A
HÍRSZERZÉS ÉS KÉMKEDÉS TÖRTÉNETE
AUSZTRIA-MAGYARORSZÁGON
Már láttuk, hogy a titkos kém- és
hírszerzőszolgálat a világtörténelem minden idejében fontos szerepet játszott a
hadviselésben. De a hadvezérek és államférfiak egészen a XIX. század közepéig
megelégedtek azzal, ha esetenként kaptak titkos híreket az ellenség
közeledéséről és ha az ellenség egy-egy kémjét sikerült leleplezniük és
ártalmatlanná tenniük. A hadviselés, hadművészet fejlődésével azonban ennek a
működésnek is lépést kellett tartani és amilyen mértékben növekedett a
fővezérnek és munkatársainak feladata, oly mértékben kellett fejlődnie a
katonai segítőszolgálat emez ágazatának is. Savoyai Jenő korában még a fővezér
maga adta utasításait a kiküldött kémeknek és maga hallgatta ki a hazaérkező
titkos megbízottakat. Később már külön segédszemélyzet kellett erre, az 1850-es
évektől kezdve már a vezérkarnak külön osztálya foglalkozott kizárólag
kémügyekkel. Ez a szolgálat már két irányban működött: támadólagosan, vagyis
amikor mi küldtünk ki kémeket idegen országokba, hogy tájékoztassanak bennünket
az ottani katonai helyzetről, és védőleges formában, amit kémelhárításnak is
nevezünk, amikor defenzív kémszolgálat alakjában mindenáron igyekszünk
megakadályozni idegen országok kémeinek befurakodását hozzánk, azokat
leleplezzük és ártalmatlanná tesszük.
A XVIII. század végéig csak a hadrakelt
sereg felsőbb parancsnokságainál volt valamilyen, eléggé kezdetleges
kémszolgálat, amely kizárólag katonai kémkedéssel foglalkozott. A magasabb
diplomáciai hírszolgálat nem tartozott ide. Az idegen országok hadseregeiről
nem volt nehéz híreket kapni, hiszen abban az időben mindennapos eset volt,
hogy tisztek, tábornokok- akik a katonáskodást élethivatásnak tekintették –
egyik állam hadseregéből átléptek a másikéba. Savoyai Jenő idejében pedig
különösen kitüntetésszámba ment az, ha valaki az ő seregében szolgálhatott s
magasabb tisztikarában valóban megtaláljuk az összes európai államok
hadseregének tagjait.
A hadseregek akkor csak gyalogmenetben
mozogtak, így tehát könnyű volt helyzetüket és létszámukat megtudni a sokszor
hónapokig tartó menetek közben. A hadjáratok döntő időszakában pedig, amikor
nagy csatákra került sor, az akkori vonalharcászat szerint egy-egy hadvezér
egész hadserege egy mezőn ütközött össze ellenfelével.
Amikor a francia forradalom után –
különösen I. Napoleon háborúiban – az összefüggő vonalakban való összeütközés
már idejét múlta, a hadseregek mindig több harccsoportra tagozódva mozogtak és
csak az összecsapás előtt gyülekeztek. A kémkedés eddigi kezdetleges módjával
sem lehetett tehát már megfelelő adatokat gyűjteni, hanem katonailag képzett
emberekre volt szükség, akik hasonló titkos megbízatásokkal ellátott társaikkal
vállvetve működtek és tájékoztatták megbízóikat. I. Napoleon alatt a kémszervezet
hatalmas lépésekkel haladt előre. Ugyanakkor már az osztrák-magyar monarchia
hadvezetősége is komolyabban kezdett foglalkozni ezzel a kérdéssel. Az akkori
idők egyik legnagyobb hadvezére, Radetzky gróf – aki a napoleoni háborúkban
Melas tábornagy vezérkarában mint ezredes, később pedig mint tábornok,
csapatparancsnok szerepelt – volt az első, aki a titkos hírszolgálat
jelentőségét felismerte. Ekkor már Bécsben is felállítottak egy központi,
úgynevezett „Evidenzhaltngs Abteilung”-ot, ahová a hadrakelt seregek fővezérei
az ellenségről kapott híreket továbbították. A kémszolgálatot tehát már
egységesen kezdték vezetni, pénzáldozattól sem riadtak vissza, úgyhogy 1812-ben
a hadügyminisztérium évenként közel 100.000 forintot áldozott erre a célra.
