitatív mérőeszközzel.
Galilei óta sokan úgy gondolják, hogy attól válik egy tudományág igazán tudománnyá,
ha a törvényei a matematika nyelvén leírhatók. Ez így nem egészen helytálló,
ugyanis az utóbbi évszázadokban az élettelen tudományok leírására szolgáló
analitikus matematikai területek valóban nagyon sokat fejlődtek, viszont,
amikor a jóval fiatalabb élet- és társadalomtudományok szerettek volna a tudományosság
hasonló rangjára emelkedni, ugyanazokat a matematikai leíró eszközöket használták
fel, amik a természettudományokat oly naggyá tették. Ma már egyre világosabbá
válik, hogy ez az út nem járható. Jelenleg ott tart a hivatalos tudomány,
hogy ki meri mondani, hogy paradigmaváltásra van szükség. Meggyőződésem, hogy
ezt a paradigmaváltást a metrikusról a struktúra-térre való áttérés hozza
el.
Kutatásaim során mindig törekszem arra, hogy olyan emberekkel találkozzak,
akik különös jelenségekről számolnak be. Az előző könyvemben a Földön kívüli
civilizációk esetleges létezése is szóba került. A fogalmak tisztázásában
Ön is segített. Egely György például beszélt a teleportációról, a telekinézisről
vagy az antigravitációról. Amikor Önnél jártam, számomra az volt a meglepő,
hogy egy matematikus segített pontosabb kép kialakításában, olyan területen,
mely bizonyos akadémiai körökben biztos ellenállást válthat ki. Ha jól tudom
Ön elméleti modellt is kidolgozott, például a "perpetuum mobile"
problémájával kapcsolatban. Röviden ismertetné ezt az elméletét?
Valóban, a probléma rendszerelméleti megközelítésével foglalkoztam. A megvalósított
találmányokról és azok mérnöki aspektusairól Egely György rendelkezik évtizedek
alatt szisztematikusan gyűjtött, releváns információkkal. Ahogy azt egy előbbi
kérdése kapcsán kifejtettem, a "perpetuum mobile" problémakör mélyén
"a tudományos gondolkodás Rodolfo trükkje" rejtőzködik. Ezt pedig
a nyílt és zárt rendszerek alapvetően eltérő rendszertulajdonságaiban kell
keresni.
A hivatalos tudományos gondolkozás túl bonyolultnak tartja a világot. Főleg
azért, mert a véges ember egy számára mindenképpen végtelen rendszerrel kerül
szembe. Ezért a jelenségeket, pláne a bonyolult jelenségeket megpróbálja leegyszerűsíteni.
Létrehozta azt a rendszerelméleti leegyszerűsítést, amit nevezhetünk fekete
doboz vagy zárt rendszernek. A zárt rendszer olyan emberi absztrakció,
ami a valóságban nem létezik. A zárt rendszer fogalmát valójában azért
hozzuk létre, hogy úgy tudjunk definiálni egy rendszert, hogy a definíció
peremfeltételeinek eleget tudjunk tenni. Mivel minden nyílt rendszer számunkra
végtelen, de végtelen sok peremfeltételt leírni nem tudunk, ezért véges rendszert
kell csinálni belőle. A konvergencia a kvantitatív matematikában a sorozatok
ritka tulajdonsága. Általában a végtelen sorozatok nem konvergensek. Nem így
van ez, ha struktúra-térben gondolkodunk, amelyben mindig teljesül a konvergencia
kritérium. Vagyis, ha bármilyen rendszert a struktúra-térben vizsgálok, akkor
a konvergencia egy jól leírható általános jelenség.
Arra utal esetleg, hogy a természet olyan megújulási erővel rendelkezik,
amelyet eddig még nem fedeztek fel? Amikor Viktor Schauberger unokájával beszélgettem,
elmondta, hogy nagyapját egy időre a bolondok házába is bezárták, különös
nézetei miatt. Találmányaira csak a katonaság figyelt fel. De hivatalos akadémiai
körök nagyon sokáig elutasították gondolatait. Az utóbbi időben azonban fordulat
következett be. Több Intézet is érdeklődik és megpróbálják megérteni azt,
hogy miről is szóltak Schauberger kísérleti eszközei és tervrajzai. Amikor
megkérdeztem Jörg Schaubergert arról, hogy mi a titok, akkor rövid választ
adott: "A titok a természetben van." Semmi mást nem kell tennünk,
csak pontosan kell megfigyelni a minket körülvevő jelenségeket és ezekből
kell tanulnunk.
