Tudásmegosztás a 21.századi e-MBER alkotta társadalmi hálózatokban
(Előadás a Budapesti Kommunikációs Főiskola, A jövő útjai: Fenntarthatóság, innováció … konferencián, Budapest, 2009.11.25.)
e-mail: tdenest@freemail.hu
e-MBER avagy egy új veszélyeztetett faj keletkezése
Napjaink tudományának, gazdasági és társadalmi döntéseinek legégetőbb kihívása a túlcivilizált emberiség környezetszennyezése. A környezetszennyezés eredményeként fajok ezrei tűnnek el a Földről.
Mégis ritka történelmi pillanat
részesei lehetünk mi, a Föld lakosságának mintegy 10%-át kitevő, úgynevezett
modern társadalmak egyedei, akiknek ajtaján kopogtat az információalapú
társadalom
(e-society) virtuális, vagy valóságos szelleme. Az evolúció tíz-százezer-millió
éves folyamában egy új emberfajta (talán csak mutáció), az e-MBER kialakulásának vagyunk tanúi.
Az e-MBER (az angol kiejtés szerint ejtsd: i-mber) új fogalma természetesen simul az e-mail, e-business, e-bank, e-society, e-learning, stb. sorba. Tehát az elektronizáció, a digitális technika virtuális cérnaszálán függő homo-sapiens az e-MBER, aki az élővilág legkiszolgáltatottabb, legsebezhetőbb fajává küzdi le magát a táplálkozási lánc csúcsáról, miközben folyamatosan töretlen fejlődésről beszél. Felvetődik a kérdés, hogy új emberi minőség az e-MBER, avagy a jövő e-társadalma talán az új e-MBER kovácsa?
A 20.század az elektronizáció
elterjedésével köszöntött ránk, és 50 évvel később már a számítástechnika, a
digitális e-kommunikációs hálózatok térhódításával elkezdődött egy mesterséges
rohanás, melyet „virtuális agárverseny effektus”-nak neveztem el.
Ennek zászlajára a következő feliratot írhatnánk: „Érjük utol a nemlétező
nyulat egy virtuális agárversenyen!”.
Klasszikus fogalmainkkal, ez afféle fordított fogyasztói társadalom, amelyben nem a tömeges kereslet gerjeszti a piacot, hanem az üzleti elit által mesterségesen gerjesztett piac hozza létre a tömeges keresletet. Rá kell döbbennünk, hogy a virtuális agárverseny effektus kulcsszava az INFORMÁCIÓ, illetve ennek ipari tömegtermelése.
"A tipikus amerikai
világban az információ sorsa az, hogy áru lesz, venni és eladni lehet. Nem
az én dolgom, hogy azon akadékoskodjam, hogy ez a kereskedői álláspont
erkölcsös-e vagy nem, durva-e vagy finom. Az én dolgom az, hogy kimutassam: ez
az álláspont az információ és a vele kapcsolatos fogalmak félreértéséhez és
félrekezeléséhez vezet."
(Norbert Wiener)
Az információ materiális formái a jelek, jelsorozatok minden ember
számára érzékelhetők, míg azok csak bizonyos vonatkoztatási rendszer
(értelmezési keret, dekódoló rendszer) birtokában értelmezhetők, válnak
struktúrált információkká, azaz ismeretekké. Ugyanazon információ tehát az egyik
embercsoport számára jelentéssel bíró ismeret, míg mások számára értelmetlen
jelsorozat (adat).
Mivel az emberiség számára évezredek óta az információk rögzítése,
továbbítása technikai nehézségeket jelentett (szöveg nyomtatás, később hang,
képrögzítés, terjesztés, tárolás, stb.), így elődeink hozzászoktak ahhoz, hogy
többnyire az új ismeretek közvetítésére, átörökítésére korlátozták
tevékenységüket.