Az 1840-es években Hess altábornagy, a
vezérkar akkori főnöke, ezt a nyilvántartó csoportot véglegesen a vezérkar
hatáskörébe utalta és tiszteket bízott meg azzal, hogy külföldi államokban
utazva, híreket hozzanak. Ezek a katonák az illető idegen országokban működő
diplomáciai kirendeltségekkel összeköttetésben voltak. 1850-ben a központi
hírszolgálatot vezető iroda, mint „Evidenzbureau” (Nyilvántartó Iroda)
véglegesen a vezérkar fennhatósága alá került, mint annak önálló osztálya.
Akkori vezetője Kalik Antal őrnagy volt, aki 15 évig állt ennek az osztálynak
az élén, s mint tábornok adta át utódjának. Kezdetben csak csekély számú
segédszemélyzettel, 5-6 tiszttel dolgozott. Az 1859-es háború kitörésekor ez a
fontos iroda lényegesen kibővült, mert az olaszországi bonyodalmakkal
kapcsolatban távolabbi országok – főleg Franciaország – katonai helyzetének
kipuhatolására is szükség volt.
Ebben az időben már tisztázódott a
kémszolgálatban alkalmazott vagy arra önként jelentkező személyek hatásköre is.
Minden idegen államban – ahonnan híreket akartunk szerezni – voltak titkos
„ágens”-ek, akik a maguk szakállára működtek ugyan, de a bécsi „Evidenzbureau”
irányítása szerint. Ezek külön, kis kémszervezetekkel hálózták be az idegen
országot és így látták el hírekkel a bécsi központot. A titkos ügynökök közül
sokan hazafias lelkesedésből, fizetés nélkül vállalkoztak ilyen szolgálatra.
Ezeket „bizalmi embereknek” hívták. Azokat, akik állandóan külföldön laktak,
„megbízottak”-nak, végül „hírszerzők”-nek nevezték azokat, akik a központi
irányítás szerint esetenként külföldre utaztak, hogy meghatározott feladatokat
hajtsanak végre. Ez a megkülönböztetés a szolgálat minőségére és lényegére
nézve nem jelentett semmi különbséget, mert végeredményben mindezek az emberek
egyaránt kémszolgálatot végeztek, s az első csoportba tartozókat kivéve,
szolgálataikért bőséges anyagi javadalmazásban részesültek.
Az 1859. évi háború után a vezérkar
belátta, hogy a titkos hírszerzőszolgálatot békében is folytatni kell. A
vezérkar nyilvántartó irodája most már teljes erővel megszervezte az idegen
országokban való támadólagos és elhárító kémszolgálatot. Ezekben az években
rendszeresítették a katonai attasé, vagyis a katonai követségi szolgálatot is.
A külföldön megbízólevéllel ellátott diplomáciai képviselethez, azaz
követségekhez, konzulátusokhoz magasabb rangú, több nyelven beszélő, különös
rátermettséggel és képzettséggel bíró vezérkari tiszteket osztottak be. Ezeknek
feladata volt az illető ország hadseregének megfigyelése és nyilvántartása. A
monarchia katonai attaséi 1860 óta már minden nagyobb európai állam fővárosában
nyíltan foroghattak és igen jó hírekkel látták el vezérkarunkat. Legfontosabb
volt abban az időben a monarchia határaival szomszédos országok megfigyelése.
Ezért a határokhoz közel eső városokban (Lemberg, Zágráb, Nagyszeben, Zára
stb.) a vezérkar kisebb hírszerző központokat rendezett be, azután az osztrákok
által megszállott Felső-Olaszországban is. De a monarchiának titkos
megbízottjai ekkor már Svájcban, Németország nagyobb városaiban, Párizsban,
Londonban, Pétervárott, továbbá a balkán államok fővárosaiban is működtek.