Szeretnék felhozni egy érdekes példát ezzel kapcsolatban. Régóta létezik ugyanis
egy olyan vita a globális felmelegedéssel kapcsolatban, amely sok kérdést
felvet.
2007. december 13.-án több mint száz tudós nyílt levélben tiltakozott a klímaváltozás
elmélete ellen, melyet az ENSZ főtitkárának, Ban Ki-Moon-nak küldtek el. Levelük
címe: "Az ENSZ Klímakonferenciája totálisan hibás irányba viszi a
világot"
Ugyanis például a víz körforgása is egy természetes ciklikus folyamat. A hőmérsékletkülönbség
miatt a Föld felületéről, amelynek több mint kétharmada vízfelszín, pára emelkedik
fel. Ez összegyűlik felhők formájában, ami majd újra csapadék formájába visszatér
az óceánokba, illetve a Föld felszínére, ami egy homeosztatikus körfolyamat.
Ha tehát a környezeti felmelegedés elér egy bizonyos szintet, akkor a természet
ezt automatikusan kompenzálja. Több csapadék fog esni, gyorsabb lesz a párolgási
és kicsapódási ciklus, ami hőelvonással jár, így új hőmérsékleti egyensúlyi
állapotot hoz létre. Körülbelül az történik, mint az emberi szervezetben izzadás,
vagy láz esetén.
Az ilyen jellegű vitákat természetesen nem lehet egykönnyen lezárni, hiszen
erőteljesen érvényesül a pénzközpontú "egyértékű társadalom" nyomása,
amely létrehozott egy hatalmas üzletet jelentő "környezetvédelem"
nevű ágazatot. Példáimmal a szemléletbeli különbségekre szeretnék rávilágítani.
Mindig fel kell tenni a kérdést: Miről is beszélünk valójában?
Amint azt már jeleztem, az örökmozgó elméleti problémájának megértésében a
nyílt és zárt rendszerek törvényeinek felvázolása segíthet.
Ajánlom figyelmébe a következő gondolatkísérletet (bár ez a valóságban is
könnyen elvégezhető, kérem ne tegye meg, mert veszélyes). Töltsön tele vízzel
egy kukta fazekat, rögzítse a fedelét és a szelep helyére csavarjon egy fix
csavart, amellyel így hermetikusan lezárja a rendszert. Íme, egészen egyszerűen
létrehozott egy zárt rendszert, amelynek pontosan tudja mérni a paramétereit
(tömeg, térfogat, hőmérséklet). Tegye fel a gáztűzhelyre a kuktát és melegítse.
A kukta zárt rendszere felveszi a kívülről érkező hőmennyiséget, amitől egyre
növekszik a benne lévő víz hőmérséklete, majd a forráspontot elérve a halmazállapot
változáshoz térfogat növekedésre lenne szükség, amit a zárt rendszer nem tesz
lehetővé, ezért a kukta felrobban. A jelenség során mindent pontosan le tudunk
írni, az energiamegmaradás törvénye a zárt rendszerben tökéletesen érvényesül,
egészen a robbanás pillanatáig. Vagyis a jelenséget le tudjuk írni, az energiamegmaradást
azonban csak akkor tudjuk megmagyarázni, ha a kuktát a konyha befoglaló rendszerében
vizsgáljuk, és visszahelyezzük a fix csavar helyére a szelepet. Azaz be kell
látnunk, hogy a kukta zárt rendszerként való leírása csak bizonyos határok
között alkalmazható absztrakció. Ez ismét a zárt rendszerek "Rodolfó
trükkje"!
Az energiamegmaradás és az entrópia törvényénél egy precíz tudományos kutató
leírja peremfeltételként, hogy az kizárólag zárt rendszerekre igaz. Hova jutottunk?
Az általános fogalmaktól most már kísérleti úton eljutottunk oda, hogy zárt
rendszerben tudom csak igazolni az energiamegmaradás törvényét. A valóságban
viszont nem zárt rendszerként működnek ezek az Ön által vizsgált különös szerkezetek
("örökmozgók").