Az információipar a 20. század második felének új és egyre hatalmasabb
ágazata, megkezdte és rohamos méretekben folytatja az információ
tömegtermelését. Ezen új ágazat alapanyaga, félkész és végterméke is az információ. S mint a fogyasztói társadalmak működési törvényei ezt diktálják,
ez az ágazat is visszafordíthatatlan versenyfutásba kezdett önmagával (lásd virtuális
agárverseny effeketus!). Bekövetkezett Norbert Wiener előzőkben idézett
víziója!
Ahogy megjelent a távíró, telefon, kábel nélküli információátvitel, majd
ezek újabb és újabb változatai, valamint belépett a számítástechnika, digitális
és műholdas adatátvitel az információiparba, ez mind-mind magában rejtette a
Föld egyetlen globális társadalommá zsugorításának lehetőségét. Az
emberiség (kis része, kb. 10%-a!) elérkezett egy olyan társadalmi modell, az
e-társadalom beteljesedésének lehetőségéhez, amelynek középpontjában az
információ áll, legnagyobb hatású ágazata az információipar, ez az INFORMÁCIÓ
ALAPÚ TÁRSADALOM. Napjainkban a valóságot talán jobban kifejezné az "adat-hír dömping társadalom"
elnevezés.
Ezekben a modern társadalmakban az elektromosság nélkülözhetetlenné vált
az élet minden területén és kialakult a teljes elektromos függőség,
ugyanígy vagyunk szemtanúi annak, ahogy kialakulóban van a teljes
információfüggőség (ezen belül is egyre nagyobb teret hódít az elektronikus
információ!) az e-társadalomban. A számítógépes hálózatokon óráról-órára
szaporodnak az adatok, üzenetek, az emberek milliói számára másodpercek alatt
elérhető információk. Az információtechnológia alkalmassá vált az idő és a tér
távolságainak szinte nullára zsugorítására. EME
JELENSÉG TESZI AZ INFORMÁCIÓROBBANÁST KORSZAKHATÁRRÁ ÉS AZ INFORMÁCIÓ ALAPÚ
TÁRSADALMAT ÚJ TÁRSADALMI FORMÁVÁ. Ez a társadalmi forma az e-társadalom, már
az e-MBERi hálózatokra épül.
A klasszikus kommunikáció magában rejtette a személyesség, az
azonosíthatóság jegyeit. Sajnos ma már csak az etikett világára szűkültek az
emberi megbecsülés, tisztelet olyan megnyilvánulásai, mint a bemutatkozás,
kézfogás, meghajlás. A levelezés az aláíráson kívül is teljes terjedelmében
tartalmazta a kézírás személyes jegyeit. Később az írógépes, majd a
számítógépes papír alapú levelezés megőrizte a kézi aláírást, valamint a
hitelesítő pecsétet, mint a küldő személyazonosításának eszközét. A klasszikus
kommunikációban tehát a személyesség (vagy a személyiség 'lenyomata'), a
metakommunikáció mindkét irányban alapvető szerepet játszott. Az így
kialakított kétoldalú 'függőség' (Te tudod, hogy én ki vagyok, én tudom,
hogy Te ki vagy), kölcsönös ellenőrizhetőséget és ezáltal KÖLCSÖNÖS
BIZTONSÁGÉRZETET teremtett.
Az információ alapú
e-társadalom azonban a tömegesen és gyorsan elérhető információdömping oltárán
feláldozza a személyességet és egy FEKETE DOBOZ modellt valósít meg. Ebben a
modellben egy óriási információtárolóval (ez a belső szerkezetében ismeretlen
'fekete doboz') kommunikál minden felhasználó. A felhasználók EGYMÁS SZÁMÁRA
ISMERETLENEK és csak a 'fekete doboz'-nak kell bemutatkozniuk, azaz névjegyet
(azonosítást) adniuk, fordítva ez ellenőrizhetetlen. Ma az internet egyik fő
vonzereje a globális névtelenség, ami egyúttal számos visszaélés és
bűncselekmény forrása is.
A KIALAKULÓBAN LEVŐ INFORMÁCIÓ ALAPÚ TÁRSADALOM tehát BIZTONSÁG
SZEMPONTJÁBÓL JÓVAL SEBEZHETŐBB AZ EDDIGIEKNÉL.