Az 1866-i porosz háború kitörése előtt a
vezérkar nyilvántartó irodája a cseh, morva és szilézia közigazgatási hatóságok
segítségével és az északi hadsereg vezérkara által irányított hírszerző
irodával együtt oly ügyesen dolgozott a Csehországba törő porosz hadsereg
soraiban és háta mögött, hogy minden ellenséges hadmozdulatról idejekorán
értesült. Éppen ilyen kitűnő volt a kémszolgálat ugyanekkor a déli olasz
hadszíntéren is. Ezekben az években a vezérkar nyilvántartó irodájában már
olyan kiváló vezérkari tisztek működtek, mint például Welsersheimb gróf, a
későbbi osztrák Landwehr-miniszter, Galgótzy Antal a későbbi táborszernagy és
mások.
A porosz háború szerencsétlen vége után a
hírszerzőszolgálat ellanyhult, s csupán az 1870/71-es német-francia háború
idejében kezdett újból eredményesebben dolgozni. 1872-ben már nyomtatott
szabályzata is volt: „Anleitung zum Kundschaftdienste” címen. Érthetetlen, hogy
a békebeli hírszerzőszolgálatra ekkor újból kevés súlyt vetettek, pedig az
európai államokban ebben az időben kezdtek áttérni az általános
védkötelezettségre, tehát kétszeresen fontos lett volna már békében tájékozódni
arról, hogy mozgósítás idejében az illető állam tényleges létszáma mennyire fog
megnövekedni. E balkezes intézkedésnek okát abban kereshetjük, hogy az állam
nem szívesen áldozott pénzt olyan szolgálatra, amelynek a nyilvánosság előtt
nem igen volt látszata. A katonai kémkedés tehát ezekben az években jórészt
csakis a katonai attasék vállaira nehezedett, akik azonban sokszor még ilyen
mostoha körülmények között is igen jó szolgálatokat tudtak teljesíteni. Az ő
segítségükkel kapta meg például vezérkarunk az olasz mozgósítási utasítást és
mindazokat az évi beszámoló jelentéseket, amelyeket az orosz hadügyminiszterek
a hadsereg tagozódásáról és állapotáról a cár elé terjesztettek. Ez csakis úgy
volt lehetséges, hogy egy-két ügyes tisztnek sikerült szinte meghonosodnia az
idegen államban, a nélkül, hogy gyanút keltett volna. Az illető, mint a katonai
attasé vagy a követség irodavezetője, vagy beosztott közege, évek hosszú során
ott lakott és mindig szélesebb ismeretségi körei révén felbecsülhetetlen
szolgálatokat tett. Így például egy Klepsch Eduard nevű százados 1875-ben
került ilyen állásba Pétervárra s 1900-ig maradt ott, amikor mint altábornagyot
nyugdíjazták.
A bécsi külügyminisztérium kezdettől
fogva felismerte a katonai hírszolgálat jelentőségét és a vezérkart e
munkásságában mindenkor támogatta. Elősegítette tiszteknek külföldi
tanulmányútjait és a diplomáciai kiképzést végző, úgynevezett „Keleti
Akadémiában” katonai tárgyakat is felvett tanrendjébe, hogy a külföldre kerülő
konzulok ott katonai természetű megfigyeléseket is tehessenek.
Az olaszországi irredenta mozgalmakkal
kapcsolatban a 70-es években az insbrucki katonai parancsnokság vezérkari
irodájának külön feladata volt az olasz határszéli erődítmények nyilvántartása,
amelyekről valóban kitűnő adatokat tudtak Bécsbe küldeni. Bosznia és
Hercegovina okkupációja alatt igen fontos feladat háramlott a hadszíntérrel
szomszédos államban tartózkodó katonai attasékra. Ezek közül ügyes működésével
különösen kitűnt lovag Thoemmel vezérkari alezredes, aki Montenegróból küldött
kitűnő és fontos híreket.