A klasszikus newtoni fizikában mozgás csak kölcsönhatás révén jön létre. Azt
mondja newton első törvénye, hogy egy test csak külső erő hatására változtatja
meg mozgásállapotát. Az Aréna modellben a rendszer minkét objektuma nyugalomban
van. Egyszer csak a torreádor a háta mögül felmutatja a posztót. Nyilvánvaló,
hogy nincs a torreádor és a bika között konkrét fizikai kapcsolat (fizikai
erőhatás), mégis a bika megmozdul és egyre gyorsabban fut a torreádor felé.
Még ha számolunk azzal a minimális energiával, ami a posztó meglebegtetéséhez
kell, akkor is a klasszikus fizika értelmében itt csoda történik. De
hiszen éppen ezt a trükköt tapasztaljuk azoknál a berendezéseknél, amik örökmozgó
elnevezéssel működnek. Elméletem szerint ugyanis, itt a struktúra-térben az
anyag=energia=információ ekvivalencia triádból a struktúra információ alakja
lép működésbe. A bika számára a posztó, mint információs energia válik mozgási
energiává, miközben nem történt fizikai erőhatás.
Mi történt valójában? Látszólag megmagyarázhatatlan energia keletkezett. Holott
ha én a teljes struktúra-térben tekintem az egész jelenséget, akkor az információs
energia eredetileg is benne volt a rendszerben. A struktúra-tér strukturális
egyenleteivel tökéletesen leírható az energiamegmaradás, amit általánosságban
bebizonyítottam, annak szükséges peremfeltételeit is meghatározva, és a "struktúramegmaradás
törvényének" nevezem. A struktúra-térben tehát bizonyíthatóan létezik
általános megmaradási törvény. A metrikus térben ezzel szemben általában nem
bizonyított az energiamegmaradás törvénye, csak a negatív bizonyíték, hogy
eddig még nem sikerült ellenpéldát találni. Persze, kivételt képeznek az Ön
által vizsgált szerkezetek, jelenségek, amelyeket viszont az energiamegmaradás
törvényére hivatkozva nem vizsgál a hivatalos tudomány. Félreértés ne essék,
ezek ettől még lehetnek zseniális találmányok, és ha valóban léteznek a jelenségek,
akkor a struktúra-térbeli strukturális egyenletekkel leírhatók lesznek. Tehát
azt mondom, hogy zárt rendszerként "Rodolfo trükk" van a dologban,
mivel ezek az eszközök valójában a környezetből, azaz a struktúra-térből "csatolják
ki" az energiát.
A valóságot leíró elméletek folyamatosan versenyeznek egymással. A nagy
váltások a tudományelmélet területén olyan gyökeres változásokat vihetnek
végbe, melyek kihatnak az egész emberiségre. Gondolok itt például a newtoni
fizika világmagyarázatára, melyet követett az Einsteinféle relativitás elmélet.
A váltással nagyon sok olyan jelenséget voltak képesek megmagyarázni a tudósok,
melyek korábban ellentmondásosak voltak. Egely György szerint ez a váltás
a találmányoknál egyáltalán nem ment végbe. Szerinte, ha valaki bevisz a Szabadalmi
Hivatalba egy működő "örökmozgót", akkor arra rá sem néznek, csak
kijelentik: "Ilyen nem működhet, mert nem lehetséges". Sok találmány
ezért nem tud megjelenni a piacon és maradnak a kevésbé hatékony, de egyes
érdekcsoportokat pénzügyileg jobban kiszolgáló eszközök. Ön szerint ez nem
összeesküvés elmélet? Nem érzi úgy, hogy túl sok a külső hivatkozás?
Kissé irónikus válaszként mondhatnám, hogy a szabadalmi hivatalokban nem Albert
Einsteinek a szabadalmi ügyvivők, ahogy ez kivételesen a svájci szabadalmi
hivatalban megtörtént 1902-1911 között. A szabadalmi ügyvivők a hivatalos
tudományra támaszkodnak, az a dolguk, hogy azt minél magasabb színvonalon
képviseljék és nem az, hogy felülbírálják. Úgy vannak tehát vele, hogy ha
valami a klasszikus (hivatalos) tudásnak nem felel meg, az egész egyszerűen
nem létezhet, és ezért elutasítják. Teszik mindezt úgy, hogy magát a problémát
nem járják körül. Egy egyszerű adminisztratív döntés miatt sok remek ötlet
megvalósítása kárba vész, vagy hosszabb időre háttérbe szorul. Fontos felhívni
a figyelmet a tudomány és technikatörténet sok-sok esetére, amikor téves kiindulási
hipotézisekre építve, vagy a véletlen szerencse faktort is kihasználva, óriási
találmányok születtek. Más esetekben az elmélet messze megelőzi a technikai
lehetőségeket, így a megvalósítás "lehetetlennek" tűnik. Minden
esetben tehát meg kellene vizsgálni, hogy hol van a "Rodolfo trükk".