A probléma az e-társadalom kulcskérdéséhez vezet. A 20. század 30-as
éveiben A.M.Turing az automaták elméletének atyja fogalmazta meg az alábbi
gondolatmenetet:
"Azt állíthatjuk, hogy egy
gép gondolkodik, ha kérdéseket tehetünk fel neki, éspedig tetszőleges
kérdéseket és az úgy válaszol, hogy ha nem 'nézünk oda', nem tudjuk, hogy a
felelet géptől, vagy embertől származik-e."
Turing eme kérdés megválaszolására alkotta meg a róla elnevezett
Turing-tesztet, amelynek gondolatmenete látnoki volt, ugyanis tökéletesen
illeszkedik az információ alapú társadalom globális e-MBERi hálózataira, az
előzőkben leírt ’fekete doboz’ modellre.
A kommunikációs hálózat minden felhasználója valóban egy monitor előtt ül
és kérdéseket tesz fel. A monitoron megjelenő válaszok tartalmából azonban, ha
odanézünk sem dönthető el biztosan a válaszoló 'személye', így annak valódi,
vagy virtuális volta sem!
A válaszoló 'személyének' bizonytalansága felveti az ÁLTALUK KÉPVISELT
INFORMÁCIÓK, a FEKETE DOBOZBELI TUDÁS VALÓDISÁGÁNAK, azaz a VIRTUÁLIS
INFORMÁCIÓKNAK a problematikáját. Ez az e-kommunikációs rendszerek és így az
információ alapú társadalom kulcskérdése, ez a GLOBÁLIS TITOK.
Egy valóban tudás alapú
társadalom csak biztonságos
ismeretekre, azaz a tudás biztonságára épülhet!
Miért vetődik fel egyáltalán a biztonságos kommunikáció, a biztonságos
információ, a biztonságos ismeret, a biztonságos tudás problematikája?
Tökéletesen reprezentálja e problémakört az INTERNET története, mint a
globális kommunikációs modell, napjaink információ alapú társadalmának
megtestesítője, már-már szimbóluma. Ez a történet azonnal rávilágít az
információbiztonság megrendülésének rejtett okára, a lila tehén effektusra (a fekete dobozba
leképezett ismeretek virtualitása).
Amint megjelentek az INTERNET szolgáltatók és az INTERNET széles körben
elterjedt a nem kutató, fejlesztő környezetben is, üzleti vállalkozássá,
kereskedelmi szolgáltatássá vált, társadalmi környezete tehát jelentősen
megváltozott. Íme itt is megjelenik Wiener bölcs víziója!
Különösen súlyos a probléma, ha figyelembe vesszük, hogy ma már az
INTERNET egy óriás információtároló, ’fekete doboz’ szerepét tölti be, amelynek
tartalmától emberek százmillióinak valóságos (vagy virtuális) ismeretei
függenek. Kezdenek összeolvadni az elektronikus információtárolás és továbbítás
különböző eszközei egy "mindentudó elektronikus kommunikátorrá",
amely szinte láthatatlanul vezérli, irányítja életünket. Jelenleg az INTERNET a
valódi biztonság utólagos megteremtésének problémájával áll szemben, melynek
megoldása kulcskérdése a biztonságos információ alapú társadalomnak.
Ez egyben intő példa arra, hogy a kommunikációs, illetve tudástároló
rendszerek (e-MBERi hálózatok) biztonságát a rendszer megalkotásakor kell jól
integrálni a rendszerbe.
A Turing-teszt, amely a 20.század második felében még csupán elmeélesítő
filozofálgatásnak tűnhetett, pontosan ma, az információ alapú e-társadalom
küszöbén válik társadalmi kulcsproblémává. A probléma lényege az, hogy egy
részben (vagy egészében!) virtuális információkkal, ismeretekkel feltöltött
’fekete doboz’ rendszer, a gyanútlan felhasználó számára eldönthetetlen módon
VIRTUÁLIS TUDÁST, VALÓSÁGOT állít elő. (lásd lila tehén effektus!)