Ugyanebben az időben kezdett vezérkarunk
behatóbban foglalkozni az Oroszország elleni kémkedéssel. Ezzel kapcsolatban
különösen a kémelhárítás végrehajtása okozott sok fejtörést, mert az oroszok –
a nagy pánszláv propaganda érdekében – már ebben az időben kezdték kémeikkel és
ügynökeikkel elárasztani főleg a Keleti-Kárpátok vidékét.
Közben a vezérkar nyilvántartó irodája
mindjobban kibővült s abban már külön alosztályok alakultak az orosz, olasz és
egyéb külföldi államok katonai életének megfigyelésére. Az oroszországi
kémkedés évről-évre fontosabbá vált, úgyhogy a 80-as években a
hadügyminisztérium külön erre a célra már évente több mint 60.000 forintot
áldozott. Elkerülhetetlenül szükséges volt minden időben, hogy azok a tisztek,
akik valamely idegen államba mentek hírszerzőszolgálatra, annak nyelvét is jól
ismerjék. E végből 1890-ben sikerült vezérkarunknak kieszközölnie, hogy évente
két tisztet küldhetett Oroszországba, Kazanba, az orosz nyelv elsajátítása
végett, bár ez ellen az akkori orosz hadügyminiszter sokáig tiltakozott.
Bármilyen fontos állambiztonsági
szolgálat volt már a napoleoni háborúk óta a hivatalos hírszerző- és
kémszolgálat, a katonai és polgári hatóságok között sokáig nem volt meg az az
összhang, amely e fontos cél érdekében szükséges lett volna. A XIX. Század
közepéig – amikor pedig a kémszolgálat már magas fokra fejlődött – annak
majdnem kizárólag katonai jellege volt. A hírek a hadrakelt sereg
parancsnokságait érdekelték elsősorban. (Nem beszélünk itt a magasabb
külpolitikai, diplomáciai titkos szolgálatról, amely természetszerűen a
külügyminisztériumok hivatalos szerveinek és azok titkos ügynökeinek feladata
volt.) Ekkor azonban már kitűnt, hogy a hadsereg parancsnokságok sem elégedhetnek
meg csupán azokkal a hírekkel, amiket az ellenséges hatalomról közvetlenül a
háború kitörése előtt vagy alatt szereznek. Igen fontos a háborúnak már
békebeli előkészületeit is megismerni. Másrészt, mind békében, mind háború
alatt lesznek olyan területek, amelyeken ideig-óráig sem állandó, sem pedig
alkalmilag küldött katonai kémek nem tartózkodnak, pedig az ezeken a
területeken lefolyt ellenséges mozgalmak vagy intézkedések szintén
nagyjelentőségűek lehetnek.
A hadügyminisztérium 1878-ban kezdett
ezzel a kérdéssel alaposabban foglalkozni és február havában tervezetet
nyújtott be jóváhagyásra az uralkodó katonai irodájának, amelyben vázolta, hogy
mi módon lehetne a katonai hírszerzőszolgálatot a polgári hatóságok bevonásával
még hatásosabbá tenni és ezeket a kérdéseket intézményesen rendezni. A
rendkívül érdekes tervezetnek ez a tartalma:
Idegen hatalmak katonai berendezéseinek
ismerete már békeidőben is igen fontos, ezeket tehát állandóan meg kell
figyelni. Másrészt minden módon meg kell akadályozni, hogy idegen hatalmak
bepillanthassanak a mi katonai viszonyainkba. Ez csak úgy lehetséges, ha a
polgári közigazgatási hatóságok a hadvezetőséget támogatva, alárendelt
közegeiket arra kötelezik, hogy az alább meghatározandó adatokat gyűjtsék és a
katonasággal közöljék. A polgári hatóságok szerepe e cél érdekében más lesz
békében, mint háborúban. Békében a külképviseleti hatóságok és konzulátusok, ha
külön katonai szakértő vagy attasé nincs hozzájuk beosztva, kötelesek figyelmet
fordítani az illető állam mindenféle katonai eseményére. Figyeljék meg az
illető ország hangulatát is és esetenként felmerülő kósza hírekből hámozzák ki
azt, amit megbízható adat gyanánt lehet felhasználni. Mivel ezek a
külképviseleti szervek állandóan az idegen állam területén tartózkodnak, módjuk
lesz az ottani katonai berendezéseket megismerni és minden változásukat
nyilvántartani.