A tudománytörténetben folytonos paradigmaváltás figyelhető meg. Elméletek
születnek, melyek folyamatos próba és kísérlet alá vannak vonva. Ha egy elmélet
kiállja a próbák ismételt sorát, akkor megszületik a jelenséget leíró törvény.
Az egészen biztos, hogy a humán tudományok és természettudományok törvényeinek
váltása, átalakulása legalábbis a következmények szempontjából másképpen alakul.
Hiszen mondjuk a filozófiában bekövetkező paradigmaváltásnak nincsenek egész
iparágakra kiható anyagi vonatkozásai. A fizika területén viszont nagyobb
lobbik érdekei is sérülhetnek egy új elmélet, vagy találmány elterjedésével.
Példa erre Edison és Tesla történelmi esete. Edison hatalmas összegeket fektetett
az egyenáram minél szélesebb körű elterjesztésébe. Tesla viszont a váltóáram
feltalálásával sokkal jobb módszer lehetőségét kínálta fel az egész emberiség
számára. Beindult a küzdelem, az úgynevezett "áramok harca". Szerencsére
Teslának nem kellett az életével fizetnie ezért a találmányáért és végül az
ipari befektetők is mellé álltak. Győzött a józan racionalitás, vagy talán
az előrelátó üzleti érdek? Mai világunkban is folynak hasonló küzdelmek. Az
olaj lobbi mindent megtesz azért, hogy megakadályozza olyan olcsó energiaforrások
széleskörű elterjedését, melyek képesek lehetnek megváltoztatni bolygónk energia
térképét. Dollár milliárdokról van szó. Beszélgetésünk lezárásaként, fel kell
tennem a kérdést: Ön szerint létezik-e az ipari tőkének vagy akár az olaj
lobbinak olyan logikája, amikor már maguk is belátják, hogy vesztett csatát
támogatnak? Hiszen a tőke gazdasági racionalitás alapján szerveződik. Üzletemberek
állnak a háttérben, akik kalkulálnak. Ha valóban rohamosan fogy a foszilis
energia, a kőolaj, a földgáz, a szén, akkor egy idő után nekik is be kell
állniuk olyan új megoldások mögé, amelyek ismét biztosítják számukra a hosszú
távú profit lehetőségét.
Sajnálom, hogy ez a beszélgetés is a gondolatok szabad szárnyalása után, a
gazdaság kényszerpályájára száll le. De sajnálatom semmiképpen sem a kérdezőt,
inkább pénzközpontú korunkat illeti, amelyet én tömören "egyértékű társadalom"-nak
hívok. Ennek lényegét pontosan az előzőkben elemzett kvantitatív, leegyszerűsítő
gondolkodásra vezethetjük vissza. Ahogy említettem, a multistruktúra elméletem
fő inspirációját éppen a társadalom megismerése és modellezése jelentette,
így a kreatív kutató és a kreatív társadalom problematikája nem áll távol
tőlem. Anélkül, hogy a társadalmi értékrend 20. századi változásait napjainkig
elemeznénk, elegendő, ha a jelen témánk kapcsán már az előzőkben kifejtett
strukturális világ és kvantitatív modellezés paradoxonra hivatkozom.
Ugyanis az igen bonyolult társadalom, mint multistrukturális rendszer törvényszerűségeinek,
működésének leírása fokozatos leegyszerűsítéseken át vezetett el a kvantitatív
modellekhez. Ez pontosan megfelelt a tudományosság és metrikus matematikai
leírás ideájának, amit a 20. század utolsó harmadában a Nobel díjjal azonos
értékű, a Nobel Alapítvány által létrehozott "közgazdasági Nobel-díj"
létrehozásával honoráltak. Ettől még indokoltabbá vált a társadalmak gazdasági
szempontú modellezése és annak a nézetnek általános elterjedése, hogy a fejlett
társadalmakat a gazdasági verseny vezérli, amelynek univerzális mérőeszköze
egy univerzális csereeszköz, a pénz. Erre az univerzális kvantitatív csereeszközre
konvertálható az összes többi érték. Így vált a közgondolkodás részévé a "van
annyi pénz" visszataszító egyértékű társadalmi modellje. Így válik érthetővé,
hogy az előbbiekben említett, közvetlen tervezhető "haszonnal" nem
kecsegtető alapkutatások finanszírozása egyre reménytelenebb. Miközben a döntéshozók
figyelmen kívül hagyják azt az alapvető társadalmi törvényt, hogy a kreatív
társadalom, akárcsak az egyéni kreativitás, a társadalom túlélésének alapja.