Az e-MBERi hálózatokra épülő tudás-társadalom tehát olyan távoli célnak tekinthető pozitív
jövőkép, amelyhez nem vezet egyenes út a mai információsnak nevezett társadalmi
formációkból. Ugyanis a szabad(versenyes) információ (adat, hír,...)
tömegtermelést olyan emberi kultúrákon nyugvó vonatkoztatási rendszerekbe kell
terelni, amelyek felhasználva a magas szintű technikai lehetőségeket, el tudják
végezni az információ – ismeret – tudás, azaz az információk
multistrukturálódásának transzformációit. Például a kommunikációs és tudástároló rendszerekben a nyelvi
processzoroknak nemcsak a keresésben, hanem a szövegek megértésében is
segíteniük kell.
Így érhető el, hogy a felvázolt globális kommunikációs és e-MBERi
hálózati modellek ’fekete doboza’ ne csupán óriási információhalom, hanem
rendszerezett emberi ismeretek funkcionális gyűjteménye legyen.
IDŐPARADOXON
az e-MBERi hálózatokban
„Meg vagyok győződve, hogy az ember teste éppolyan tökéletes, mint
állattársainké és látszólagos hiányosságai a felépítése és a környezete közötti
diszharmóniából erednek. Az ember nem a nagyvárosok kövezetén jött létre.
Kialakulása valamilyen dzsungelben, számtalan éven át tartott és szigorúan
ennek a dzsungelnek az életéhez alkalmazkodott. CIVILIZÁCIÓNK ÚJKELETŰ ÉS MÉG
NEM NYOMTA RÁ BÉLYEGÉT A TESTÜNKRE. HA
EGÉSZSÉGESEK AKARUNK LENNI, TESTÜNKET VISSZA KELL HELYEZNÜNK ABBA A KÖRNYEZETBE, AMELY SZÁMÁRA KIALAKULT.”
(Szent-Györgyi Albert)
A fizikai rendszerek (mint legősibb), a biológiai rendszerek (mint
fiatalabb) és a társadalmi rendszerek (mint legfiatalabb) mindegyike
úgynevezett saját rendszeridővel rendelkezik. A rendszeridőt „mérő órák”
azonban általában nem járnak egyszerre, sőt érvényes az az alapvető és
általános (multistrukturális modellben bizonyítható) rendszer törvény, hogy az „öregebb
rendszerek órája lassabban jár”. Ebből adódik az a következmény, hogy a
rendszerek öregedésével lassul az idő!
Kérdés tehát, hogy a bonyolult rendszerek (ilyenek például a
társadalom, illetve annak alrendszerei, vagy maga az ember!) különböző
sajátidőit mérő órákat lehet-e szinkronizálni?
Ha ugyanis egy multistruktúrában az idők (órák) huzamosan nincsenek
szinkronizálva, az a rendszer működési zavaraihoz vezet. Ezt fogalmazzuk meg a
következő időparadoxonban.
AZ EMBERISÉG IDŐPARADOXONA:
Az emberi társadalom, mint rendszer sokkal fiatalabb evolúciós
termék, mint az őt befoglaló biológiai rendszer. Így a társadalom „órája”
sokkal gyorsabban jár, mint a benne élő embereké. Ugyanakkor a társadalmi és
biológiai rendszer közös eleme az ember, akiben mindkét óra „ketyeg”, ezért
szükségszerűen igyekszik az órákat szinkronizálni, ami a virtuális agárverseny
effektus következtében, igen nagy energia ráfordítással is csak részben
sikerül. Ez egyedenként különböző mértékben előbb-utóbb működési zavarokhoz
vezet, amelyek tüneteit „civilizációs betegségekként” regisztráljuk.
MIVEL AZ EMBER AZ ŐT LÉTREHOZÓ BIOLÓGIAI RENDSZEREN NEM KÉPES
VÁLTOZTATNI, ÍGY CSAK EGY LEHETÖSÉGE MARAD E DESZINKRONIZÁCIÓ JAVÍTÁSÁRA: VÁLTOZTATNI A MAGA ALKOTTA TÁRSADALMI
RENDSZEREN !