Tájékoztatásul szolgáljanak a következő
kérdések, amelyekre vonatkozó adatokat gyűjteni különösen szükséges és fontos:
Nagyobb ló vásárlások vagy lovak eladása
idegen országoknak, nagyobb mennyiségű gabonavásárlások és raktárak
felállítása, fokozottabb fegyver és lőszergyártás, észlelhető nagyobb személyi
mozgalmak a hadsereg kötelékében. Újoncozás, tartalékok, népfelkelés behívása,
csapatösszevonások, csapatáthelyezések, erődítmények javítása, felszerelése, új
megerősített helyek építése, vasúti szállítóeszközök gyűjtése és
központosítása, új vasútvonalak telepítése, vasúti építőanyagok gyűjtése stb.
Az országok határainak közelében
elhelyezett határ-, pénzügy-, vám-, csendőrőrségek s általában mindazok a
hatóságok, amelyek a határon vannak és hivatásuknál fogva érintkeznek a
szomszédos állam lakosságával, igyekezzenek ott összeköttetéseket szerezni,
híreket kapni. Megfigyeléseiket azonnal jelentsék felettes politikai
hatóságaiknak. Ugyancsak jelenteni kell, ha az illető államban más, idegen
állam nagyobb mennyiségben fegyvereket, ruházati felszerelést és gabonát
rendel. Ilyen esetekben különösen pontos híreket igyekezzenek szerezni.
A közbeeső politikai hatóságok a hozzájuk
érkezett jelentéseket összegyűjtve továbbítják a legközelebbi katonai
parancsnoksághoz, amely azt kellő áttanulmányozás és kiválasztás után a
hadügyminisztériumnak terjeszti fel. Különösen sürgős és nagyon fontos
esetekben mindezeket közvetlenül a hadügyminisztériumnak is be lehet küldeni.
Az ily módon megszervezett
hírszerzőszolgálaton kívül az előbb említett politikai hatóságoknak és
közegeknek mindent el kell követniük, hogy a mi katonai berendezéseinknek
kikémlelését megakadályozzák. Gyanúsnak tetsző személyeket rendőri felügyelet
és állandó ellenőrzés alá kell helyezni. Házkutatások és elkobzások sürgős
végrehajtásának érdekében minden hosszadalmas közigazgatási eljárást mellőzve,
egyszerűbb eljárásokat kell életbe léptetni. A sajtó ellenőrzése főleg abból a
szempontból is fontos, hogy hadseregünk intézkedéseiről ne közöljön
részleteket.
A mozgósítás és a háború ideje alatt az
előbb vázolt és már a béke idejében megkívánt hírszerzőszolgálatnál sokkal
fontosabb az idegen hatalmak katonai adatainak megállapítása és jelentése, a
hadba lépést megelőző időszakban és a mozgósítás kitörésekor, éppúgy a mi
mozgósításunk alatti ellenséges kémkedés megakadályozása. Mindezt a következő
eszközökkel érhetjük el:
Az idegenforgalom megszigorítása, az útlevélváltás
és jelentkezési kötelezettség pontos szabályozása és ellenőrzése, a gyanúsnak
tetsző személyek továbbá az országban maradt külföldi képviseletek tagjainak
megfigyelése, magánfelek táviratozásának korlátozása, titkos szövegű
magántáviratok betiltása, a távírda hatóságoknak joga legyen bármilyen
veszélyesnek vagy aggályosnak tartott magántáviratot visszautasítani s a
magántáviratozást esetleg teljesen megszüntetni, a magánlevél forgalom állandó
ellenőrzése és időnként teljes megszüntetése, a sajtó legszigorúbb ellenőrzése
és katonai hírek közlésének megtiltása, lovak, gabonaneműek, fegyverek és
lövőszerek kivitelének megtiltása,
ennek ellenőrzése már a hadi előkészületek megkezdésének idejében a
határszéli hatóságok feladata, a vasúti és hajózási igazgatóságokat idejekorán
értesíteni kell a közeledő mozgósításokról és utasítani őket arra, hogy összes
szállítóeszközeiket az ország határain belül gyűjtsék és csapatszállítások
céljára készen tartsák.