Az ipari tőke, illetve olaj lobbi logikájának változására vonatkozó kérdésére,
tehát azt az elméleti választ adhatom, hogy egyértelműen a gondolkodásmód
megváltozására van szükség. A jelenleg uralkodó gazdaságcentrikus gondolkodásmód
ugyanis az egész társadalmat a gazdasághoz hasonló, úgynevezett "nullaösszegű
játéknak" tekinti. Ennek az a logikája, hogy nyerni csak mások rovására
lehet, mivel a rendelkezésre álló kapacitások végesek. Így csak az elosztási
arányok változhatnak, ami nyilván a már megszerzett pozíciók elvesztésével
jár. Az így kialakult gazdasági rendszerben vannak szektoriális nyertesek,
mint például az energia ipar. Abban a pillanatban, ahogy egy új szereplő be
akar lépni ebbe a rendszerbe (ember, cégcsoport, technológia), akkor a nullaösszegű
játék miatt, csak úgy lehet valaki nyertes, ha a már bent lévő szereplők veszítenek.
Pillanatnyilag azonban olyan nagy a gazdasági ereje ezeknek az üzleti köröknek,
hogy nem engednek be senkit az adott szektorba. Két esetben hátrálnának meg.
Sajnos tartok tőle, hogy a napjainkban éppen globalizálódó rendszert, illetve
gondolkodási sémákat, csak valami nagy katasztrófa lesz képes megváltoztatni.
Talán a beszélgetésünkből annyi mindenképpen kiderült, hogy a technikailag
"megvalósítható örökmozgónak" nevezett berendezések gondolati hátterében
mindig valamiféle homeosztázis, vagyis a környezethez való alkalmazkodás lappang.
Vagyis a természetben, mint nyílt rendszerben elhelyezett szerkezet képes
lehet a struktúra-térből felszabadítani ("kicsatolni") a természeti
körfolyamatok során mindig megújuló struktúrákban rejlő energiákat. Ilyen
például a térszerkezet átalakulásából származó szélenergia, vagy napenergia,
stb.
Összegzésül szeretném felhívni a figyelmét arra, hogy nem véletlen, miszerint
szinte mindegyik elemzésre érdemes "örökmozgó" szerkezet a mágnességgel,
mágneses vagy elektromos térrel kapcsolatos. A struktúra-térben nem a klasszikus
kvantitatív, hanem struktúra műveletek érvényesek. Így jól leírhatók a nem
nullaösszegű játék típusú jelenségek. E két gondolkodásmód közötti alapvető
különbséget szemlélteti a következő kis gondolatkísérlet: "Ha adok
neked 100 forintot, neked 100 forinttal több pénzed lesz, nekem ugyanennyivel
kevesebb. De ha elmondok neked egy jó gondolatot, te egy gondolattal gazdagabb
leszel, és nekem mégsem lesz kevesebb." Erre vonatkozó aforizmám:
"A gondolat korlátlanul osztható és mindig van maradéka".
Az elméleti paradigmaváltás után tehát könnyen belátható lenne, hogy a struktúra-térben
korlátlan energia van, azonban azok az általános "asszociációs folyamatok"
amelyekkel eme mérhetetlen struktúra-energiához hozzá lehet férni, zseniális
(asszociációs, azaz strukturális műveleteken alapuló) eszközöket igényelnek.
Amíg a struktúra-tér jelenségeit metrikus modellekkel és eszközökkel próbáljuk
leírni, azaz megérteni, kénytelenek leszünk a "magyarázatokat" a
tudomány világa helyett, a hit világában megfogalmazni. Így a nagyon is valóságos
"Rodolfo trükköket" csak csodákként tudjuk leírni. A magyarázatot
azonban mindig meg kell, hogy előzze a kérdés: valóságos-e (létezik-e)
a vizsgált jelenség?
Budapest, 2012. június