Farkas János szociológus professzor társadalom definícióját vesszük
alapul, mely szerint: „A társadalom szóval az egymással együttműködő emberek
kultúrateremtő tevékenységére gondolunk. Ebben a jelentésében a különböző
generációk közötti értékek és tapasztalatok átörökítését jelenti.”
Az időparadoxonban megfogalmazott szinkronizációs kényszer, nem
más mint az evolúció kényszere, az ember, az emberi társadalom
folytonosságának, fennmaradásának, a biológiai és társadalmi, azaz kulturális
öröklésnek a törvénye. Költői tömörséggel fogalmazta ezt meg Madách Imre: „Nem
az idő halad: mi változunk. Egy század, egy nap szinte egyre megy.”… „Amit
tapasztalsz, érzesz és tanulsz, évmilliókra lesz tulajdonod.”
Reményeim szerint az IDÖPARADOXON felismerése és megfogalmazása,
hozzásegít több olyan társadalmi, biológiai és pszichológiai probléma
megértéséhez, amelyek az emberiséget a 21. század hajnalán, létében érintik.
Egyúttal bízom benne, hogy itt is érvényes Pólya György matematikus professzor
(a Problémamegoldás iskolája-nak világhírű szerzője) híres gondolata: „A
probléma megfogalmazása fél út a megoldás felé.”
Norbert Wiener már idézett gondolata, így nem csupán az információra,
hanem az információn alapuló, egyre több digitális ismeretet felhalmozó
információ alapú társadalomra is igaz. A Wiener által jelzett félreértések társadalmi méretekben tehát
végzetesek lehetnek.
Eme végzetes „félreértések” elkerülésének
igazi esélye, az információ alapú társadalom ma még elérhető nagy lehetősége,
egy neorenaissance, azaz modern információs renaissance kor, a 21.század INFOSANCE korának megteremtése.
Bár a 2008. év volt a renaissance éve, már a
21.század első éveiben mély analógiát fedeztem fel a középkori szellemi sötétségből
kivezető renaissance és a jelen elektronikus és információ függőségben szenvedő
társadalma között.
A középkori
renaissance újra kinyitotta a középkori egyház által egészen beszűkített
gondolkodást és a valós világ sokoldalú, kreatív szemléletére "nyitott
ablakot". Fellazult az egyház által kézbenntartott, egyetlen szálon függő
információ-monopólium, amely az ismeretek és ezáltal a gondolkodás teljes
uralmát jelentette. A gondolkodó ember eldobta a dogmák mankóját,
mellyel éppen csak "járni" volt képes és újra szabadon szárnyalhatott
a gondolat.
A 20.század, amely
száz év alatt, több ezer évnyi technikai (eszköz) fejlődést hajszolt át a
"civilizált" társadalmakon, újra "mankóra" ítélte az emberi
gondolkodást. Csak most az egyház helyett, a technikai eszközök narkotikus
függősége, a fogyasztói társadalom mesterséges rohanása, a virtuális
agárverseny kényszeríti rá az emberekre a szabad, kreatív gondolkodás helyett,
a tisztán racionális mintakövetést, a technika kiszolgáltató "mankóját".
Az INFOSANCE e-MBER
lehetősége tehát egy "új ablaknyitás", amely a felhalmozott technika,
a globális kommunikációs és informatikai rendszerek lehetőségeit egyesíti a
renaissance mintájú szabad, szárnyaló, kreatív, emberi gondolkodással.
Az INFOSANCE társadalma tehát kreatív társadalom, amely akárcsak az
emberi kreativitás, a társadalmi túlélés alapfeltétele.
Az INFOSANCE elnevezés olyan
e-társadalom képét rajzolja fel, amelynek középpontjában már nem a társadalmi
evolúció zsákutcájába tévedt digitális e-MBER, hanem egy új, modern
renaissance EMBER áll.