A hadsereg felvonulásának kezdetekor
pedig:
Az ellenséges ország határát le kell
zárni, a vasúti állomásokat, amelyeken keresztül csapatokat szállítanak, be –
vagy kiraknak, csak az arra hivatottak használhatják, a határszéli közegek
fokozottabban figyeljék a szomszédos országok eseményeit és az ottani lakossággal
fennálló kapcsolataikat felhasználva, igyekezzenek a mi érdekeinket szolgáló
megbízható egyéneket szerezni hírszerzőszolgálatra.
A hadiállapot bekövetkezte után minden,
az ellenségről szóló hírt a politikai feljebbvaló hatóságok kikapcsolásával a
hadrakelt sereg területén közvetlenül a főparancsnoksághoz, más területekről a
hadügyminisztériumhoz kell küldeni.
Ha az ellenség a mi területünkre tör,
akkor a politikai hatóságok – ha lehetséges – továbbra is helyükön maradnak, az
ellenség minden mozdulatát megfigyelik és mindenről megfelelő úton
tájékoztatják a legközelebbi katonai parancsnokságokat.
Az országunk határain belül maradt idegen
külképviseleti hatóságok és a területenkívüliség kedvezményét élvező
személyiségek ellenőrzésére szintén gondot kell fordítani és a kémkedés
elhárítása érdekében különösen távirati és levélforgalmukat kell megfigyelni.
Ugyanúgy kell ellenőrizni mindazokat a
személyeket, akik hivatásuknál fogva olyan helyzetben vannak, hogy
csapatszállításokat vagy folyamatban lévő katonai intézkedéseket
megfigyelhetnek (vasúti, távíró- és postahivatalok személyzete). Ha magasabb
állami érdekek úgy kívánja, a gyanús egyéneket idejekorán el kell távolítani
állásaikból.
A hadrakelt sereg területén az
ostromállapotot ipso facto bekövetkezett, különleges helyzetnek kell tekinteni,
amely megadja a hadseregparancsnokoknak azt a jogot, hogy a forgalmat saját
felelősségükre korlátozhassák és minden egyéb szükségesnek látszó intézkedést
megtegyenek, tekintet nélkül arra, hogy a hadiállapot bekövetkezését előzőleg a
különleges helyzetből folyó politikai intézkedések szabályozták volna.
Mielőtt a hadügyminisztérium, illetve a
király katonai irodája ezt a tervezetet jóváhagyta volna, hozzászólás végett
leküldték Budapestre Tisza Kálmán miniszterelnöknek.
