Kiadó:
Ad Librum Kiadási
év: 2009 ISBN: 978-963-9934-66-5 Méret: B6 Ár: 1990 Ft |
A globalizáció, az információs
társadalom kialakulása új biztonsági kihívásokat vet fel, amit kegyetlenül bizonyít
az USA elleni 2001. szeptember 11-i terroristatámadás. A leküzdendő vagy csökkentendő
biztonsági kockázatok közé bekerült a fizikai, számítástechnikai terrorizmus (a
cyberterror) is. A katonai információs hadviselés mellett pedig megjelent a társadalmakat,
szervezeteket, vállalatokat, egyéneket és a civilszférát egyaránt fenyegető változata
is. A biztonságtechnikában felértékelődik
az emberi tényező. A
könyv foglalkozik a biztonsági kultúrák felmérésével, fejlesztésével, napra készen
tartásával is. Végül
rámutat arra, hogy ezt az eddig nem megfelelően művelt területet, a biztonsági
kultúrát társadalmunkban és az azt alkotó humán közösségekben, a figyelem, a képzés,
a védelem központi kérdésévé kell tenni. Szembe kell nézni azzal, hogy nem lehet
hatékony önvédelmi intézkedéseket biztosítani, az emberi tényező és közösségek
magas szintű biztonsági kultúrája, tudatossága, etikussága nélkül. | |
Recenzió "Maximális
biztonság = Minimális emberi tényező"
A köztudatban már-már közhely, hogy globalizálódó információs társadalomban
élünk, amelyben alapvető szerepet játszik a tömeges mennyiségű információ létrehozása,
áramoltatása, illetve tárolása. Mindez egyre inkább elektronikus digitális rendszereken
történik. Eme új és napjainkban is alakuló társadalmi forma pontos leírása még
a kutatók részéről is várat magára. Az azonban bizonyos, hogy az információ alapú
e-társadalom kulcskérdése a biztonság. A Szerző jelen kötete hiánypótló a biztonsággal foglalkozó hazai szakirodalomban, mivel egy egészen új szemszögből világítja meg a kérdést. Rámutat, hogy egy adott társadalom kultúrájának részét képezi a biztonsági kultúra. A biztonságra vonatkozó leglényegesebb alapelv, az egyenszilárdság elve, a technikai biztonsági rendszereken túl kiterjesztendő a teljes társadalomra (mint rendszerre), illetve annak alrendszereire (pl. a szervezetekre, vállalatokra). Így válik érthetővé, hogy a biztonsági kultúra a különböző rendszerszinteken fejleszthető, oktatható, a személyiségbe integrálható, sőt az újabb generációkra átörökíthető. A kötet felépítése tökéletesen követi az ehhez a megközelítéshez elengedhetetlen rendszerszemléletet. Ez vonatkozik a biztonsági kultúra társadalmi rendszerszintjétől az alacsonyabb, szervezeti rendszerszintekre való modellanalógiák bemutatására, de a fogalmi rendszerépítésre is, amely az alapfogalmak definícióitól (biztonság, társadalom, közösség, önvédelmi képesség, …), a bonyolultabb fogalmakig (kultúra, szervezeti kultúra, biztonsági kultúra, biztonsági tudatosság, …) halad. Nem elhanyagolható a kötet azon törekvése, hogy az elmélet és az alkalmazható gyakorlati sémák közötti egyensúlyt megtalálja. Ennek alapjául szolgál az információ és hatalom viszonyának tömör megfogalmazása, az I. részben a társadalmi biztonságot fenyegető veszélyforrások részletes felsorolása után: "Az információ ma már tömegcikk és birtoklása nem utolsósorban hatalmat jelent."
A
megfogalmazás tökéletesen visszaigazolja N.Wiener több mint 60 évvel
ezelőtt,
az információ tömegcikké válásának hajnalán leírt látnoki gondolatait: "A tipikus amerikai világban az információ sorsa az, hogy áru lesz, venni és eladni lehet. Nem az én dolgom, hogy azon akadékoskodjam, hogy ez a kereskedői álláspont erkölcsös-e vagy nem, durva-e vagy finom. Az én dolgom az, hogy kimutassam: ez az álláspont az információ és a vele kapcsolatos fogalmak félreértéséhez és félrekezeléséhez vezet." (Norbert Wiener)
Mivel a Szerző informatikus szakértő, nem
társadalomkutató, üdvözlendő az a kitartó háttér irodalomkutatás, amely
jól tükrözi az információs társadalommal kapcsolatos elméleti alapvetések
hiányát. Ennek eredménye az I. rész elméleti zárógondolata, miszerint
Másrészt ugyanebben az I. részben nemzetközi kitekintést (EU, NATO, ENSZ) is tartalmazó összefoglalását kapjuk a társadalmat, illetve a társadalmi biztonsági kultúrát meghatározó tényezőknek. Fontos, és naprakészen alkalmazható az I. rész végén közölt COBIT érettségi modell, illetve az OECD Tanácsa 2002-es Új Biztonsági Kultúra Programjának rövid ismertetése. (Ezt a 12. fejezet részletesen tárgyalja.) A
kötet koncepcióját jól tükrözi, hogy a II. rész, amelynek címe A szervezeti
(vállalati) biztonsági kultúra, a gyakorlatban igen jól alkalmazható mellékletekkel
együtt, a könyv terjedelmének 75%-át teszi ki. A II. rész, de nyugodtan mondhatjuk, hogy az egész kötet csúcspontját a 11.2. fejezetben tárgyalt emberi tűzfal (human firewall) fogalmi bevezetése jelenti. Itt kerül megfogalmazásra a biztonsági rendszerekkel kapcsolatos általános probléma, amely kiemeli az emberi tényező szerepét: "Az emberi tényező képezte kockázatokkal szembeni védelmi vonalak a technológiai megoldásnak nem részei. … Ezeket, a védelmi intézkedéseket egy szervezetenként kidolgozott EMBERI TŰZFAL NYILATKOZAT-nak kell tartalmaznia …" A Szerző ismerteti a Human
Firewall Council által ajánlott védelmi intézkedési lépéseket, amelyekre ez a
nyilatkozat épül, majd sorra veszi a biztonsági kultúrát sértő magatartás típusokat.
Ki kell emelni a 17.
fejezet jelentőségét (A biztonsági kultúra és az egyén), amelyben nem csupán
a biztonsági kultúra szempontjából vizsgált, Karl Gustav Jung típustanára épülő
személyiség tipizálás részletes leírását és elemzését találjuk, hanem figyelemreméltó
új elemként írja le a "szervezet személyiségtípusait" (lásd 7.táblázat).
Így egységes rendszerben válik magyarázhatóvá az egyén és az őt befoglaló szervezet
biztonságának összefüggése, valamint az, hogy az egyének, illetve az egyének és
a szervezet különbözősége biztonsági szempontból kockázatot jelent. T.Dénes
Tamás Budapest, 2010. január |