„Ez idő szerint az emberiség kilátásai a jövőre nézvést
rendkívül borúsak. Még ha idejekorán megálljt parancsolna is vak és hihetetlenül
ostoba ténykedésének, ki van téve annak a veszélynek, hogy fokozatosan elsorvadnak
mindazon tulajdonságai, amelyek emberi voltát alkotják. Számos gondolkodó
felismerte ezt, és jó néhány könyv tartalmazza azt a felismerést, hogy a környezetpusztítás
és a kultúra hanyatlása kéz a kézben járnak …” (Konrad Lorenz)
Ha a Farkas-féle társadalom definícióra gondolunk, akkor Konrad Lorenz
idézett gondolata, nem csupán a fent idézett Szent-Györgyi Albert gondolatra
rímel, hanem intelem a jövő generációinak, azaz az emberiség jövőjére nézve is.
Tehát az elmúlt 50 év előrelátó gondolkodói megérezték az e-társadalomban
kritikussá váló időparadoxont, a virtuális agárverseny effektus
pedig pontot tett az i-re. Ki kell mondanunk tehát:
Most kéne kicsit megállni, a
társadalmi órák szinkronizálásához! Most még lehet nem benevezni a „virtuális
agárversenyre”!
Nos, a nagy gondolkodók felemelt mutatóujjainak ellenére, 1987-ig kellett várni arra, hogy megszülessen az ENSZ Közös Jövőnk jelentése, amely először fogalmazta meg a fenntartható fejlődés definícióját: „A fenntartható fejlődés a fejlődés olyan formája, amely a jelen szükségleteinek kielégítése mellett nem fosztja meg a jövő generációit saját szükségleteik kielégítésének lehetőségétől.”
Sajnos a fogalom és főleg a cselekvési program, csak az 1992-ben rendezett
ENSZ Konferencia a Környezetről és Fejlődésről kapcsán lett közismert.
Ekkor vált világossá, hogy a fenntartható fejlődés csak három nagy rendszer
(társadalom, gazdaság, környezet) egységes rendszerszemléletű megközelítésével
kezelhető.
Kritikus és a szó szoros értelmében kulcskérdéssé vált a fejlődés definíciója, amely az elmúlt évszázadokban csupán a
filozófusok elmeélesítő játéka volt. Egzakt definíció híján szinonímákkal és
körülírásokkal közelítik a fejlődés fogalmát, mint például haladás, pozitív
változás, stb. Ezen fogalomalkotások közös problémája, hogy részben
szubjektív szempontokat tartalmaznak, másrészt időbeli rendezési relációként
kezelik a fejlődést. Azaz a fejlettebb rendszer időben követi a fejletlenebbet.
Az egzakt definíció problémája megoldható, ha megállapítjuk, hogy a fejlődés a rendszerek működésének
strukturális tulajdonsága,
amely a rendszerek struktúrájának bonyolultságával és stabilitásával írható le.
Így válik értelmezhetővé és jól megválaszolhatóvá az ember biológiai
szervezetének és az emberi társadalomnak, vagy akár egy méhekből, vagy
hangyákból álló társadalomnak az összehasonlítása (amiből egyáltalán nem
feltétlenül az emberi a fejlettebb!).
Azt egyértelműen kimondhatjuk, hogy a fenntartható fejlődés gyakorlati
oldalról éppen olyan rendszerkövetelményeket fogalmaz meg, amelyek az
e-társadalom időparadoxonjában az órák szinkronizálásának alapkövetelményei (a
gazdaság és társadalom „virtuális agárverseny” óráit szinkronizálni kell a
környezet, a természet óráival). Rousseau sokszor idézett jelszava, a „Vissza
természethez!” még akkor is tömören fejezi ki ezt a cselekvési programot,
ha ma már tudjuk, hogy nem szó szerint, legfeljebb a „természetesség”
szinonímájaként kell értelmezni. Vagyis a fenntartható fejlődés elve szükséges
feltétele az INFOSANCE kor elérésének.