Tisza igen érdekes megjegyzéseket fűzött az egyes pontokhoz. Természetes, hogy alapjában véve mindennel egyetértett és helyesnek tartotta a katonai és politikai hatóságok szoros együttműködését ebben az állambiztonsági kérdésben. De a magyar kormány annyira féltékenyen őrizte mindig alkotmányát és a Bécsből jövő legtöbb intézkedést olyan bizalmatlanul fogadta, hogy egy-két módosítást kívánt, főleg olyan vonatkozásban, amelyekben a magyar törvényhozás és a magyar ember személyes jogainak korlátozásától félt. Így például ellenezte, hogy a házkutatást és vagyonelkobzást rövidített eljárás alapján is lehessen végrehajtani, mert Magyarországban ehhez a törvényhozás beleegyezése feltétlenül szükséges. Ha másképp nem megy, akkor a törvényhozást általában kell fel kell hatalmazni arra, hogy sürgős esetekben a közvetlenül elrendelt házkutatásokat is jogosaknak tekintse. Úgyszintén törvénybeütközőnek tartotta a posta magánforgalmának ellenőrzését, főleg pedig a levelek felbontását, mert ez csak bűn- és vizsgálati ügyekben, törvényszéki ítélet alapján lehetséges. A sajtószabadság korlátozása szintén csak törvényes felhatalmazással volna lehetséges. Azt sem helyeselte, hogy válogatás nélkül minden jelentést közvetlenül lehessen a katonai hatóságokhoz továbbítani. Azt kívánta, hogy pontosan határozzák meg milyen természetű jelentések lehetnek azok, amelyekről a polgári hatóságoknak nem szükséges tudomást szerezniük. Mivel pedig Magyarországon a vármegyék közvetlenül a központi kormány alá tartoznak, kívánatos volna királyi vagy kormánybiztosok kinevezése, akik a hadrakelt sereg katonai parancsnokságai és a magyar állami hatóságok között az érintkezést lebonyolítsák. Ugyancsak szükséges már előre azt is szabályozni, hogy a hadrakelt sereg területén megmaradt polgári hatóságok milyen természetű jelentéseket küldjenek közvetlenül a hadsereg főparancsnoksághoz és milyeneket a hadügyminisztériumhoz. Az ostromállapot, illetve hadiállapot kihirdetésének módozatai Magyarországon törvényileg nincsenek szabályozva. Ezt tehát pótolni kellene, vagy legalább módot keresni arra, hogy az a törvényhatóságok felhatalmazásával történjék.
Látjuk, hogy mennyi közjogi aggodalma
volt a m. kir. Miniszterelnöknek. A király – amint az az okmányon látható
sajátkezű megjegyzéseiből kitűnik – figyelmesen tanulmányozta ezt a kérdést,
magyar miniszterelnökének több javaslatát elfogadta és végül úgy döntött, hogy
a hadügyminisztérium külön megbízottat küldjön Budapestre, hogy személyesen
beszélje meg a szükséges intézkedéseket, illetve változásokat.
A megegyezés, úgy látszik, könnyen
létrejött s ez a tervezet lett az alapja mindazoknak az intézkedéseknek,
amelyek a következő évtizedek bizalmas katonai és polgári utasításaiban a
hírszerzésben való közös működést szabályozták.
A kémügyekkel foglalkozó központi
intézményeknek igen nehéz volt sokszor megállapítaniok, hogy a kémszolgálatra
jelentkezők valóban megbízható munkát végeznek-e nekünk, nem kémkednek-e
egyúttal az ellenség számára is, vagy pedig nem közönséges szélhámosok-e, akik
pénzkeresés kedvéért hamis híreket koholnak és közölnek, tehát az ügynek
esetleg jóvátehetetlenül sokat ártanak. Az akkori igazságszolgáltatás a
rajtacsípett kémek iránt meglehetősen elnéző volt. Kémkedésért a 90-es években
az osztrák törvények szerint legfeljebb öt évi fegyház járt, a magyar törvények
szerint csak börtönbüntetés. Katonai titkok elárulásának megtorlásáról az
akkori törvénykönyvek még nem intézkedtek. E tekintetben Franciaország volt az
első (1886.), míg nálunk csak 1896-ban került a két ország parlamentje elé az a
törvényjavaslat, amely végre szigorú büntetést szabott az állam érdekeit
veszélyeztető ellenséges kémszolgálatot vállaló és pórul járt kémek
megbüntetésére.
Az 1890-es évek óta azután a mi
vezérkarunk is már ugyanolyan széleskörű és alapos intézkedésekkel szervezte meg külföldi kémhálózatát és
kémelhárító szolgálatát, mint a többi európai nagyhatalom. Az I. világháború
előtt, a nyílt katonai élettel párhuzamosan haladt ez a titkos szolgálat, mint
a hadviselésnek immár nélkülözhetetlen támasza.